DPB Görüşü | Uzman jandarma olarak geçen sürelerin memurluğa etkisi hakkında
Uzman jandarma olarak geçen sürelerin memurun kazanılmış hak aylığında değerlendirilip değerlendirilmeyeceği ile üst öğrenim intibakı hk. (8/10/2017-5347)
ÖZET: Uzman jandarma olarak geçen sürelerin memurun kazanılmış hak aylığında değerlendirilip değerlendirilmeyeceği ile üst öğrenim intibakı hk. (8/10/2017-5347)
Jandarma Genel Komutanlığı emrinde 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanunu kapsamında uzman jandarma çavuş olarak çalışmakta iken, kendi isteği ile sözleşmesini feshederek 16/02/2016 tarihinde Akçakiraz Belediye Başkanlığına zabıta memuru kadrosuna, 28/03/2016 tarihinde ise Üniversiteniz Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokuluna memur kadrosuna ataması yapılan ilgilinin, uzman jandarma olarak çalıştığı hizmet sürelerinin kazanılmış hak aylığı hesabında ne şekilde değerlendirileceği, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ilgili maddeleri uyarınca bekleme süresine tabi olup olmadığı ve 24/07/2017 tarihinde lisans öğrenimini tamamlamasına istinaden yapılacak olan üst öğrenim intibakı hususunda görüş talep eden ilgi yazı ve eki incelenmiştir.
Bilindiği üzere, 17/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 ncı maddesinin "Ortak Hükümler" bölümünün (A) fıkrasının 12/d bendinde; "Memuriyette iken veya memuriyetten ayrılarak (87 nci maddeye tabi kurumlarda çalışanlar dahil) üst öğrenimi bitirenler, aynı üst öğrenimi tahsile ara vermeden başlayan ve normal süresi içinde bitirdikten sonra memuriyete giren emsallerinin ulaştıkları derece ve kademeyi aşmamak kaydıyla, bitirdikleri üst öğrenimin giriş derece ve kademesine memuriyette geçirdikleri başarılı hizmet sürelerinin tamamı her yıl bir kademe her üç yıl bir derece hesabıyla ilave edilmek suretiyle bulunacak derece ve kademeye yükseltilirler." hükmüne yer verilmiştir.
Söz konusu hükümde intibakın şartları, bir üst öğrenimi memuriyette iken veya memuriyetten ayrıldıktan sonra bitirmek olarak belirlenmiştir. Ayrıca, intibaka ilişkin esaslarda; aynı üst öğrenimi tahsile ara vermeden başlayan ve normal süresi içinde bitirdikten sonra memuriyete giren emsallerinin ulaştıkları derece ve kademenin aşılmaması, üst öğrenimin giriş derece ve kademesine memuriyette geçirilen başarılı hizmet sürelerinin tamamı her yıl bir kademe, her üç yıl bir derece hesabıyla ilave edilmek suretiyle bulunacak derece ve kademeye yükseltilmesi, 657 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinin sınıflar ve öğrenim durumları itibariyle belirlenen giriş ve yükselinebilecek derece ve kademelerin aşılmaması olarak belirlenmiştir.
Mezkur maddenin uygulamasına ilişkin çıkarılan 142 seri numaralı Devlet Memurları Kanunu Genel Tebliğinin 5 inci maddesinde; Devlet memurlarının kadro görevleri nedeniyle 657 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinde belirtilen hizmet sınıflarından hangisinin kapsamında olduğuna ve bitirilen üst öğrenimin, ilgililerin kadro görevleri dikkate alınarak bulundukları hizmet sınıfı kapsamına girecek nitelikte bir üst öğrenim olup olmadığına bakılmaksızın anılan maddenin 12/d bendi gereğince intibaklarının yapılması gerektiği, 6 ncı maddesinde de Devlet memurlarının görev yapmakta oldukları yerin özelliği, başarıları ve niteliklerinde değişiklik meydana getiren eğitimleri nedeniyle yararlanmış oldukları derece ve kademelerinin üst öğrenimi bitirmeleri halinde ayrıca değerlendirilmesi gerektiği belirtilmiştir. Anılan Tebliğin 2, 3 ve 4 üncü maddelerindeki örneklerde üst öğrenim intibakının ne şekilde yapılacağı ve emsalinin nasıl hesaplanacağı ayrıntılı olarak açıklanmıştır.
