DPB Görüşü | EKPSS sınav soruları hakkında
2014/2 EKPSS/Kura yerleştirme kılavuzunda yer alan kadroların belirlenmesinde hangi kriterlerin esas alındığı, kadro dağılımı yapılırken engel gruplarının dikkate alınıp alınmadığı, adayların engel gruplarının ve düzeylerinin farklı olduğu buna rağmen EKP
2014/2 EKPSS/Kura yerleştirme kılavuzunda yer alan kadroların belirlenmesinde hangi kriterlerin esas alındığı, kadro dağılımı yapılırken engel gruplarının dikkate alınıp alınmadığı, adayların engel gruplarının ve düzeylerinin farklı olduğu buna rağmen EKPSS' nin açıklanan sorularını incelediğiniz de farklı engel gruplarına aynı tip sorunun sorulması durumunun ne kadar uygun olduğu hususuna dair…(01/10/2014-5243)
Bilindiği üzere, 07/02/2014 tarihli ve 28906 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren "Engelli Kamu Personel Seçme Sınavı ve Engellilerin Devlet Memurluğuna Alınmaları Hakkında Yönetmeliğin" 5 inci maddesinde; EKPSS nin , ortaöğretim, ön lisans veya lisans düzeyinde eğitim veren kurumlardan mezun veya sınavın geçerlik süresi içerisinde mezun olabilecek durumda olan engelli adayların eğitim durumları ve engel gruplarının yarattığı dezavantajlar göz önünde bulundurularak Başkanlık tarafından yapılacağı veya yaptırılacağı, 7 nci maddesinde; EKPSS'nin yapılacağı yer ve zamana, EKPSS'de eğitim durumları ve engel grupları itibarıyla yer alacak konular ile testlere ve bunların ağırlıklarına, puan türleri ve hesaplama yöntemine, engel grupları itibarıyla öngörülecek sınav süreleri ile dezavantajlı durumların giderilebilmesi için alınacak diğer tedbirlere, adayların; EKPSS ve kuraya başvuru şartlarına, tercih sayılarına, tercihleri doğrultusunda EKPSS'de alınan puan veya kura sonucuna göre yerleştirilmelerine, yerleştirme sonuçlarının adaylara ve kurumlara bildirilmesine ilişkin esaslar usuller Bakanlığın görüşü alınarak Başkanlıkça, EKPSS, kura ve yerleştirmenin Başkanlık adına Merkeze yaptırılması halinde ise Bakanlığın görüşü alınarak Başkanlık ve Merkezce müştereken belirleneceği, 10 uncu maddesinde; kamu kurum ve kuruluşlarının yurtdışı teşkilatı hariç toplam dolu memur kadro sayısının % 3 ünü engellilerin atanması amacıyla tahsis edecekleri, kamu kurum ve kuruluşlarının hizmet gereklerine göre engellilerin atanmasına tahsis edecekleri münhal kadrolarını, EKPSS sonuçlarına veya kura usulüne göre yerleştirme yapılmasını sağlayacak şekilde farklı eğitim düzeyi, hizmet sınıfları ve unvanlar itibarıyla hazırlamalarının esas olduğu, engellilerin istihdam edileceği uygun münhal kadro bulunmadığı takdirde hizmet gereklerine ve genel hükümlere göre diğer münhal kadrolarda değişiklik yapılarak gerekli kadroların temin edileceği, engelli personelin istihdam edileceği birimlerin engellilerin engel durumları dikkate alınarak ilgili kamu kurum veya kuruluşunca belirleneceği, 11 inci maddesinde; kamu kurum ve kuruluşları bir sonraki yıl için engelli memur alımı yapacakları münhal kadrolarını, Başkanlığın internet sitesindeki "DPB eUygulama" kısmında yer alan bilgi alanlarını Nitelik Kod Kılavuzu ile Başkanlığın öngördüğü koşullara göre tam ve eksiksiz olarak doldurmak suretiyle, ilgili yılın Ekim ayı sonuna kadar elektronik ortamda bildireceği, 13 üncü maddesinde de; ortaöğretim, önlisans ve lisans mezunu engelli adayların memur kadrolarına yerleştirilmelerinde EKPSS'de alınan puanlarının kullanılacağı, adayların ilan edilen kadrolara EKPSS puanı esas alınarak tercihlerine göre yerleştirileceği hüküm altına alınmıştır.
