DPB Görüşü | EKPSS puanı ile farklı Bakanlığın aynı unvandaki bir kadrosuna atanma hakkında
Bakanlığında memur olarak çalıştığınız, Engelli Kamu Personel Seçme Sınavı ve Engellilerin Devlet Memurluğuna Alınmaları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre yapılacak EKPSS puanı ile farklı Bakanlığın aynı unvandaki bir kadrosuna
… Bakanlığında memur olarak çalıştığınız, Engelli Kamu Personel Seçme Sınavı ve Engellilerin Devlet Memurluğuna Alınmaları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre yapılacak EKPSS puanı ile farklı Bakanlığın aynı unvandaki bir kadrosuna atanamayacağınızın hüküm altına alındığı ancak Kamu Personel Seçme Sınavına göre yapılacak yerleştirmelerde böyle bir engellemenin bulunmadığı, Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 10 uncu maddesinde eşitlik ilkesine yer verildiği, engellilere yönelik olarak çıkarılan farklı kanunlarda engelliliğe dayalı her türlü ayrımcılığın yasak olduğu, engelli adayların EKPSS sonucu aynı unvanlı kadrolara naklen geçişine izin vermeyen söz konusu Yönetmelik hükmünün kanunlara ve Anayasaya aykırı olduğundan bahisle tarafınıza bilgi verilmesine dair…(12/03/2014-1141)
Bilindiği üzere, engellilerin kamu kurum ve kuruluşların memur statüsünde istihdam edilmelerine ilişkin olarak, kamu kurumları tarafından nisan, temmuz, ekim döneminde olmak üzere yılda 3 kez engelli memur sınav ilanlarına göre engelli memur alımını yapmaları, engelli vatandaşlarımızın ilan edilen sınava başvuru yapmak ve sınava girebilmek için başka illere gitmek zorunda kalması, yeterli kaynağı olmayan kurumların sınav sorusu hazırlamakta zorlanması, engellilere yönelik yeterli donanımda sınav salonu, gözetmen, yardımcı personel bulamaması, kamu kurumlarının mevzuatı bilmemekten ötürü idare mahkemelerinde sınavlara giren adaylarla davalık olması, yerelde bazı kurumlarda liyakat ilkesiyle bağdaşmayacak uygulamaların yaşanması ve vatandaşlarımızdan gelen binlerce şikayet dilekçesinin bulunması gibi sorunların giderilmesi amacıyla 13/2/2011 tarihli ve 6111 sayılı Kanunun 99 uncu maddesiyle 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 53 üncü maddesinde bir değişiklik yapılmıştır. 657 sayılı Kanunun değişik 53 üncü maddesine dayanılarak yayımlanan "Özürlülerin Devlet Memurluğuna Alınma Şartları ile Yapılacak Merkezi Sınav ve Kur a Usulü Hakkında Yönetmelik" ile daha önce karşılaşılan sorunlara çözüm üretmek amacıyla engelli memur alımlarında merkezi sınav sistemi, sınav ve kuraya göre merkezi yerleştirme sistemi, kurumların alım yapılacak kadrolarını elektronik ortamda bildirim sistemi, kadroların tamamının adaylara elektronik ortamda kurum, il, unvan bazında duyurulması sistemi, adayların tercihlerini ve yerleştirme sonuçlarını elektronik ortamda öğrenebilmesi sistemi hayata geçirilmiştir. Bu bağlamda, 2012 yılı Nisan ayında ilk ÖMSS, 2012 Ağustos ayında bu sınav ve kura sonuçlarına ilk, Mart 2013 tarihinde ikinci, Şubat 2014 tarihinde üçüncü engelli memur yerleştirmeleri gerçekleştirilmiştir.
Dünyada ilk kez engelli istihdamında ülkemizde hayata geçirilen merkezi sınav ve merkezi yerleştirmeye ilişkin uygulamada sonuçlarının izlenmesi ve sistemin daha iyi işlemesini sağlayabilmek adına sınav ve yerleştirme süreci sonrasında kamu kurum ve kuruluşları ile engellileri temsil eden Konfederasyonlar ile farklı zamanlarda toplantılar yapılmıştır. Bu toplantılarında önceliğin iş bekleyen engelli bireylerin memur kadrolarına yerleştirilmelerinde olması, herhangi bir kuruma yerleşen ve aynı unvanla başka kuruma geçmek isteyen engellilerin bu taleplerinin mevzuatla engellenmesinin gerektiği Başkanlığımıza bildirilmiştir.
