BM Nedir? Nasıl Bir Kuruluştur? Üyeleri Kimlerdir?

Dünyadaki en kapsamlı örgüt olan BM 24 Ekim 1945’te kuruldu. Merkezi Amerika New York‘tur. 193 üyesi ile dünyadaki en geniş katılımlı örgüt olma özelliğini taşıyor

Dünyadaki en kapsamlı örgüt olan BM 24 Ekim 1945’te kuruldu. Merkezi Amerika New York‘tur. 193 üyesi ile dünyadaki en geniş katılımlı örgüt olma özelliğini taşıyor. Ancak kurulduğu günden bu yana hamleleri, kararları ile hep tartışılmış yapısındaki hatalar gündeme gelmiş Amerikan emperyalizmine hizmet etmekle suçlanmıştır. Özellikle güvenlik konseyindeki daimi üye kararları hep şaibeli karşılanmıştır.

BİRLEŞMİŞ MİLLETLER TEŞKİLATI
“Birleşmiş Milletler” ifadesi ilk kez Amerika Birleşik Devletleri Başkanı Franklin D. Roosevelt tarafından ortaya atıldı ve ilk olarak İkinci Dünya Savaşı sırasında 26 ülkenin, Mihver Güçlerine karşı birlikte mücadeleye devam etmek için taahhütte bulundukları 1 Ocak 1942 tarihli Bildirge'de kullanıldı.
Yüzyıllar içerisinde çeşitli konularda işbirliğinin sağlanması amacıyla uluslararası örgütler kuruldu. Örneğin, şu anda her ikisi de BM özel teşkilatı olan Uluslararası Telekomünikasyon Birliği 1865 yılında ve Uluslararası Telgraf Birliği ise 1874 yılında oluşturuldu.
İlk Uluslararası Barış Konferansı ise 1899 yılında, krizlerin barışçıl yollardan çözümü,  muhtemel savaşların önlenmesi ve savaş nedenlerini belirlemek üzere Lahey’de düzenlendi.  Bu konferansta Uluslararası Pasifik Ülkeleri Anlaşmazlıklarını Çözme Sözleşmesi kabul edildi ve 1902 yılında göreve başlayan Daimi Hakem Heyeti kuruldu.
Birleşmiş Milletlerin öncüsü olan Milletler Cemiyeti, Birinci Dünya Savaşı sırasında benzer şartlar altında tasarlanmış bir örgüttü ve 1919 yılında Versay Antlaşması ile uluslararası işbirliğini güçlendirmek ve “barış ve güvenliği” sağlamak amacıyla kurulmuştu.
Uluslararası Çalışma Örgütü de Versay Antlaşmasıyla Milletler Cemiyeti’ne bağlı bir örgüt olarak kuruldu. Milletler Cemiyeti’nin varlığı, İkinci Dünya Savaşı’nın çıkmasını engelleyemediği için son buldu.  
Birleşmiş Milletler Antlaşmasını hazırlamak üzere 1945 yılında, 51 ülke temsilcisi San Francisco’da düzenlenen Birleşmiş Milletler Uluslararası Örgüt Konferansı'nda bir araya geldi. Söz konusu görüşmeler Çin, Sovyetler Birliği, İngiltere ve Amerika Birleşik Devletleri temsilcilerinin Amerika’nın Dumbarton Oaks şehrinde 1944 yılı Ağustos-Ekim ayları  arasında yaptıkları çalışmalar sonucu hazırlanan taslak metin çerçevesinde gerçekleştirildi. Konferansta temsil edilmemekle birlikte Polonya, Antlaşmayı daha sonra imzaladı ve kurucu 51 üye devletten biri oldu.
Birleşmiş Milletler, Çin, Fransa, Sovyetler Birliği, İngiltere, Amerika Birleşik Devletleri ve  (Türkiye dahil) diğer kurucu üyelerin Antlaşmayı onaylamasıyla 24 Ekim 1945 yılında resmen kuruldu. Her yıl 24 Ekim Birleşmiş Milletler günü olarak kutlanmaktadır.

