Cemaatle namazın geçerli olması için imama uyacak olan kişinin en azından kalbiyle imama uymaya niyet etmelidir. Niyetini dili ile söylemesi ise müstehaptır. Niyetten sonra ara vermeden namaza başlanması gerekir (Fetâvây-ı Hindiyye, I, 67).
İmama uyan kişi (muktedî) rükû, rükûdan doğrulma, secdeye varma ve secdeden kalkma gibi fiillerinde imama iştirak eder; bu fiilleri imamdan önce yapmaz, kıraat (Fatiha ve zammı süre) dışındaki iftitah ve intikal tekbirleri, rükû ve secde tesbihleri, son oturuşlardaki salatü selamları, Sübhaneke ve Tahiyyat dualarını tek başına kıldığı namazlarda okuduğu gibi okur (İbn Âbidîn, Reddü’l-muhtâr, I, 316).
Kadınların imama uyabilmeleri için imamın, kadınlar için de imam olmaya niyet etmsi şart mıdır?
Hanefîlere göre kadınların imama uymalarının geçerli olması için, imamın, kadınlara namaz kıldırmaya niyet etmesi gerekir (Kâsânî, Bedaiu’s-Sanâi’, I, 128; İbnü’l- Hümâm, Fethu’l-Kadîr, II, 360-372).
Şâfiî mezhebine göre ise imamın, gerek erkeklere gerekse de kadınlara imamlık yapmaya niyet etmesi müstehaptır (Şirbînî, Muğni’l-Muhtâc, I, 253).
İmam çorapsız namaz kıldırabilir mi?
İmamın namazı çorapsız kıldırması namazın sıhhatine engel değildir. Nitekim Hz. Peygamber (s.a.s.) hem çorapla hem de çorapsız olarak namaz kıldırmıştır (Ebû Dâvud, Salât, 88). Ancak örfte imamın çorapsız namaz kıldırması hoş görülmüyorsa, bundan kaçınmak uygun olur.
Kaynak: Diyanet İşleri Başkanlığı