Krizi Fırsata Çeviren Adam Vural Ak Kimdir
Vural Ak kimdir, ne iş yapar, neden bu kadar çok konuşuluyor. Tüm sorularınızın cevabını haber sitemizden bulabilirisiniz.
Sınırlı sayıda üretilen ve satın alınması oldukça zor olan araçları satın almasıyla bilinen Vural Ak, son zamanlarda merak edilen iş adamları arasında yer alıyor. Peki Vural Ak kimdir? Vural Ak kaç yaşında?
Vural Ak, 1991 yılında ilk şirketini kurdu. Şirketini kurduğu esnada Boğaziçi Üniversitesi'nde Uluslararası İlişkiler ve Siyaset Bilim okuyordu ve harçlığını çıkarmak için 5 yıl boyunca farklı araba kiralama şirketlerinde satış elemanı, transfer elemanı ve şoför olarak çalıştı.
5 yıl süreli çalışmalarının ardından bölge müdürlüğüne terfi etti ve araçlara olan merakından dolayı bir araba kiralama şirketi kurdu. Ancak 21 yaşında kurduğu şirket, yetersiz sermaye nedeniyle zarar etti ve battı.
1993 yılına kadar hiç aracı olmayan Vural Ak, tanıdıklarından ve arkadaşlarından aldığı arabaları kiraladı. Yalnızca turistlere ve Türkiye'ye gelen yabancı iş adamlarına araba kiraladığını belirten Vural Ak, ilk arabasını eski model bir Şahin olarak 1993 yılında aldığını belirtti.
Dönemsel ve turizmin durumuna bağlı olan turistlere araba kiralama işi, şirketleri pek büyütemiyordu. Vural Ak da, sahip olduğu şirket ile filo kiralama işine girdi. Büyük şirketlere gitti ve onları filo kiralama işine ikna etti. 1993 yılında bir beyaz eşya firmasıyla anlaşarak onlara düşük maliyetten araç kiralamaya başladı.
2001 yılındaki krizde dövizin fırlaması ile birlikte Vural Ak'ın şirketi büyük zarar etti. Ancak rakipleri Vural Ak'ın şirketinden çok daha fazla zarar ettti ve böylece bir şekilde ayakta kalmayı başardı.
2001 krizinin ardından yeni bir yapılanmaya giden Vural Ak, reklam yatırımı yapmaya karar verdi. 8 ay süren bir reklam kampanyası oluşturuldu ve 4 büyük gazeteye, 16 dergiye ve çok sayıda billboard'a reklamlar verildi. Verilen reklamlara toplamda 7,5 milyon dolar harcandı.
8 ay süren reklam kampanyalarının ardından şirket pazardaki tek araç kiralama markası haline geldi.
2001 KRİZİNDE YARALANDI AMA RAKİBİ DE KALMADI
2001 krizine gelindiğinde artık bütün bankalarla çalışan firmanın müşteri sayısı da oldukça artmıştı. Fakat yaptıkları bir hata krizden zarar görmelerine neden oldu: ‘Kiraladığımız araçların bir kısmı TL kontratlarıydı, borcumuzun bir kısmı da dövizleydi. Dolayısıyla dövizin fırlaması bize çok zarar verdi. Ama baktık ki biz çok zarar ederken o tarihteki rakiplerimiz ve yeni oluşmaya başlayanlar çok daha büyük zarar gördüler, biz yaralanırken onlar öldü.’
Şirket bir iki ay boyunca değişim mi yapalım mücadeleye devam mı edelim diye düşünürken, aslında hiç rakipleri kalmadığını gördü. Onlar şu ya da bu şekilde ayakta kalmışlardı. O zaman yeni bir başlangıç yapmaya karar verdiler ve 2001 krizini ikinci milat kabul ettiler. Vurak Ak'ın şirketi krizden tam iki ay sonra büyük bir reklam kampanyası başlattı.
REKLAMA YATIRIM YAPARAK AYAKTA KALDILAR
Vural Ak'ın sahibi olduğu şirket, 8 ay sürecek reklam kampanyasında 4 büyük gazete, 16 dergi ve çok sayıda billboard’a reklam vererek 7.5 milyon dolar harcadı. Reklamlarda şirketlere satın aldıkları filoların ne kadar maliyetli olduğu, ne kadar verimsiz yönetildiği anlatıldı. Artık şirketlerin kendi işlerine odaklanmaları, yan işleri uzmanlara bırakmaları gerektiği söylendi ve ‘Araç satın almak için ayırdığınız sermayeyi gidin ana işinizde kullanın’ denildi. Reklamlar etkisini gösterdi. Şirket hayal edemeyeceği bir taleple karşılaştı. ‘Gelen müşteriyle hangi arabayı istediğini belirleyip, arabasını sipariş ediyorduk, o projeye bankadan kredi alıyorduk, arabaları satın alıp müşteriye teslim ediyorduk. Kendi içinde dönen kapalı bir projeydi ve bizim yeniden doğuşumuz oldu. 8 ayın sonunda şirketimiz pazardaki tek araç kiralama markası haline geldi.’
Şirket aynı sistemi bugün de uyguluyor. Ak, 1.5 aydır ülkede küçük bir krizin yaşandığını, onların reklam kampanyalarına devam ettiklerini söylüyor. ‘Kriz döneminde herkesin yaptığı en büyük yanlış reklam bütçelerini iptal etmek. Oysa öyle büyük krizlerde reklama ağırlık vermek orta vadede şirket için çok yararlı. Krizler fırsatların yolunu açıyor. Önünüze değil ileriye bakmak lazım. 2001 krizinden sonra da her sene iki kat büyüdük.’