San Francisco’da 26 Haziran 1945 tarihinde imzalanmış ve 110. maddeye uygun olarak 24 Ekim 1945’de yürürlüğe girmiştir. Türkiye Antlaşmayı Milletlerarası Adalet Divanı Statüsü’yle birlikte 15 Ağustos 1945’te onaylamıştır. 4801 Sayılı Onay Kanunu 24 Ağustos 1945 gün ve 6902 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
Birleşmiş Milletler Antlaşması, Birleşmiş Milletler Konferansı’nın hitamında 26 Haziran 1945’de imzalanmıştır. Uluslararası Adalet Divanı Statüsü, Antlaşmanın ayrılmaz bir parçasıdır. Antlaşmanın 23., 27. ve 61. maddelerinde yapılan değişiklikler 17 Aralık 1963 tarihinde Genel Kurulca kabul edilmiş ve 31 Ağustos 1965’de yürürlüğe girmiştir. 61. maddede yapılan yeni bir değişiklik 20 Aralık 1971 tarihinde Genel Kurul’ca kabul edilmiş ve 24 Aralık 1973’de yürürlüğe girmiştir. 109. maddede yapılan bir değişiklik de 20 Aralık 1965 tarihinde Genel Kurul’ca kabul edilerek 12 Haziran 1968’de yürürlüğe girmiştir.
23. maddede yapılan değişiklik Güvenlik Konseyi’nin üye sayısını onbirden onbeşe çıkarmıştır. 27. maddede, yapılan değişiklikle Güvenlik Konseyi’nin idare ile ilgili kararlarının dokuz üyenin olumlu oyu ile alınacağı (daha önce yedi idi); diğer konulardaki kararlarda ise, Güvenlik Konseyi’nin beş daimi üyesinin oyları dahil toplam dokuz üyenin olumlu oyu ile alınacağı (daha önce yedi idi) hükme bağlanmıştır. 61. maddede yapılan ve 31 Aralık 1965 tarihinde yürürlüğe giren değişiklik, Ekonomik ve Sosyal Konsey’in üye sayısını onsekizden yirmiyediye çıkarmıştır.  Aynı maddede daha sonra yapılan ve 24 Aralık 1973’de yürürlüğe giren değişiklik, Konsey’in üye sayısını bir kez daha artırarak 27’den 54’e çıkarmıştır. 109. maddede yapılan ve bu maddenin birinci fıkrasını ilgilendiren değişiklikle, Genel Kurul üyelerinin üçte ikisinin, Güvenlik Konseyinin ise en az 9 üyesinin kararı ile Antlaşma’da değişiklik yapılması amacıyla Genel Kurul toplantısı düzenlenebileceği hükme bağlanmıştır.
Antlaşmanın Önsözü
Birleşmiş Milletleri kurmak için bir araya gelen hükümetlerin temsil ettikleri halkların idealleri ve ortak amaçları Antlaşmanın önsözünü teşkil eder.
Biz Birleşmiş Milletler halkları:
Bir insan yaşamı içinde iki kez insanlığa tarif olunmaz acılar yaşatan savaş felaketinden gelecek kuşakları korumaya, temel insan haklarına, insanların onur ve haysiyetine, erkeklerle kadınların ve büyük uluslarla küçük ulusların hak eşitliğine olan inancımızı yeniden ilan etmeye, adaletin korunması ve Antlaşmadan doğan yükümlülüklere saygı gösterilmesi için gerekli koşulları yaratmaya ve daha geniş bir özgürlük içinde daha iyi yaşama koşulları sağlamaya, sosyal bakımdan ilerlemeyi kolaylaştırmaya,
ve bu ereklere ulaşmak için:
Hoşgörüyle davranmaya ve iyi komşuluk anlayışı içinde birbirimizle barışık yaşamaya, uluslararası barış ve güvenliği korumak için güçlerimizi birleştirmeye, ortak yarar dışında silahlı kuvvet kullanılmamasını sağlayacak ilkeleri kabul etmeye ve yöntemleri benimsemeye, tüm halkların ekonomik ve sosyal bakımdan ilerlemesini kolaylaştırmak için uluslararası kurumlardan yararlanmaya istekli olarak bu amaçları gerçekleştirmek için çaba harcamaya karar verdik.
Buna uygun olarak hükümetlerimiz, San Francisco kentinde toplanan ve yetki belgeleri usulüne uygun görülen temsilcileri aracılığıyla işbu Birleşmiş Milletler Antlaşması’nı kabul etmişler ve Birleşmiş Milletler adıyla anılacak bir uluslararası örgütü kurmuşlardır.

