AVM yatırımlarının başkenti İstanbul
İstanbul'da 2017 sonuna kadar 881 bin metrekarelik yeni AVM alanı eklenmesi bekleniyor.
Ataşehir’de planlanan Finans Merkezi projesiyle finans başkenti ve İstanbul Fashion Week gibi etkinliklerle moda başkenti olmaya soyunan ancak bu alanlarda Avrupa’da kendine net bir yer edinemeyen İstanbul, alışveriş merkezlerinin başkenti oldu. 2017 yılının sonuna kadar 881 bin metrekarelik yeni AVM alanının ekleneceği İstanbul, bu rakamla tüm Avrupa kentleri arasında birinci sıraya yerleşti. Habertürk"ün haberine göre; halihazırda 116 AVM’de 4 milyon metrekarelik arzın bulunduğu ve son yıllarda yüksek arzın hem tüketici hem de yatırımcı nezdinde ciddi bir tartışma konusu olduğu kentin en yakın rakibi ise Moskova.
RUSYA ZİRVEDE
Cushman&Wakefield’ın yayımladığı Avrupa-AVM Geliştirme Raporu’na göre, Moskova’da 2017’nin sonuna kadar 580 bin metrekarelik yeni AVM arzı oluşurken, mevcut AVM’lerde 71 bin metrekarelik genişleme olacak. 2015 yılı boyunca Türkiye’de toplam 676 bin 145 metrekarelik AVM alanının pazara eklendiği belirtilirken, bu rakamda Ankara ve İstanbul’un payının yüzde 45 olduğu görüldü. 676 bin metrekarelik arzla, Türkiye 2015 yılında metrekare olarak en fazla AVM alanı eklenen ikinci Avrupa ülkesi oldu. Rusya 1.6 milyon metrekareyle zirvede yer aldı.
‘2020 BEKLENTİSİNDE SAPMALAR OLABİLİR’
2020 yılına kadar, toplam AVM alanının İstanbul’da yüzde 20.5, Ankara’da yüzde 19.5 büyüyeceğini belirten Cushman&Wakefield Yönetici Ortağı Toğrul Gönden, sonuçlarla ilgili şu değerlendirmeyi yaptı: “Bu beklentiler planlanan veya inşaatı başlamış AVM projelerine dayanıyor. Terör olayları, yüksek kur, turist kaybı gibi etkenlerden dolayı bazı projeler askıya alınabilir veya ertelenebilir. 2020 beklentileri bir sapmaya uğrayabilir. Ancak henüz bu projelerde bir durdurma veya erteleme söz konusu değil.”