3. Havalimanı nerede, nasıl gidilir? İşte 3. Havalimanı yol tarifi ve konumu

İstanbul'un yeni 3. Havalimanı nerede, nasıl gidilir, ne zaman açılıyor soruları araştırılıyor. Haberimizin detaylarında İstanbul'un yeni 3. Havalimanı'nın Haritası, yol tarifi ve konumuna ulaşabilirsiniz.

3. Havalimanı nerede, nasıl gidilir? 200 milyonun üzerinde yolcu kapasitesi olan İstanbul'un yeni havalimanı kullanmak isteyen vatandaşlar İstanbul'un yeni 3. Havalimanı Haritası, yol tarifi ve konumu haberimizden ulaşabilir.

3. Havalimanı Nerede?

İstanbul’un hatta Avrupa’nın mega yatırımları arasında olan ve son dönemlerin en çok merak edilen projelerinden olan 3. Havalimanı nerede sorusu da oldukça merak konusu olmaktaydı. 2013 yılında ihalesi yapılan ve Cumhuriyet tarihinin en büyük ihalesi olan 3. Havalimanı ihalesi 22 milyon Euro gibi rekor bir ihale bedeli ile yap işlet devret sistemi ile İGA yatırımcılarının oluşturduğu Cengiz, Mapa, Limak, Kolin, Kalyon Ortak Girişim Grubu(OGG)’na verilmiştir. 6 ayrı pistten oluşan ve ortalama 150 milyon yolcu taşıma kapasitesi bulunacak olan 3.Havalimanı projesi İstanbul Çatalca'da yer almaktadır.

3. Havalimanına nasıl gidilir?

İstanbul’un 3.Havalimanı yani İstanbul Yeni Havalimanı, Avrupa yakasında Karadeniz kıyısındaki bölgede olacaktır. Havaalanı Tayakadın ve Akpınar köyleri arasında 76.5 KM2 alana inşa edilmektedir. 3. Havalimanı Çatalca, Göktürk Arnavutköy kavşağında ve Terkos Gölü’ne yakın bir alanda inşa edilmektedir. 3. Havalimanı konumu ile en ideal alan olma özelliğini göstermektedir. 3. Köprünün bağlantı noktasında olacak olan ve İstanbul içinden en rahat şekilde ulaşımın sağlanacağı 3. Havaalanı ile Atatürk Havalimanı arasında kuş uçuşu mesafe ise 35 KM ‘dir.

3. Havalimanı Haritası, yol tarifi ve konumu

3. Havalimanı hakkında bilgi

200 milyonun üzerinde yolcu kapasitesi olacak

Yıllık yolcu kapasitesi 101.5 milyon olan Atlanta Havalimanı'nı geride bırakacak olan 3. Havalimanı, tüm bölümler tamamladığında yıllık 200 milyonun üzerinde yolcu kapasitesi ile hizmet vermeye hazırlanıyor. İstanbul Atatürk Havalimanı'nın yoğunluğu ve kapasite yetersizliğine çare olacak 3. Havalimanı çalışmaları 7 gün 24 saat aralıksız bir şekilde devam ediyor. İnşaatın en önemli bölümü olan ana terminal binası da planlanan şekilde yükselmeye başladı. Havadan kaydedilen görüntülerde 1 milyon 300 bin metrekarelik alanda inşaatı devam eden ana terminal binasının meydana çıkmaya başladığı görülüyor.

3. havalimanı Dünyanın en büyük 10. havalanı olacak

Tamamlandığında dünyanın en büyük havalimanlarından biri olması hedeflenen, 150 milyon yolcu/yıl kapasiteli İstanbul'un yeni havalimanı, öngörülen 77 milyon metrekareyle dünyanın yedinci büyük mega meydanı olacak gibi görünüyor. Şu an için İstanbul'un 3. havalimanını sadece alan büyüklüğüyle benzeri meydanlarla kıyaslayabiliyoruz. Şüphesiz asıl kriter, yolcu ve uçak trafiğidir, zira 150 milyon yolcu/yıl ağırlayacak bir büyüklükteki meydanı yapmak kolay, onu tam kapasite işletmek zor. Ancak şu an itibarıyla yeni meydanın kapasite kullanım oranını tahmin etme imkânı olmadığından, en fazla alan kaplayan havalimanları arasında bir sıralamaya tabi tuttuk. İddia edildiği gibi 3. havalimanı, dünyanın en büyüğü olmayacak, alan olarak en büyük 10 havalimanı arasında yer alacak. Fakat büyük meydan olarak hayata geçirildikten sonra boş yatanların olduğunu da dikkate almak icap ediyor.

Arka plan

İstanbul Atatürk Havalimanı'nın yoğunluğu ve kapasite yetersizliğini öne süren Bakanlar Kurulu yeni bir havalimanının inşa edilmesine karar verdi. 13 Ağustos 2012 tarihinde ise bölge seçimi yapılarak projenin hayata geçirilmesi için ilk adım atıldı.

“İstanbul Yeni Havalimanı” ismi Ulaştırma Bakanlığı tarafından projeye verilen addır. Havalimanının resmî adı proje yapımı tamamlandığında belirlenecektir.

İhale süreci

Yeni Havalimanı’nın İhalesi 24 Ocak 2013 tarihinde açılıp 3 Mayıs 2013 günü sonlandırıldı.Yüzde yirmi özkaynak zorunluluğunun öngörüldüğü ihaleye TAV, Alarko, IC, Limak, Makyol ve Varyap Holding katılım gösterdi.Havalimanı işletme süresi şartlar dahilinde 25 yıl olarak sabitlendi. İhale hazırlığının global büyüklükteki bir proje için kısa vadede gerçekleştiği fikri uzmanlar tarafından dile getirildi. Sabancı Holding ise ihaleye katılmaktan vazgeçti.