Üyelik
Birleşmiş Milletler Üyeliği,  BM Antlaşmasının getirdiği tüm yükümlülükleri kabul eden ve bu yükümlülükleri uygulamaya muktedir ve istekli tüm barışsever milletlere açıktır.
Genel Kurul, Güvenlik Konseyi’nin önerisi üzerine yeni üyeleri kabul eder.  Antlaşma, ilke ihlali durumunda bir devletin üyeliğinin askıya alınması ya da devletin teşkilattan ihraç edilmesi hakkını saklı tutar. Fakat şimdiye kadar böyle bir gereklilik doğmamıştır.
Resmi Diller
Birleşmiş Milletler’in Antlaşmada belirtilen resmi dilleri Çince, İngilizce, Fransızca, Rusça ve İspanyolca’ dır. Arapça daha sonra Genel Kurul, Güvenlik Konseyi ve Ekonomik ve Sosyal Konsey’in resmi dili olarak eklenmiştir. BM’nin çalışma dilleri ise İngilizce ve Fransızcadır.
Teşkilat Yapısı
Antlaşma ile Birleşmiş Milletlerin 6 temel organı kurulmuştur; Genel Kurul, Güvenlik Konseyi, Ekonomik ve Sosyal Konsey, Vesayet Konseyi, Uluslararası Adalet Divanı ve Genel Sekreterlik. Ancak, Birleşmiş Milletler ailesi içine aldığı 15 ihtisas kuruluşu, çok sayıda program ve birimi bünyesinde bulundurmaktadır

İnsan Hakları: Eğer, güvenlik ve kalkınma BM’nin iki ana görevi ise insan hakları da üçüncüsüdür. Bu nedenle, 2008’de 60. yıl dönümü kutlanacak olan İnsan Hakları Evrensel Bildirgesinde verilen sözler çalışmalarımızda bize yol göstermeye devam etmelidir.  İnsan Hakları Konseyi, durmaksızın ve herkese eşit mesafede kalarak insan hakları meşalesini taşıma sorumluluğunu yerine getirmelidir. “Bir daha asla” sloganı gerçek anlamını korumalıdır. Toplulukların soykırım, etnik temizlik veya insanlığa karşı işlenen suçlar ile karşı karşıya kalmaları halinde zamanlıca önlem alabilmek amacıyla "Koruma Sorumluluğu" kavramını hayata geçirmek üzere çalışacağım.

BM reformu: Teşkilat kendini yeni sorunlarla mücadeleye hazırlarken rehber olarak kendisine etkili olma ve  rasyonelleşmeyi seçmelidir. Kurallarımızı, politikalarımızı ve metotlarımızı yalınlaştırmalı ve akıcı bir hale getirmeliyiz. Uygulamalarımızı hem özel hem de kamu sektöründen en iyi örneklerle aynı seviyeye getirmeliyiz. BM ve personelinin kendilerini yeni ihtiyaçlara uygun hale getirme gereği nedeniyle BM reformuna ihtiyaç duyuluyor. Biz, daha azla kaynakla daha çok hizmet verirken, ihtiyaç duyulan kaynakları ve ana yönetim reformları için gerekli desteği sağlayabilmek için tüm ortaklarımızla birlikte çalışmalıyız. Etik, hesap verebilirlik ve sorumluluk alanlarında en yüksek düzey standartları yakalayarak üye ülkelere ve dünya kamuoyuna karşı tamamen şeffaf olduğumuzu gösterebiliriz.

