Milli Eğitim Bakanlığı 2017 takvimi ile bu yıl içerisinde gerçekleşecek tüm sınavları ve sonuç tarihini duyurdu. Takvime göre 7 Ekim tarihli ehliyet sınavı sonuçları 19 Ekim 2017 tarihinde açıklanacak.
Direksiyona çıkabilmek için sürücü belgesi sahibi olmak isteyen on binlerce kişinin katılım sağladığı 7 Ekim ehliyet sınavı, soruları ve cevapları ile Milli Eğitim Bakanlığı internet sitesi üzerinde yer aldı.
7 EKİM EHLİYET SINAV SORULARI VE CEVAPLARI İÇİN TIKLAYIN
DİREKSİYON SINAVI NE ZAMAN YAPILACAK?
Direksiyon sınavı, sınav sonuçlarının açıklanmasının akabinde, 70 puan barajını geçen adaylar arasında yapılacaktır. Bu koşulları sağlayan adayların katılım göstereceği direksiyon sınavı, belirlenen tarihten iki ya da üç hafta sonrasında sürücü kursları vasıtasıyla duyurulmaktadır.
DİREKSİYON SINAVI DEĞERLENDİRME
Milli Eğitim Bakanlığı'nın internet sitesi üzerinden duyurulan Ehliyet sınav sonuçlarına göre 70 ve üzerinde bir puan almayı başaran adaylar, bundan sonra yapılacak direksiyon sınavına girebilecek ve burada da başarılı olması durumunda sürücü belgesi almaya hak kazanacak. Peki, direksiyon sınavı uygulaması nasıl yapılacak?
“M”, “A1”, “A2”, “A” ve “B1” sınıfı direksiyon sınavında adaylar, kask, dizlik, yelek takarak akan trafikte yapılan davranışlar, araç bilgisi sorgulama , kalkış esnasında motoru stop ettirme ve ayakları toplarken dengeyi sağlayamama, konilere çarpma ve ayak çalıklarının açık unutularak yere değmesi, düşme ve ani fren reaksiyonları sınav gözetmeni tarafından dikkat edilecek hususlar arasında yer alacak.
“B”, “C1”, “C”, “D1”, “D”, “BE”, “C1E”, “CE”, “D1E”, “DE” ve “F” sınıfı için direksiyon sınavına giren adayların emniyetli ve rahat kalkış yapma, kalkış ve duruşlarda (sağa-sola) sinyal verme, trafiği tehlikeyedüşürecek şekilde araç kullanma, araç kumanda pedallarına (gaz, fren, debriyaj) yeterince intibakedemeyerek aracı stop ettirme, araç kullanımı esnasında heyecanlı ve telaşlı gibi davranışları gözlemlenecek.
Geri geri park etme: “B”, “C1”, “C”, “D1” ve “D” sertifika sınıfı araçlarda park edecek aracın bir buçuk katı uzunluğundaki (farklı uzunluklardaki HB/SEDAN araçlar için ayrı ayrı) ve aracın genişliğinden 50 cm fazla olan iki araç arasına veya yüksekliği en az 100 cm olan konilerin arasındaki yatay ve dikey çizgilerle belirlenen alana tek hamlede girip, bu alan içinde en fazla iki hamle yaparak aracı kaldırıma veya konilere çarpmadan kaldırıma paralel ve kaldırım ile araç arasındaki mesafenin 50 cm den fazla olmayacak şekilde EK-5 şemaya göre park yapmayı, “BE”, “C1E”, “CE”, “DE” ve “D1E” sertifika sınıfı araçlarda geri geri park etme işlemleri ise araca römork takılı olarak EK-6 şemada belirtildiği gibi park yapmalarını sağlayan davranışlar göz önünde bulunduracak.
Park yerine giriş ve çıkışlarda (sağa-sola) sinyal verme, trafiği tehlikeye düşürecek şekilde kontrolsüz çıkma gibi davranışlar da göz önünde bulundurulacak.
Direksiyon sınavında dikkat edilmesi gereken Önemli hususlar
Koltuk ve ayna ayarlarını yap.Emniyet kemerini tak
Vites kolunu boşa al.Kontak anahtarını çevirerek aracını çalıştır.