Diğer taraftan, Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığınca yayımlanan 2014 Engelli Kamu Personeli Seçme Sınavı(EKPSS) Kılavuzunun Genel Bilgiler, Temel İlke ve Kurallar başlıklı bölümünde, ÖSYM tarafından engel gruplarına, öğrenim düzeylerine, engellilerin algılama ve öğrenme yeteneklerine göre nasıl bir sınav oluşturulacağını belirlemek üzere, üniversitelerde ilgili engel grupları üzerine bilimsel araştırma yapan akademisyenlerin bulunduğu bir Bilim Kurulu oluşturulduğu, Bilim Kurulunun bilimsel bulguları değerlendirerek, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarındaki uzmanların görüşlerini alarak ayrıca, engellilerin temsilcileri ile çalışmalar yaparak sınav ile ilgili bir rapor oluşturduğu, Bilim Kurulunca Millî Eğitim Bakanlığının ortaöğretim kurumlarında engellilere yönelik eğitim programlarının ve içeriklerinin, görme, işitme, dil ve konuşma ile genel engelli grupları için aynı olduğuna yönelik görüşü de dikkate alınarak, sınavda sorulacak soruların içerik olarak aynı olmasının sınava girenler arasında bir haksızlık oluşturmayacağı, sınav uygulamasının; Kurulun adayların engel durumlarına uygun görüş ve önerileri göz önünde bulundurularak yapılabileceği görüşüne varıldığı, "İşitme engellilerden ilköğretime başlama yaşı sonrası işitme engelli olanların aynı müfredatı okudukları, karmaşık ve uzun paragraflar içermeyen sorular ile hazırlanmış testlerde diğer engel grupları içinde bulunanlar ile aynı sorulara cevap verebileceklerine ancak, algılamada gecikmeler olacağından sınav süresinin 1/3' ü kadar ek süre verilmesine; ilköğretime başlama yaşı öncesi işitme engelli olanlar için aynı müfredatı okusalar bile ek sürenin yetersiz olacağı ve onlara soruların içeriklerinin de günlük ve yaygın olarak kullanılan kelimelerden oluşan soruların yer aldığı ayrı bir test hazırlanmasına ve sınav süresinin 1/3'ü kadar ek süre verilmesine karar verildiği" ifadesine yer verilmiştir.
Yukarıda yer verilen hüküm ve açıklamalar çerçevesinde, EKPSS'de adaylara yöneltilen sorular tüm engelli gruplarının dezavantajları göz önünde bulundurularak Bilim Kurulu önerisi kapsamında hazırlanmış olup, adaylar için engel gruplarına, öğrenim düzeylerine, algılama ve öğrenme yeteneklerine göre sınav soruları hazırlanması ve bazı engel gruplarına ilave süre verilmesi, büyük puntolu yazılmış soru kitapçığı verilmesi gibi birtakım sınav uygulamaları ile engel grupları itibariyle dezavantajlı durumların giderilmesi hedeflenmiştir. Diğer taraftan yerleştirme yapılacak kadroların sınıfı, derecesi, unvanı, eğitim seviyesi ve diğer niteliklerinin belirlenmesi hususu ise ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının uhdesinde bulunmakta olup, engelli adayların EKPSS puanları ve tercihleri doğrultusunda kamu kurum ve kuruluşlarına ait kadrolara memur olarak yerleştirilmelerinde eşitlik ilkesi, başarı seviyesi ve tercihleri esas alınmaktadır.