DPB Görüşü | Eğitim düzeyi kavramının neyi ifade ettiği hakkında
399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 26'ncı maddesinde yer alan "eğitim düzeyi" kavramının neyi ifade ettiği hk. 18/01/2011-26068
ÖZET: 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 26'ncı maddesinde yer alan "eğitim düzeyi" kavramının neyi ifade ettiği hk. 18/01/2011-26068
399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 26'ncı maddesinde yer alan "eğitim düzeyi" kavramının neyi ifade ettiği hususundaki ilgi talebiniz incelenmiştir.
Bilindiği üzere, 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin "İşe Alınacaklarda Aranılacak Şartlar" başlığını taşıyan 7'nci maddesinde sözleşmeli personel olarak işe alınacakların en az ortaokul mezunu olmalarının gerektiği belirtilmiş, 26'ncı maddesinde ise temel ücretin tespitinde dikkate alınacak hususlar arasında eğitim düzeyine yer verilmiştir.
Diğer taraftan, Türk milli eğitiminin düzenlenmesinde esas olan amaç ve ilkeler ile eğitim sisteminin genel yapısını düzenleyen 14/06/1973 tarihli ve 1739 sayılı "Milli eğitim Temel Kanun"unun 18'inci maddesinde; örgün eğitimin, okul öncesi eğitim, ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretimden oluştuğu ifade edilmektedir.
Bununla birlikte, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununda; yükseköğretim milli eğitim sistemi içinde, ortaöğretime dayalı, en az dört yarı yılı kapsayan her kademedeki eğitim öğretim şeklinde tanımlanmış ve yüksek lisans'm bir lisans öğretimine dayalı, eğitim öğretim ve araştırmanın sonuçlarını ortaya koymayı amaçlayan bir eğitim olduğu düzenlenmiştir. Diğer bir ifadeyle, ülkemizde mesleklere ilişkin unvanlar, o meslekle ilgili lisans eğitimi esas alınarak düzenlenmekte, yüksek lisans öğrenimi ve doktora yalnızca belirli bir konuda uzmanlaşmanın basamakları olarak öngörülmektedir.
Yukarıda yer verilen hüküm ve açıklamalar çerçevesinde, 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 26'ncı maddesinde yer alan "eğitim düzeyi" ifadesinden örgün eğitim kapsamında yer alan ilköğretim, orta öğretim ve yükseköğretimin anlaşılması gerektiği değerlendirilmektedir.