Kur’an-ı Kerîm’de: “Zinayayaklaşmayın. Çünkü o, bir hayasızlıktır ve çok kötü bir yoldur. ” (İsra 17/32) buyurulmuştur. Bu sebeple zina büyük günahlardan olmakla beraber, eşlerden birinin zina etmesi -bu fiili helal görmedikçe- nikahlarına zarar vermez. Baldızıyla zinâ eden kişi de büyük günah işlemiş olduğundan mutlaka tövbe- istiğfarda bulunmalıdır.
Baldızla yapılan zinanın nikahı sona erdirmemesi, baldızla olan evlenme yasağının ebedi değil geçici olmasından kaynaklanmaktadır.
Evlenmeden önce sarf edilen boşama sözleri hüküm ifade etmez. Nitekim Hz. Peygamber (s.a.s.): “Nikahtan önce boşama yoktur. ” (Buhârî, Talâk 9; Ebû dâvûd, Talâk 7; İbn Mâce, Talak, 17) buyurmuştur.
Bu hadisin, nikah akdi kıyılmadan önce yapılan kesin ve şartsız boşamanın hükümsüz/geçersiz olduğuna delaleti konusunda âlimler ittifak etmişlerdir.
Fakat kişi, bir kadına: “Eğer seninle nikahlanırsam/evlenirsem sen benden boşsun.”, “Evleneceğim her kadın benden boştur” gibi gelecekte yapacağı nikaha bağlı boşaması konusunda âlimler farklı görüş beyan etmişlerdir.
Hanefîlere göre nikahlanma şartına bağlı boşama geçerlidir. Mesela bir kişi: “Eğer seninle evlenirsem sen benden boşsun.” veya “Evleneceğim her kadın boş olsun.” derse evlenmesi halinde boşama gerçekleşmiş olur (Merğînânî, el-Hidâye, I, 250; Zeylaî, Tebyînü’l-Hakâık, II, 231; Fetâvâ-yı Hindiye, I, 418-419).
İmam Şâfiî, Ahmed b. Hanbel ve diğer âlimlere göre ise, böyle şartlı bir sözle boşama meydana gelmez (İbn Rüşd, Bidâyetü’l-müctehid, Mısır 1975, II, 84; İbn Kudâme, el-Muğnî, IX, 410; Şevkânî, Neylü’l-evtâr, Beyrut 2004, 1271-1272).
Kaynak: Diyanet İşleri Başkanlığı