Dünyanın BM lehine değiştiği konusunda iyimserim– daha çok insan ve devlet, küreselleşen ve karşılıklı bağımlılığın arttığı dünyamızda çok taraflılığın tek çözüm olduğunu anlıyor.

Küresel sorunlar, küresel çözümler  gerektiriyor. Tek başına hareket etmek artık geçerli bir yol değil. Bazıları, buna dünyaya toz  pembe gözlükle bakmak diyebilir. Ben BM’nin 62 yıl önce San Francisco’da yaşanan o sihirli ana geri döndüğüne bütün iyimserliğimle inanıyorum. BM, daha önce olmadığı kadar itibar görüyor. Beklentilerin büyüklüğü kadar hayal kırıklığı ihtimali de var. Mucizelere inanmıyorum. Ancak, insanların kalbinin temizliğine, sebatla çalışmasına ve hızlı ilerleme sağlanacağına inancım vardır. Hepsinden ziyade, lafa değil sonuca bakarım. Teşkilatımızın temel amacı ve ilkeleri insanları teşvik etmeye ve geçerliliğini korumaya devam ediyor. Söz konusu hedeflere ulaşabilmemiz için taahhütlerimizi yenilemeliyiz. Bu yüce teşebbüste ortaklarım üye ülkeler ve sivil toplum. Kararlılıkları, faaliyetleri ve sebatları, 1945’te verdiğimiz yemini hayata geçirme sürecinde lokomotif görevini üstlenecektir.

Birleşmiş Milletler Bütçesi
Birleşmiş Milletlerin düzenli bütçesi iki yıllık dönemler halinde Genel Kurul tarafından onaylanır. İlk olarak Genel Sekreter tarafından sunulan bütçe, hükümetlerince aday gösterilmiş ve Genel Kurul tarafından seçilmiş; fakat kişisel yetkilerine dayanarak hizmet veren 16 üyeden oluşan İdari İşler ve Bütçe Danışma Komitesi tarafından incelenir. Bütçenin programlarla ilgili yönleri, Genel Kurulca seçilen ve hükümetlerinin görüşlerini temsil eden 34 uzmandan oluşan Program ve Koordinasyon Komitesince incelenir.
2002 - 2003 dönemine göre gerçek anlamıyla yüzde sıfır büyümeyi gösteren ve 2004 - 2005 dönemi için onaylanan bütçe 3,16 milyar dolar, 2006 – 2007 bütçesi ise 3,8 milyar ABD doları olmuştur. 2008/2009 bütçesi ise 4,17 milyar dolar olarak kabul edilmiştir.
Bütçe, siyasi işler, uluslararası adalet ve hukuk, kalkınma, kamunun bilgilendirilmesi, insan hakları ve insani işler gibi alanlarda yürüttüğü programların masraflarını karşılamaktadır.
Bütçenin ana fon kaynağı üye devletlerin ödedikleri aidatlardır. Üye devletlerin ödeyeceği aidatların tutarı İdari İşler ve Bütçe (Beşinci) Komitesinin tavsiyesiyle Genel Kurul tarafından seçilen ve 18 uzmandan oluşan Aidatlar Komitesi’nin tavsiyesi doğrultusunda belirlenir.
Değerlendirme cetvelinin dayandığı temel kriter; ülkelerin ödeme kapasiteleridir.  Kişi başına düşen geliri de kapsayan birçok faktörün hesaba katılmasıyla elde edilen toplam gayri safi milli hasılalarının göreceli payları göz önünde bulundurularak saptanır. Komite, her üç yılda bir adil ve doğru miktar belirleme amacıyla son milli gelir istatistiklerine dayanarak değerlendirme cetvelini günceller. Genel Kurul, 2000 yılında aldığı bir karar ile bir üye ülkenin BM bütçesine katkısının Teşkilatın toplam bütçenin yüzde 22’sini aşamayacağı kararına varmıştır.
Çok sayıda üye devletin katkı paylarını tam ve zamanında ödememesi nedeniyle Birleşmiş Milletler uzunca bir süredir mali açıdan istikrarsızlık yaşıyor. Birleşmiş Milletler, bazı ülkelerden ve İşletme Sermayesi Fonundan (üye ülkelerin hesaplanan katkı paylarının toplamını önceden yatırdıkları fon) gelen gönüllü katkılar ve barış harekatlarından ödünç aldıkları katkılar sayesinde faaliyetlerini yürütmeye devam ediyor.
Üye ülkelerin 2006 yılı sonunda Teşklata olan aidat borcu 362 milyon dolar kadardı. Aynı yıl itibarıyla, 191 üye ülkeden 57’si Teşkilata karşı hukuki mali yükümlülüklerini yerine getirmezken 137’si katkılarını tam olarak ödedi. 2005 yılında 47 üyeden alınan ülke başı yıllık aidat 14,360 ABD doları seviyesinde kalmıştır. En yüksek katkı payı ise 362,852,996 dolar olarak ABD için belirlenmiştir. Düzenli bütçeye ek olarak, üye ülkeler barış harekatlarını ve uluslararası mahkemelerin ihtiyaç duyduğu mali kaynaklar gibi diğer harcamalara da  katkı yapmaları beklenir.
Üye ülkelerin katkı payları, onların ödeme gücü ile orantılıdır. Ödeme gücünün belirlenmesi için üye ülkenin gayrı safi milli hasılası (GSMH) esas alınır ve katkı payı bütçenin yüzdesi olarak belirlenir. 2005 yılında 47 üyeden alınan paylar ülke başına en düşük olarak 14,360 ABD dolar tahakkuk etmiş, en yüksek katkı payı da ABD için 362,852,996 ABD doları olarak belirlenmiştir.