Diğer yandan, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun " Bir sınıftan başka bir sınıfa geçme" başlıklı 71 inci maddesinde; "...Eski sınıflarında, görev alacakları yeni sınıfa göre memurluğa daha yüksek bir derece ve kademeden başlamış olup da sınıf değiştirenlerin yeni görevlerindeki ilk ilerleme süreleri eski sınıflarında kazandıkları derece ve kademelere tekabül eden süre kadar uzatılır ve bu süre tamamlanıncaya kadar kendilerine sınıf değiştirmeleri sırasında bulundukları derecede kademe ilerlemesi verilmez..." hükmüne, "Memurluktan çekilenlerin yeniden atanmaları" başlıklı 92 nci maddesinde ise; "İki defadan fazla olmamak üzere memurluktan kendi istekleriyle çekilenlerden veya bu Kanun hükümlerine göre çekilmiş sayılanlardan tekrar memurluğa dönmek isteyenler, ayrıldıkları
sınıfta boş kadro bulunmak ve bu sınıfın niteliklerini taşımak şartıyla ayrıldıkları tarihte almakta oldukları aylık derecesine eşit bir derecenin aynı kademesine veya 71 inci madde hükümlerine uyulmak suretiyle diğer bir sınıfta eşit derecedeki kadrolara atanabilirler.
657 sayılı Kanuna tabi olmayan personelden kendi istekleri ile görevinden çekilmiş olanlar, boş kadro bulunmak ve gireceği sınıfın niteliklerini taşımak kaydı ile bu Kanuna tabi burumlardaki memuriyetlere atanabilirler..." hükmüne yer verilmiştir.
Öte yandan, 18/03/1986 tarihli ve 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanununun "Hizmet süresi" başlıklı 5 inci maddesinde; "Yaş sınırı nedeniyle Silahlı Kuvvetlerden ayrılacak olanlardan istekliler, merkezi yönetim bütçe kanunlarında yer alan sınırlamalara tabi olmaksızın, Milli Savunma Bakanlığı, MSB ANT Başkanlığı ve Türk Silahlı Kuvvetleri (Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı dahil) kadrolarında emekli aylığına hak kazandıkları tarihe kadar Devlet memuru olarak istihdam edilirler. Atama işlemleri yaş sınırının dolmasından önce tamamlanır ve atanılan görevin aylık ve diğer mali haklarına göreve başlanılan tarihten itibaren hak kazanılır. Bunların uzman erbaşlıkta geçen hizmet süreleri 2/2/2005 tarihli ve 5289 sayılı Kanun hükümleri dikkate alınmak suretiyle, öğrenim durumlarına göre yükselebilecekleri tavanı aşmamak kaydıyla kazanılmış hak aylık derece ve kademelerinin tespitinde değerlendirilir..." hükmü ile memur kadrolarına ataması yapılan personelin intibakı yapılırken memuriyete giriş derecelerinin 657 sayılı Kanunun 36 ncı maddesi uyarınca belirleneceği ve uzman erbaşlıkta geçen hizmet sürelerinin kazanılmış hak aylığında değerlendirileceği ifade edilmiştir.
Ayrıca, uzman erbaş iken istifa ederek memuriyete atananların hizmet değerlendirmelerinin yukarıda anılan usule göre yapılacağına dair bir örneğine ekte yer verilen 27/03/2013 tarihli ve 5138 sayılı Başkanlığımız görüşü ile kamu kurum ve kuruluşlarına bilgi verilmiş bulunmaktadır.
Bu doğrultuda, 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanununa tabi olarak çalışmakta iken istifa ederek memuriyete atanan ilgilerin hizmet sürelerinin kazanılmış hak aylığında değerlendirilmesi işlemi de uzman erbaşlar ile aynı usulde yapılmaktadır.
Yukarıda yer verilen hüküm ve açıklamalar çerçevesinde; Jandarma Genel Komutanlığı emrinde 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanunu kapsamında uzman jandarma çavuş olarak çalışmakta iken kendi isteği ile sözleşmesini feshederek halihazırda Üniversiteniz Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokuluna memur kadrosunda çalışmakta olan ilgilinin,
- Memuriyete giriş derece ve kademesinin 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 ncı maddesi uyarınca belirlenmesi ve uzman jandarma olarak geçen hizmet sürelerinin kazanılmış hak aylığında değerlendirilmesi gerektiğinden, anılan Kanunun 71 inci maddesi uyarınca bekleme süresine tabi olmadığı,
-24/07/2017 tarihi itibariyle lisans öğrenimini tamamlayarak 25/09/2017 tarihinde üst öğrenim intibakı talep etmesine istinaden, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 ncı maddesinin "Ortak Hükümler" Bölümünün (A) fıkrasının 12/d bendi hükmü uyarınca yapılacak olan intibak işleminin, aynı üst öğrenimi tahsile ara vermeden başlayan ve normal süresi içinde bitirdikten sonra memuriyete giren emsalinin ulaştığı derece ve kademeyi aşmaması kaydıyla yapılması gerektiği, mütalaa edilmektedir.