Türkiye tarihinin en büyük yatırımı olan Yeni Havalimanı İhalesi 3 Mayıs 2013 günü saat 10.00'da Ankara Esenboğa Havalimanı Sosyal Tesisleri'nde gerçekleştirildi. İlk turda en yüksek teklifi Fraport şirketi verdi. İhaleyi 22 milyar 152 milyon euro ile Cengiz, Mapa, Limak, Kolin, Kalyon Ortak Girişim Grubu (OGG) kazandı. 6 saat süren 96 turlu ihaleden devlete, KDV dahil 26 milyar 142 milyon euro gelir çıktı

3 Mayıs 2013 tarihinde yapılan ihaleyi Cengiz, Mapa, Limak, Kolin, Kalyon Ortak Girişim Grubu (OGG)’nin kazanmasının ardından sözleşme DHMİ'nin 80. kuruluş yıldönümü olan 20 Mayıs 2013 tarihinde imzalandı.[25]
İnşaat süreci

1 Mayıs 2015'te yer teslimi yapılan havalimanı hakkında yürütülen çalışmalar devam etmektedir. İnşaat süreci 3 etaptan oluşacak:

    1. Etap (en geç 42 ay sonra hizmete girecek)
        2 adet bağımsız paralel pist (3750m x 60m)
        1 adet çapraz pist (3750m x 60m)
        3 adet paralel taksi yolu (3750m x 45m)
        Yüksek hız ve bağlantı taksi yolları
        Apron
        Terminal binası
        Hava trafik kontrol kulesi
        Haberleşme ve meteroloji sistemleri
        Diğer hizmet binaları ve sistemler
    2. Etap
        Akpınar yerleşimi tarafına 1 adet bağımsız pist (3750m x 60m)
        1 adet paralel taksi yolu (3750m x 45m)
    3. Etap
        Tayakadın-Yeniköy tarafına 1 adet bağımsız pist (3750m x 60m)
        1 adet paralel taksi yolu (3750m x 45m)
        Mevcut yerleşkenin güneyine 1 adet çapraz pist (3750m x 60m)
        1 adet paralel taksi yolu (3750m x 45m)

İstanbul'un üçüncü havalimanı Karadeniz sahiline Terkos gölüne yakın Arnavutköy-Göktürk-Çatalca kavşağında 7700 ha'lık Akpınar ve Yeniköy mahalleleri arasındaki alanda yapılacak.[16][26] Alanın yüzde 80'i kamuya ait.[27] Diğer arsalar için kamulaştırma başladı. Atatürk Havalimanı ile İstanbul'un üçüncü havalimanının arası kuş uçuşu mesafeyle 35 km olacak.[28] Eski kömür ocaklarının bulunduğu alan toprakla doldurulacak.[29]

150 milyon yolcu kapasiteli yeni havalimanının İstanbul'un Avrupa Yakası'nda 2018'de ticari uçuşlara başlaması bekleniyor.[9][30] Dördüncü aşamanın sonunda havalimanın toplam 6 pisti olacak.[17] Pist başı saatlik kapasitesi 19 iniş ya da kalkıştır. Pistlerin uzunluğu 3.500 metre olacak.[31] Apronun kapasitesi 500 uçak olacak.[32] Havalimanı dünyanın en büyük yolcu uçağı Airbus A380'e uygun olacak. Yolcu kapasitesi 90 ile 150 milyon yolcu arasında olacak. Yapım maliyetinin 10,247 milyar euro tutması bekleniyor.[33] Öngörülen 77 kilometre karelik alanı ile Dammam Kral Fahd Havalimanı ve üç ABD havalimanından sonra dünyanın beşinci büyük havalimanı olacak.

Yap-İşlet-Devret modeli ile yapılması planlanan havalimanın tüm bağlantıları ile beraber maliyeti yaklaşık 10,2 milyar eurodur.[34]

3. havalimanının adı ne olacak?

29 Ekim'de açılacak üçüncü havalimanının adıyla ilgili yeni bir iddia ortaya atıldı. Sosyal medyada 'Abdülhamithan' ya da "Atatürk" olsun tartışması sürerken havalimanının, Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü ICAO'nun internet sitesindeki kod adı Fatih Sultan Mehmet seçeneğini gündeme getirdi.

Airporthaber'den Murat Herdem'in aktardığına göre, Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü ICAO'nun internet sitesinde İstanbul'un üçüncü havalimanının adı 11 Eylül tarihi itibariyle Fatih Sultan Mehmet olarak güncellendi.

VERİLEN KODDA ADI SAKLI

Herdem "Zaten dörtlü kodu LTFM olan yeni havalimanının adının F ve M kodlarının Fatih ve Mehmet olarak düşünülerek belirlendiğini ve adının da Fatih Sultan Mehmet olacağını varsayabiliriz. ICAO'nun internet sitesi ne kadar referans olur bilmiyorum o yüzden isim konusunun hala sürprizlere açık olduğunu belirtmeliyim" dedi.

Sosyal medyada üçüncü havalimanının adıyla ilgili tarıtşmalarda 'Abdülhamithan' ve 'Atatürk' adı öne çıkmıştı. CHP de 'Atatürk olsun' açıklaması yapmıştı.

Yemek Tarifleri Haberleri