Zengin ülkelerin daha çok, yoksul ülkelerin daha az ödemesine olanak sağladığı için bu yöntem adildir. Ayrıca, katkı paylarının adil ve gerçekci olmasını sağlamak için katkı payları her üç yılda bir en yeni veriler ışığında gözden geçirilmektedir.
Öte yandan, BM'in yıllardır içinde bulunduğu mali bunalım, üye ülkelerin Genel Kurul'da kendi oylarıyla kabul edilen programların maliyetinde kendilerine düşen payı ödememelerinden kaynaklanmaktadır. Kimi ülkeler bütçe paylarını kendi ulusal bütçe teknikleri ya da yoksulluk nedeniyle zamanında ödeyememektedirler. Kimi başka ülkeler ise BM'e baskı yapmak amacıyla ya da siyasal nedenlerle ödeme yapmamaktadır.
1995 yılında 3 milyar ABD Dolarına ulaşan barış harekatları tutarları özellikle Somali ve eski Yugoslavya’daki harekatların harcamalarını yansıtır; fakat bu tutar 1999 yılında 88 milyon dolara düşmüştür. 2001 yılı sonunda Birleşmiş Milletlerin Kosova, Doğu Timor, Sierra Leone, Demokratik Kongo Cumhuriyeti, Eritre ve Etiyopya’daki yeni görevlerini yansıtan yıllık barış harekatı bütçesi yeniden yükselerek 3 milyar doların üstüne çıkmıştır. 1 Temmuz 2003 yılına gelindiğinde, bir sonraki 12 ay için onaylanan bütçe $2.2 milyar altında kalmıştır.
Barış harekatları için ödenmemiş katkılar 2003 yılı sonunda neredeyse 1.1 milyar doları buldu.  Tahakkuk eden katkıların yeteri oranda tahsil edilmemesi, ekipman ve lojistik destek sağlamış olan ülkelere yapılacak olan geri ödemelerin gecikmesine yol açarak söz konusu ülkelere adaletsiz bir külfet yüklenmesi sonucunu doğurmuştur.
Birleşmiş Milletler Çocuk Fonu (UNICEF), Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) ve Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği gibi Birleşmiş Milletler fon ve programların bütçeleri ayrıdır. Kaynaklarının toplamı UNICEF örneğinde olduğu gibi hükümet ve ayrıca bireylerin gönüllü katkılarıyla sağlanmaktadır. Birleşmiş Milletler özel teşkilatlarının da devletlerin gönüllü katkılarından oluşan ayrı bir bütçeleri vardır.
 