Diğer taraftan, Elazığ 2. İdare Mahkemesinin Esas No:2011/811 Karar No:2012/699 sayılı Kararında; "Dosyanın incelenmesinden, Bingöl İli, Karlıova İlçe Tapu Sicil Müdürlüğünde memur olarak görev yapan davacının 2010/1 KPSS yerleştirme sonuçlarına göre Sosyal Güvenlik Kurumu Muş İl Müdürlüğüne memur olarak yerleştirilmesi üzerine 17.06.2010 tarihli dilekçe ile atama talebinde bulunan davacının atamasının yapılabilmesi için Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı İnsan Kaynakları Daire Başkanlığı yazısı ile davalı idareden, Kurumdaki görevinden ayrılmasında bir sakınca görülmediği takdirde gerekli bilgi ve belgenin gönderilmesi talebinde bulunulduğu, davacının çalıştığı birimde hizmetine ihtiyaç bulunduğu gerekçesiyle dava konusu Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün 26.07.2010 tarih ve 20775 sayılı işlemi ile muvafakat talebinin reddedildiği, bunun üzerine anılan işlemin iptali istemiyle bakılan davanın açıldığı anlaşılmıştır. Dosya içeriğine göre yapılan değerlendirmede; Bingöl İli, Karlıova İlçe Tapu Sicil Müdürlüğü'nde memur olarak görev yapan davacının 22.08.2008 tarihinden bu yana anılan birimde görev yaptığı, davacının görev yaptığı kurumdan ayrılması durumunda -hâlihazırda çalışan personel sayısı gözetildiğinde-kamu hizmetinde aksama yaşanacağı, öte yandan davacının kariyer nitelikli bir üst göreve atanmadığı, kaldı ki idarenin memurunu başka bir kuruma nakli konusunda takdir hak ve yetkisi bulunduğu açık olduğundan, tesis edilen işlemin hizmet gerekleri ve kamu yararı açısından hukuka ve mevzuata uygun olduğu sonucuna varılmıştır. Bu durumda tesis edilen işlemde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davanın reddine, aşağıda ayrıntısı gösterilen 131,40 TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına davalı idare lehine A.A.Ü.T'ne göre belirlenen 600,00 TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine, artan posta avansının kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine, kararın tebliğinden itibaren (30) gün içerisinde Danıştay'a temyiz yolu açık olmak üzere 30.05.2012 tarihinde oybirliğiyle karar verildi." hükmüne yer verilmiştir.
Engelli Kamu Personel Seçme Sınavı ve Engellilerin Devlet Memurluğuna Alınmaları Hakkında Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde ise; "Halen memur olarak çalışmakta olanlar, başka hizmet sınıfı kapsamındaki kadrolar ile bulundukları kadrolardan farklı olmak kaydıyla mezunu oldukları eğitim programları itibarıyla ihraz etmiş oldukları unvanlara ilişkin kadrolar hariç olmak üzere bu Yönetmelik kapsamında yerleştirme işlemlerine başvuramaz, yerleştirilseler dahi atamaları yapılamaz." hükmüne yer verilmiştir.
Yukarıda yer verilen hüküm ve açıklamalar çerçevesinde, bahse konu mevzuatta yapılan düzenlemenin engelli vatandaşlarımıza ayrımcılık amacıyla değil daha fazla engelli bireyin memur statüsünde istihdam edilmesini amaçladığı, bu değişikliğin engellileri temsil eden sivil toplum kuruluşları tarafından da kabul gördüğü, KPSSS sonucuna göre aynı unvanda başka bir kuruma naklen geçmek isteyen personelin muvafakat verilmemesi işleminin idare mahkemesince hukuka aykırı görülmediği de göz önünde bulundurulduğunda mezkur Yönetmelik hükmünün kanunlara veya Anayasaya aykırı olmadığı mütalaa edilmektedir.