Debriyaj pedalına basarak vitesi Bir'e al
Aracın kalkış yönüne doğru sinyalini ver.ve El frenini indir.
Hareket edecek olan aracının debriyajını yavaş yavaş gevşeterek hafif gaz vererek kalk.
Gaz pedalına bas,araç devrini aldıktan sonra debriyaj pedalına basarak vites kolunu İki'ye al.
U dönüşü yapmak için gazı kes vites kolunu bire al dönüş yapacağın yöne doğru sinyalini ver,orta dikiz aynandan aracının arkasına bak yol müsait ise dönüşünü yap.
U dönüşü bitiminde direksiyon hakimiyetini bozmadan yolun sağ şeridini takip et.
aracı (sağa) yanaştırırken sağ sinyalini ver.
Duruşlar (Park) için debriyaja bas geri görme aynasına bak müsaitse frene bas.
aracı terketmeden önce vites kolunu boşa al emniyet kemerini çıkar ve El frenini çek.
aracı terk ederken vitesi 1 e alın.
Araçtan inerken sol aynayla arkanı mutlaka kontrol ederek çık
Sınav Sırasında Değerlendirilecek Hususlar | Kötü Puan |
Aracı çalıştırma ve harekete geçirme usul ve kurallarına uymuyor. Emniyetli ve rahat kalkış yapamıyor | 2 |
Durakladığı veya parkettiği yerden çıkarken yoldan geçen araçlara geçiş kolaylığı sağlamıyor, kontrolsüz ve işaretsiz çıkış yapıyor. | 5 |
Şerit izleme kurallarına uymuyor. Uygun şeritten gitmiyor. Şerit değiştirme kurallarına uymuyor. | 5 |
Hız kurallarına uymuyor. Hızını ayarlamada başarısız bulundu. Hız sınırlarına dikkat etmiyor. | 5 |
Önündeki aracı yakından takip ediyor. Takip mesafesinin yeterli olup olmadığı hususundaki kontrol metodunu bilmiyor. | 5 |
Önündeki aracı sollayıp geçme kurallarına uymuyor | 5 |
Kendisini geçmek isteyen araçlarla ilgili çekilme kurallarına uymuyor | 5 |
Kavşak yaklaşımlarında doğrultu değiştirme (Dönüş) kurallarına uymuyor | 5 |
Kavşaklardaki karşılaşmalarda ilk geçiş hakkı kurallarına uymuyor | 5 |
Araçların manevralarıyla ilgili kurallara uymuyor. Manevra becerisi zayıf bulundu | 5 |
Karşıdan gelen trafikle karşılaştığında geçiş kolaylığı sağlama kurallarına uymuyor. | 5 |
Durma, duraklama, parketme, indirme, bindirme, kapıların açılmasıyla ilgili kurallara uymuyor | 5 |
Yaya geçidi, okul geçidi ve demiryolu geçidi yaklaşımlarında kurallara uymadı, geçiş hakkı vermiyor | 5 |
Okul taşıtlarıyla geçiş üstünlüğü hakkına sahip araçlarla karşılaştığında ilgili kurallara uymuyor. | 5 |
Eğimli yolda aracı harekete geçirmede başarısız bulundu, eğimli yolda hareket etme kurallarına uymuyor | 5 |
Aracı harekete geçirmede, yavaşlatıp durdurmada, kumanda panellerine yeterince intibak edemiyor. Vites değiştirme becerisi zayıf. | 10 |
Genel olarak direksiyon hakimiyeti zayıf | 10 |
Ses cihazını ve araçların ışıklarını gereksiz yere ve amaçları dışında kullanıyor, gerektiğinde kullanmıyor | 2 |
Işık sisteminin, ısıtma ve havalandırma tertibatının kumanda düğmelerinin yerlerini bilmiyor ve kullanamıyor. Soğutma, yağlama, şarj ve yakıt göstergelerini ve anlamlarını bilmiyor | 2 |
Aşırı derecede heyecanlı ve telaşlı bulundu. Bu haliyle dikkati dağınık görüldü | 10 |