İzmit tarihinin en kara günlerinden 1 Mart 1958 günü, İzmit İskelesi’nden ayrıldıktan kısa süre sonra Seka açıklarında lodos fırtınasına yakalanarak alabora olan Üsküdar isimli vapurda büyük bölümü İzmit Sanat Okulu ve İzmit Lisesi öğrencisi 300’den fazla hemşerimiz can vermişti. Korkunç deniz faciasının 60’ıncı yıl dönümü olan bugün İzmit, Gölcük ve Karamürsel’de çeşitli anma törenleri gerçekleştirilecek.
Yolcuların çoğunu İzmit Lisesi ve İzmit Sanat Okulu talebeleri oluşturuyordu. Yolcularından yalnızca 40 kişi kadarı kurtulabilmiş, diğerleri dalgaların arasında kaybolup gitmişti
1950'li yıllarda Karamürsel ve Gölcük'te lise yoktu. Kara ulaşım vasıtaları da kısıtlıydı. Bu sahil ilçelerinin gençleri aynı zamanda ekonomik olan vapur yolculuğunu tercih ediyorlardı. Cumartesi günleri yarım gün eğitim verildiğinden, öğle tatiliyle birlikte öğrencilerin tamamına yakını vapura bindi.
Derince açıklarına gelindiğinde şiddetli fırtınaya yakalanan ve çoğu kısmı ahşap olan Üsküdar vapurunun kaptan köşkü uçtu. Kumandasız kalan vapur, yan yatarak battı. Bazı kayıtlarda vapurun ikiye bölündüğünden de söz edilir
Gölcük'teki Donanma Komutanlığı'na ait Deniz Üssü'nden yardıma gelen denizaltı ve savaş gemileri, denize dökülen yolcuların ancak küçük bir bölümünü kurtarabildi.
Gölcük Barbaros Hayrettin Lisesi bu olayın ardından kurulmuştur.
2013 yılında yönetmen Berk Erözer tarafından 72 Numaralı Üsküdar ismi ile belgeseli çekilmiş olup, belgeselin gala gecesinde kazazedeler 58 yıl aradan sonra ilk defa bir araya gelmişlerdir.
Üsküdar vapurunun özellikleri
148 Gros ton, 64 Net ton
Sipariş veren: Şirket-i Hayriye
İmal yeri: Almanya / Elbing, F. Schichau GmbH
Genişlik: 6,6 metre
Uzunluk: 33,1 metre
Su kesimi: 2,1 metre, saç
Motor cinsi: 3 silindirli buhar makinesi
Motor gücü: 350 HP (Beygir gücü)
Hızı: 8 Deniz mili / Saat
Yolcu kapasitesi: 344 kişi
İmal tarihi: 1927
Hizmete giriş yılı: 1927 Eylül
Baca numarası: 72