13 Ocak 2018 tarihinde Trabzon Havalimanında pisten çıkan uçak ile ilgili soruşturmalar devam ediyor. Trabzon valiliği hafta genelinde bir çok yolcunun mağdur olmaması için uçuşları devam ettirmişti. 18.01.2018 tarihinde pistten çıkan uçağı uçurumun kenarından almak için Trabzon'a bu tarihte gelen ve giden uçuşları iptal ettirme kararı aldılar. 18 Ocak 2018 Tarihinde Trabzon'a yapılacak uçuşlar gerçekleşemeyecek.
İKİNCİ PİLOT HATA YAPTI
Elde edilen veriler, kazanın meydana geliş şekli ile ilgili en yüksek ihtimal şu şekilde değerlendirildi: Kaptan pilot Ender Bayraktar ve ikinci pilot İrfan Yavuz yönetimindeki Pegasus Havayolları'na ait 737-800 tipi Zeynep adlı uçak, iniş için Trabzon Havalimanı'na yaklaşma yapmaya başladı. Uçağın kumandası, bu sırada ikinci pilot İrfan Yavuz'daydı ve inişi o yapacaktı. Pisti gören pilotlar, 'otomatik pilot'tan çıkarak manuel olarak uçmaya başladı. Ancak bu sırada ikinci pilot İrfan Yavuz, otomatik gaz kollarını devreden çıkarmak yerine TOGA (Take Of-Go Around) olarak adlandırılan 'PAS geçme' butonuna bastı.
Bu durum uçağın kaptan pilotu tarafından fark edilerek müdahale edildi ve uçak piste normal şekilde yaklaşmasını sürdürdü. Piste normal bir şekilde iniş yapan pilotlar, gaz kollarını keserek uçağın 1 numaralı (sol) motorunun 'reverse' olarak adlandırılan motor frenlerini kapattı. Uçağın iki numaralı (sağ) motorunun 'reverse' ise çalışmıyordu. (Bu durum biliniyordu ve uçağın bu şekilde uçmasında ise herhangi bir emniyet kısıtlaması yoktu) Yavaşladıktan sonra pist sonunda uçağı terminale götürmek için kumandaları devralan Kaptan Pilot Ender Bayraktar, uçağın kanatlarındaki 'speed break' (hız kesici) olarak adlandırılan fren sistemini kapattı.
SİSTEMİN TUZAĞI
Kaza bu sırada yaşandı. 2 numaralı (sağ) motor kendisini havada 'PAS geçiyor' sandığı için tam güç açıldı ve uçak ani bir hızla sola doğru kaçış yaptı. Pilotlar, durdurmaya çalışana kadar, uçak pistten çıkarak denize doğru yöneldi ve denize 10 metre kala ancak durabildi. Aynı uçak tipinde uçan pilotlar, kazayı, 'Otomasyon sisteminin pilotlara hazırladıkları sinsi tuzaklardan biri' diye değerlendirdi.
162 YOLCUYU ÇAMUR KURTARDI
Ankara- Trabzon seferini yapan ve Trabzon Havalimanı'na indikten sonra pistten çıkarak denize 10 metre kala yamaca saplanan Pegasus Havayolları'na ait uçağı büyük bir felaketin eşiğinden çamur kurtardı. 162 yolcu ve 6 mürettebatın burnunun dahi kanamadığı kazada, uçağın kanadının yamaca serpilen ve çamurlaşan toprağa tutunduğu, böylece bir felaketin eşiğinden dönüldüğü öğrenildi.
Kaza sonrası birbiri ardına yapılan "Pistte büyük tehlike var" iddialarına da Devlet Hava Meydanları İşletmesi'nden (DHMİ) sert yanıt geldi. Yetkililer, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Kaza Kırım Ekibi'nin incelemelerinin devam ettiğini aktardı. Pistlerin yanlarında yer alan şerit sahalardaki toprak alanda düzleştirme yapıldığını belirten yetkililer, "Trabzon Havalimanı'nda 2 ay önce bunu yaptık. Oradan çıkan yumuşak toprağı da uçağın saplandığı alana serptik. Bu yumuşak toprak çamur olmuş ve uçak tekerleri çamura saplanmış. Eğer çamur olmasaydı uçak çakılırdı" dedi.
DENİZE KAYDI
Pistten çıkarak yamaçta çamura saplanarak durabilen Pegasus Hava Yolları'na ait PC 8622 sefer sayılı Boeing 737-800 tipi yolcu uçağının, daha önce yapılan sabitleme çalışmalarına rağmen sabah saatlerinde yapılan kontroller sırasında 1.5 metre daha denize doğru kaydığı tespit edildi.
4 KAZIKLA UÇAK YENİDEN SABİTLENDİ
Bunun üzerine harekete geçen ekipler, dolgu çalışmalarını uçağın çevresi ve önüne doğru yönlendirdi, çevreye çakılan 4 kazıkla uçak yeniden sabitlendi.