Dümen kilitlenmesi nedir? Dümen sıkışması neden olur?
İstanbul boğazından meydana gelen gemi kazasının ardından Gemilerde dümen kilitlenmesi ne demek? Dümen sıkışması nedenleri neler? diye merak ediliyor.
İstanbul Boğazı'nda geminin dümeni sıkıştı ve yalıya çarptı. Bunun üzerine dümen kitlenmesinin ne demek olduğu merak edilmeye başladı. Peki ya Gemilerde dümen kilitlenmesi ne demek? Dümen sıkışması nedenleri neler?
Gemilerde dümen kilitlenmesi ne demek? Dümen sıkışması nedenleri neler?
Gemilerde genelde dümeni kontrol eden hidrolik makinaların arızalanması veya elektrik beslemesi alamaması sonucunda gerçekleşen hadise. Az miktarda geminin denizcilik özelliklerinden de kaynaklandığı oluyor. Dümen kilitlenmesi genellikle yük ve yolcu gemilerinde olur. Oldukça karmaşık sistemlerle kontrol edilen dümenler arızalar nedeni il kilitlenebilir. Kullandığımız yelkeli teknelerde dolap dümende de çok nadir de olsa arızalar nedeni ile dümen kilitlenebilir.
Tel veya zincirler sıkışabilir veya otopilot arıza yaparak dümeni kilitleyebilir. Bu arızalar çok nadirdir. Daha çok dümen kilitlenmesi dümen palası ile tekne gövdesi arasına birşey sıkışmasından oluşabilir. Yüzer haldeki pislikler bu konuda baş sorumludur. Örneğin atılmış halat parçaları, naylon torbalar, çuvallar bu tür kilitlenmelere neden olabilir. Dümeni kilitlenen gemi manevra gücü kısıtlı tekne sınıfına girer. Yaptığı iş nedeniyle bu Kuralların gereğince uygun olarak manevra yapma gücü sınırlanan ve bu yüzden diğer bir teknenin yolundan çıkma yeteneği olmayan bir tekne anlamına gelecektir.
DÜMEN KİLİTLENME NEDENLERİ NELER?
1- Dümeni kontrol eden elektrik kesilmiştir. Sigortası atmış olabilir veya kablolarda kısa devre oluşmuştur.
2- Dümeni sağa sola çeviren Hidrolik pompasında bir arıza olmuştur.Hortum patlamış olabilir.
3- Dümen sancak, İskele durumunda, fazla açı ile dönmüştür. Neticesinde dümenin üst kısmı geminin kıç tavanına sıkışmış olabilir.
4- Dümene denizden yabancı bir sert madde takılmış olabilir.
5- Pervanenin kanadından bir tanesi eğilmek suretiyle dümeni sıkıştırabilir.
6-Dümeni kumanda eden makine stop etmiş olabilir.
7- Bu yardımcı makinenin mazotu bitmiş olabilir.
8- Dümen yuvasından fırlamış olabilir.
9-Dümen ile gemi gövdesi arasına denizden herhangi bir cisim sıkışmış olabilir.
10-Dümenin gemiye bağlantı civataları kesilmiş olabilir.