Birleşmiş Milletler Ailesi

Birleşmiş Milletler Sistemi Birleşmiş Milletler Genel Sekreterliği, Birleşmiş Milletler fon ve programları (UNICEF ve UNDP gibi), özel teşkilatlar (UNESCO ve WHO gibi) ve ilgili kuruluşlardan oluşmaktadır. Fonlar ve programlar Genel Kurul’un yardımcı organlarıdır. Özel teşkilatlar, Ekonomik ve Sosyal Konsey ve/veya Genel Kurul’a özel anlaşmalarla bağlanmıştır. İlgili örgütler - IAEA ve Dünya Ticaret Örgütü dahil olmak üzere - özel alanlarda faaliyet gösterir ve kendi yasama organları ve bütçeleri vardır. BM ailesi tüm ekonomik ve sosyal alanlardaki çalışmalara dikkat çeker.
Birleşmiş Milletler Sistemi Ana Koordinasyon İcra Kurulu (CEB). CEB -  eski adıyla Koordinasyon Yönetim Komitesi (ACC) tüm BM sistemini temsil etmektedir. Üyeleri, Birleşmiş Milletler fonları, programları, özel teşkilatları ve ilgili kuruluşlar dahil olmak üzere 27 kuruluşun başkanından  oluşmaktadır. Amacı geniş yelpazede yer alan sorunları, üye ülkelerin geniş yelpazedeki ortak çıkarlarını gerçekleştirmeleri için BM sistemi içinde yüksek koordinasyon sağlamaktır. CEB, Genel Sekreter’in başkanlığında BM sisteminin karşı karşıya kaldığı maddi ve idari konuları görüşmek için yılda iki kere toplanır. Çalışmaları, çoğunlukla, farklı alanlarda koordinasyonu sağlamak olan yardımcı organlarca yürütülür.
Birleşmiş Milletler Genel Sekreterliği

Birleşmiş Milletler Genel Sekreterliği aşağıda belirtilen daire ve diğer birimlerden oluşmaktadır. Genel Sekreter ve onun üst düzey danışmanlarından oluşan Genel Sekreter İcra Kurulu, Teşkilatın genel politikalarını tespit eder ve faaliyetlerine yön verir. Merkezi New York’da bulunan Genel Sekreterliğin dünyanın dört bir yanında büroları vardır.
Bu BM bürolarının 3’ü Cenevre, Viyana ve Nairobi’dedir. Cenevre’deki Birleşmiş Milletler Cenevre Ofisi (UNOG) konferans diplomasisi, silahsızlandırma ve insan hakları konularında merkez konumundadır. Birleşmiş Milletler Viyana Ofisi (UNOV) uluslararası uyuşturucu kaçakçılığıyla mücadele, suç önleme ve ceza hukuku, uzayın barışçıl amaçlarla kullanımı ve uluslararası ticaret gibi alanlarda yürütülen faaliyetlerin merkezidir. Birleşmiş Milletler Nairobi Ofisi (UNON) çevre ve beşeri yerleşim alanlarında yürütülen çalışmaların merkezidir.
 
İç Gözetim Dairesi (OIOS)

İç Gözetim Dairesi, bağımsız ve profesyonel iç denetim sağlar. Gözlemleme, soruşturma ve değerlendirmenin yanı sıra yönetim kademesine danışmanlık hizmeti vermek ve yönetim adına soruşturma yürütmek de OIOS’in görevleri arasındadır. OIOS’nin amacı kaynakların dikkatli kullanımı, şeffaflık ve performasın artırılmasını destekleyerek kurumsal değişimi sağlamaktır. OIOS:
Uygulanan programların ve kurumlara verilen görevlerin verim ve etkinliğini izler ve değerlendirir;
Kapsamlı iç denetim işlemleri yürütür;
BM’ye bağlı kuruluşları denetler;
Yanlış yönetim ve uygulama iddialarını inceler;
Program yöneticilerine etkinliklerini arttırmaları için danışmalık hizmeti verir;
Denetim, değerlendirme, teftiş ve soruşturmalar sonucunda verilen tavsiyelerin uygulamasını izler.
Genel Sekreterlik, büyük barış harekatları ve insani yardım çalışmaları OIOS’in görev alanına girmektir. OIOS diğer BM kuruluşlarını da destek hizmeti verir.  Yaklaşık 172 personeli ve yıllık 20 milyon dolarlık bir bütçesi vardır. 1994 yılından bu yana OIOS, Teşkilat içinde yaşanan toplam 250 milyon dolarlık israf ve hileli işlemi açığa çıkarmıştır.
İç Gözetim’den sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı, Genel Sekreter tarafından beş yıllık tek bir dönem için atanır ve bu atamanın Genel Kurul tarafından onaylanması gerekir.

