Müezzinlik yapmak için bir yaş sınırı var mıdır? Diyanet İşleri Başkanlığı
Müezzinlik yapacak kişilerin en az temyiz (iyiyi kötüden, hayırı şerden ayırma) çağına varmış olmaları gerekir. Bu durumdaki çocuğa mümeyyiz denir (Kasânî, Bedaiu’s-Sanâî’, 1, 372)
Mümeyyiz çocukların okudukları ezan, getirdikleri kamet geçerlidir. Bu itibarla buluğ çağına yaklaşmış erkek çocuklarının müezzinlik yapmaları caizdir (el-Cezirî, Kitabu’l-Fıkh Ale’l-Mezahibi’l-Erbaa, I, 181).
Cemaatle namaz kılarken müezzinlik yapanların, müezzin mahfilinde tek başına namaz kılmaları uygun mudur?
Cemaatle kılınan namazlarda, cemaatin dağınık olarak durmaları değil, saf tutmaları gerekir. Namazda safların düzgün olması, safta bulunanların sık durması ve arada boşluk bırakılmaması gerekir.
Safların tertibi ile ilgili bir hadiste Hz. Peygamber şöyle buyurur: “Saflarınızı düzgün tutun, zira safların düzeltilmesi namazın kemalin(i sağlayan şartlar)dandır. ” (Buharî, Ezân 132, 72, 74, 76; Müslim, Salât 124, Ebû Dâvud, Salât 94; Nesâî, İmâmet 27, 28, 30).
Cami içerisinde imam ile cemaat arasındaki mesafenin fazla olması iktidaya engel değilse de mazeret olmadıkça bir kişinin saftan ayrı tek başına imama uyması mekruhtur. Buna göre müezzinin saflardan ayrı durması uygun değildir (Kasânî, Bedaiu’-Sanâî’, 1/392, 512; El-Cezirî, Kitabu’l-Fıkh Ale’l-Mezahibi’l-Erbaa, s. 160). Ancak mikrofon kullanma ihtiyacı vb. bir mazerete binaen müezzinlerin cami içindeki yerlerinden imama uymalarında bir sakınca yoktur.
Müezzinlik bidat midir? Hz. Peygamber zamanında müezzinler var mıydı?
Hz. Peygamber (s.a.s.)’in döneminde müezzinlikleri ile meşhur olmuş sahabiler vardı. Bilali Habeşi; Abdullah b. Ümmi Mektûm, Sa’d el-Karazî ve Ebû Mahzura (Semure b. Mi’yer) bunlardandır (İbn Mâce, Ezan, 2. Nesâî, Ezan, 5, 6). Dolayısıyla müezzinlik bidat olarak nitelenemez. Aksine sünnettir.
Kaynak: Diyanet İşleri Başkanlığı