Yurt dışına seyahat edecek vatandaşlar için hazırlanması gereken temel evrakların başında yer alan pasaporta sahip olmak, 2018 yılından itibaren biraz daha masraflı olacak. Enflasyon rakamlarının açıklanması ile beraber pasaport harçlarına gelecek olan zam da şekillendi.
Her yıl düzenli olarak artan pasaport ücretlerinin 2018 yılı zam oranı belli oldu. Vatandaşlar, 2018 yılından itibaren pasaportlarını almak için yüzde 14,47 oranı kadar daha fazla ödeme yapacaklar. Bu nedenle de yurt dışına çıkacak ya da çıkması muhtemel kimselerin bu pasaportları alırken ödeyecekleri miktar da haliyle artacak.
Ödenecek olan harç miktarları ve ne kadar süre ile geçerli oldukları süre şöyle; 6 aylık; 137,50 TL, 1 senelik; 201,30 TL, 3 senelik; 465,50 TL, 4-10 senelik; 657,40 TL.
2018 YILINDAN İTİBAREN GEÇERLİ
Bakanlar Kurulu kararı ile belirlenen yeni pasaport harç bedelleri, zamlı hali ile 2018 Ocak ayı başından itibaren geçerli olmaya başlayacak. Çıkarılan son yasa ile birlikte 2017 yılının sonunda bütün pasaport işlemleri Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü tarafından yapılacak.
Ancak 2018'e kadar işlemler yine Emniyet Genel Müdürlüğü'nce gerçekleştirilmeye devam edecek. Artan pasaport harçlarının seyahat edecek olan vatandaşları etkilemesi beklenirken, konuyla ilgili bilgi veren www.biletler.com Müşteri İlişkileri Yöneticisi Yasin Canlı, "Elbette ki bu artış pek çok yolcuyu da etkileyecek. Ancak ister uçakla yurt dışına gidip gelen ister otobüsler ile ülkemize giriş çıkış yapan vatandaşlarımızın sayılarında azalma olmaz. Şu anki hareketlilik gelecekte de sürecektir" dedi.
İlk Defa Pasaport Alacaklar veya Yenileme Yapacakların İşlemleri
İlimizde umuma mahsus (bordo) pasaport işlemleri İstanbul Emniyet Müdürlüğü Pasaport Şube Müdürlüğü ve 39 İlçe Emniyet Müdürlüğü Pasaport Büro Amirliği tarafından yapılmaktadır.
GEREKLİ EVRAKLAR:
- Son 6 ayda çekilmiş ve başvuru sahibinin güncel halini gösteren (0 yaş çocuklar için de, dahil olmak üzere)
- 50mm X 60mm ebatlarında
- Arka Fonu Beyaz
- Biyometrik özelliklere sahip
Üzerinde TC kimlik numarasının bulunduğu TC nüfus cüzdanı aslı, başvuru esnasında ibraz edilmeli.
Müracaat sırasında parmak izi alınacaktır. Müracaat sırasında başvuru sahibinin parmak izi alınmaktadır.Daha önce herhangi bir sebeple( sürücü belgesi, silah ruhsatı, pasaport alan) parmak izi alınmış olan kişiler, parmak izlerinin alındığını belgelendirmeleri halinde, tekrar parmak izi vermek durumunda kalmayacaktır.2559 sayılı Polis Vazife ve Salahiyet Kanunun 5’inci maddesi uyarınca, 7 yaşından gün almış ve daha büyük çocuklardan parmak izi alınmaktadır.
Pasaport Harç ve Cüzdan Bedelinin anlaşmalı bankalar veya Maliye Veznelerine yatırıldığına dair dekont aslı.
- Dekontun üzerinde Tahsil Edilmiştir kaşesinin basılması
- Dekontun 1. Nüshasının müracaatta sunulması (en üst nüsha)
- Dekontun üzerinde tahsilatı yapan memurun ıslak imzasının bulunması gerekmektedir
Varsa daha önceden alınmış pasaportların aslı getirilmelidir.
ÖNEMLİ: Pasaport müracaatı yapacak kişinin başvuru esnasında mutlaka bulunması gerekmektedir. Kişi olmadan ya da vekâletname ile müracaat kabul edilmemektedir.
Pasaport nasıl çıkarılır / alınır
1. Online randevu alın
Pasaport başvurusu yapacak kişilerin Emniyet Genel Müdürlüğü’nün web sitesinden başvuru yapacakları il ya da ilçe emniyet müdürlüğü için randevu almaları gerekiyor. Randevu için şu siteyi tıklayın.
2. Evraklarınızı hazırlayın
Standart (bordo) pasaport başvurularında randevu alınan emniyet müdürlüğüne giderken yanınızda götürmeniz gereken evraklar şu şekilde: Nüfus cüzdanı aslı, 2 adet biyometrik fotoğraf, pasaport cüzdan bedeli ve harcın yatırıldığına dair makbuz (banka ya da vergi dairesine yatırılıyor), varsa daha önceden alınan pasaportların aslı.
3. Evraklarınızı teslim edin
Online ortamda randevu alınan il ya da ilçe emniyet müdürlüğüne tüm evraklarla şahsen başvuru yapılması gerekiyor. Başvuru sırasında daha önceden kayıtlı parmak izi örneğiniz yoksa, parmak izi taraması yapılıyor.
4. Pasaportum ne zaman gelir
Tüm başvuru işlemleri il ve ilçe emniyet müdürlükleri tarafından online ortamda Ankara’daki merkeze aktarılıyor. En fazla 3 iş günü içerisinde hazırlanan pasaportlar PTT Kargo aracılığı ile beyan edilen adrese gönderiliyor. Pasaport başvurusu ile pasaportun teslim edildiği süre en fazla 10 gün sürüyor.
5. Pasaport kaç yıllığına veriliyor
Bordo pasaport 6 ay, 1 yıl, 2 yıl, 3 yıl, 4 ve 10 yıl süreyle veriliyor. Başvuruda belirtilen yıla göre ödenecek pasaport harç miktarı artıyor.
Yüksek pasaport harçları nedeniyle her yıl yeniden pasaport çıkarmak yerine en uzun süreli (mümkünse 10 yıllık) pasaport başvurusu yapmak gerekiyor. 2016 yılında geçerli olan pasaport defter ücreti 87,5 TL olarak belirlenirken; 6 aylık pasaport harcı 111,7 TL, 1 yıllık 163,3 TL, 2 yıllık 266,4 TL, 3 yıllık 378,3 TL, 4-10 yıllık pasaport harç bedeli ise 533,1 TL.
Yurtdışı seyahati planlayanların ilk yapması gereken adımlardan biri olan pasaport başvurusu, macera ve yeni deneyimlere yelken açılacak yolculuğun başlangıcı sayılabilir.