"Kuruluş amacı dünyayı daha yaşanılabilir bir yer yapmak"

2012 yılı itibariyle 193 ülkenin üyesi olduğu BM dünyanın en geniş yetkili teşkilatlarının başındadır. Tüm dünya ülkeleri ve halklarını insani değerler ışığı altında toplamak için kurulduğu iddia edilen bu örgüt dünyadaki var olan ya da olabilecek sorunları çözerek daha yaşanılabilir bir gezegen oluşturma idealindedir. Ancak ne yazık ki her şey söylemle bitmemektedir. İdeali güzel belirleyen örgüt kuruşundan bu yana bu ideale bırakın ulaşmayı yaklaşmayı dahi başarmış değildir.

Örgütün çalışma ilkeleri:
1. Örgüt, bütün üyelerinin egemenlik haklarını tanıyacaktır.
2. Üyeler üzerlerine aldıkları görevleri iyi niyetle yapacaktır.
3. Uyuşmazlıklar, barış ve adaleti tehlikeye sokmadan çözülecektir.
4. Uluslararası ilişkilerde güç kullanılmayacaktır.
5. Örgüte yardımcı olunacak ve örgütçe benimsenmeyen devlete yardım edilmeyecektir.
6. Örgüt üyesi olmayan devletlerin uluslararası barış ve güvenliğin sağlanmasında bu ilkelerin kullanılması sağlanacaktır.
7. Özgür devletlere kendi sorunlarını çözmede baskı yapılmayacaktır.

Örgütün organları:
1. Genel Kurul
2. Güvenlik Konseyi
3. Ekonomik ve Sosyal Konsey
İLO: Uluslararası çalışma örgütü
FAO: Uluslararası Gıda ve Tarım Örgütü
UNESCO: Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü
WHO: Dünya Sağlık Örgütü
IMF: Uluslararası Para Fonu
IGAO: Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü
UPU: Evrensel Posta Birliği
ITU: Uluslararası Telekomünikasyon Birliği
WMO: Dünya Meteoroloji Örgütü
IMO: Uluslararası Denizcilik Örgütü
WIPO: Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü
IFAD: Uluslararası Tarımsal Kalkınma Örgütü
UNIDO: Sanayi Kalkınma Örgütü
GATT:Dünya Ticaret Örgütü
IBRD: Dünya Bankalar Grubu
IDA: Uluslararası Kalkınma Birliği
IFC: Uluslararası Finans Kurumu
MIGA: Çok yönlü Yatırım Garanti Ajansı
4. Vesayet Meclisi
5. Uluslararası Adalet Divanı
6. Genel Sekreterlik

Birleşmiş Milletler bünyesinde denetim amaçlı kurulan komiteler şunlardır:

* Irk Ayrımcılığının Kaldırılması Komitesi

* Apartheid’a Karşı Grup

*  İnsan Hakları Komitesi: Seçmeli Protokol Yöntemi

*  Ekonomik Sosyal Ve Kültürel Haklar Komitesi

* Kadınlara Karşı Ayrımcılığın Kaldırılması Komitesi

*  İşkenceye Karşı Komite

*  Çocuk Hakları Komitesi

* Açık ve Sistemli İhlallere Karşı 1503 Yöntemi

Dünya Haberleri