Ancak bu hüküm, güneş altında bekletilen suyun baras (alaca) hastalığına sebep olacağını ifade eden bir rivayete dayandırılmaktadır (Zeylaî, Tebyînü’l-hakâik I, 87; İbnü’l Hümam, Fethu’l- Kadîr I, 56; Mâverdî, el-Havi’l-kebîr, I, 52). Bu hadis zayıf kabul edilmektedir (Beyhakî, es-Sünenü’l-kübrâ, Tahâre 7; Dârakutnî, es-Sünen, Tahâre 7; İbn Kudâme, el- Muğnî, I, 46). Yine kaynaklarda testi, küp, çömlek gibi topraktan yapılan kaplardaki su ile abdest almanın ise sakıncasının olmadığı belirtilmekte (Şirbînî, Muğnî’l-muhtâc I, 19; Hâşiyetü’l-Büceyremî ale’l-Hatîb, I, 244); gerekçe olarak da bu kaplardaki suyun hastalığa sebep olmadığı gösterilmektedir. İmam Şafiî de güneşte ısıtılan su ile abdest almayı sadece tıbbi açıdan mekruh gördüğünü ifade etmektedir (Şafiî, el-Ümm I, 3). Ayrıca Şafiî kaynaklarda, söz konusu hükmün, kaptaki suyun tabiatını değiştirecek derecede sıcaklığın yüksek olduğu bölgelerle alakalı olduğuna dikkat çekilmektedir (Şirbînî, Muğnî’l-muhtâc I, 19).
Sonuç olarak güneş altında ısıtılan su ile abdest almanın uygun bulunmayışının gerekçesi bir hastalığa neden olmasıdır. Ancak günümüzde güneş enerjisi ile ısıtılan suyu kullanmanın bir sakıncası bilinmemektedir. Dolayısıyla böyle bir su ile abdest almak ve gusül etmekte dinen bir sakınca yoktur.
Kaynak: Diyanet İşleri Başkanlığı