3 Saatlik Yol 15 Dakikaya İnecek
Avrasya Tüneli Projesi’nin (İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi) İstanbul Boğazı altındaki tünel kazı çalışmaları, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve (…)
Avrasya Tüneli Projesi’nin (İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi) İstanbul Boğazı altındaki tünel kazı çalışmaları, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan’ın da katıldığı törenle başladı.
Başbakan Erdoğan, Haydarpaşa Limanında "İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi (Avrasya Tüneli)" projesinin TBM makinesi ile tünel açma işleminin başlatılması töreninde konuştu.
"BU TÜNELLERDEN ÇOK AZ VAR"
Erdoğan "Her gün 10 metre delme işlemini yaparak Asya’dan Avrupa’ya geçmiş olacağız. Marmaray’da olduğu gibi Kazlıçeşme-Göztepe arasında denizin altına gidiş-gelişli iki tüp yerleştirip araçların dakikalar içinde iki kıta arasında geçişini sağlayacağız. Bu tarz tünellerden dünyada çok az sayıda var. New York’ta 4 tane var. Malezya Kuala Lumpur’da benzeri var. Biz dünyanın en modern nen gelişmiş karayolu geçiş tünelini İstanbul’a kazandırıyoruz." dedi.
"100 DAKİKA 15 DAKİKAYA İNECEK"
Başbakan, "Köprü trafiği inşallah bu inşaatlarla tarih olacak. 14,6 km’lik bir yoldan oluşuyor. Bunun 5,4 km’si Boğaz’ın altında inşa edilen bu tünelden olacak. Geri kalanı yollar, üstgeçitler, köprülerle… Kazlıçeşme-Göztepe arası şu anda 100 dakikada alınıyor. Tünel tamamlandığında bu mesafe sadece 15 dakikada kat edilecek. Maliyeti 1 milyar 245 milyon dolar. Denize en küçük zarar vermeyecek. Trafikte beklemeye son verdiği için egzoz salımını azaltıp çevreye az zarar verecek." diyerek tünelin ayrıntılarını anlattı.
BUTONA BAŞBAKAN BASTI
Deniz tabanının altındaki çalışmalar, boyu 120 metre, ağırlığı ise 3 bin 400 ton olan ve proje için özel olarak tasarlanan Tünel Açma Makinesi ile gerçekleştirildi. Avrasya Tüneli’nin tasarım, inşaat ve işletilmesi, Türkiye’den Yapı Merkezi ve Güney Kore’den SK E&C şirketlerinin kurduğu Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş. (ATAŞ) tarafından gerçekleştirilecek. Avrasya Tüneli, Göztepe-Kazlıçeşme arasındaki yolculuk süresini 15 dakikaya indirmesi hedefleniyor. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, proje için tasarlanan tünel açma makinesinin butonuna basarak, deniz tabanının altında yürütülecek kazı çalışmalarını başlattı.
KAZLIÇEŞME-GÖZTEPE HATTINDA HİZMET VERECEK
İstanbul Boğazı Karayolu Geçiş Projesi, Asya ve Avrupa yakalarını, deniz tabanının altından geçen bir karayolu tüneli ile birbirine bağlayacak. İstanbul’da araç trafiğinin yoğun olduğu Kazlıçeşme-Göztepe hattında hizmet verecek olan proje, toplam 14,6 kilometrelik bir güzergâhı kapsıyor. Projenin 5,4 kilometrelik bölümünü deniz tabanı altına inşa edilecek olan iki katlı tünel oluştururken, Avrupa ve Asya yakalarında toplam 9,2 kilometrelik güzergâhta ise yol genişletme ve iyileştirme çalışmaları yapılacak. İstanbul’da trafiğin yoğun olduğu yerlerde yolculuk süresinin 100 dakikadan 15 dakikaya kadar inmesi hedefleniyor.
GÜNLÜK İLERLEME HIZI 8-10 METRE OLACAK
Yapılan yazılı açıklamada, yap-işlet-devret modeliyle yaklaşık 1.3 milyar dolarlık finansmanla gerçekleştirilecek projeye yatırım için 960 milyon dolarlık uluslararası kredi sağlandığı, 285 milyon dolarlık öz kaynağın ise Yapı Merkezi ve SK E&C tarafından temin edildiği belirtildi.
Anadolu yakasında çalışmaya başlayan tünel açma makinesi, deniz tabanının yaklaşık 25 metre altından toprağı kazarak ve iç çeperleri oluşturarak ilerliyor. Günlük ilerleme hızı ise ortalama 8-10 metre olacak.