Canlıların klonlanması caiz midir? Diyanet İşleri Başkanlığı

Aklı kullanmayı, düşünmeyi, çalışmayı ve ilerlemeyi emreden İslâm’ın yeni buluş ve keşiflere açık olduğu bir gerçektir. Ancak bu çalışmalar her yönüyle mahzur ve faydaları birlikte ele alınarak hükme bağlanmak durumundadır. Kopyalama işlemi için de aynı d

Hayvanlar üzerinde yapılan kopyalama, tartışmaya açık olmakla birlikte, çeşitli hastalıkların tedavisi, hayvanlardan elde edilecek verimliliği artırmak için ekolojik dengeyi bozmamak ve yaratıcının bir tek Allah olduğunu unutmamak kaydıyla caizdir. Bitkiler için de aynı hükmü vermek mümkündür.
İnsanın kopyalanması ise dini, sosyolojik ve psikolojik pek çok problemlere sebep olabilecek niteliktedir. Şöyle ki:
a.     İslam, din, can, akıl, nesil ve mal gibi temel değerleri koruma altına almış olup, bu değerlere yönelecek her türlü tehdidi şiddetle yasaklamıştır.
b.     İnsanın kopyalanması istismara açık bir konudur. İnsan neslinin ıslahına yönelik çalışmalar neticesinde bir ırkın hâkimiyeti ve diğer bir ırkın yok edilmesi söz konusu olabilir. Bu da insanlık ölçeğindeki yaratılış dengesini bozar. Yüce Allah, evrendeki her şeyi belirli bir denge ve ölçü içerisinde yarattığını, bu ölçü ve dengenin de bozulmaması gerektiğini Kur’an-ı Kerim’de haber vermiştir (Ra’d, 13/8; Furkân 25/2; Duhân, 44/38¬39; Rahmân, 55/7-8 Mülk, 67/3). Kopyalama neticesinde bu denge ve ölçünün bozulması söz konusudur. Bu durumdan bütün canlılarla birlikte insan da zarar görür.
c.     Kopyalama fıtrata müdahale niteliğindedir. İslam Dininde insan fıtratına müdahale yasaklanmıştır (Nisâ, 4/119; Rûm, 30/30).
d.     Özdeş kopyalama ile bireysellik ve yaratılıştaki çeşitlilik yok olma tehlikesiyle karşı karşıya kalır.
e.     Kopyalama yoluyla insan yavrusunun yapay bir ortamda anne babadan mahrum büyütülmesi, toplumun temel taşı olan ailenin yok olmasına sebep olacağı gibi; çocuğun yalnızca ailesinden elde edebileceği, hayatında çok önemli yeri olan çocukluk devresi eğitim fırsatını da kaybettirmiş olur.
f.     İnsan kopyalamanın nesep üzerinde de olumsuz etkileri söz konusu olabilir. Nesebin karışması durumunda sosyal hayatta ve hukuk alanında sıkıntılar ortaya çıkar.
g.     Kopyalama sonucunda insanların birbirine “tıpatıp” benzemesi sebebi ile; kişilerin ayırt edilmesinin önem arz ettiği bireysel, ailevi, hukuki ve mali pek çok konuda problemler söz konusu olur.
Özetle söylenecek olursa, ekolojik dengeyi bozmadan, yaratıcılık sıfatının yalnız Yüce Allah’a ait olduğunun bilincinde olarak, yüce yaratıcı ile yarış içerisine giren herhangi bir tavır ve düşünceden uzak olmak şartı ile insanlığa faydalı olmak ve zararları önlemek maksadıyla bitki ve hayvanlarda kopyalama caizdir. İnsanın kopyalanması ise, yukarıdaki mahzurlardan dolayı caiz değildir.

Kaynak: Diyanet İşleri Başkanlığı

Din Haberleri