ÖZET: Bakanlık Merkez Teşkilatında Daire Başkanlığının Kurulmasına İlişkin. (13/03/2009-3196)
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının Merkez Teşkilatında yer alan Anahizmet Birimlerinden İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü bünyesinde (2) adet daire başkanlığı kurulmasına ilişkin ilgi yazı ile eki gerekçe incelenmiştir.
Bilindiği üzere, adı geçen Genel Müdürlüğün görevleri, 3146 sayılı Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 12 nci maddesinde ayrıntılı bir şekilde düzenlenmiştir.Yapılan incelemede, sözkonusu Genel Müdürlüğün bünyesinde halen (1) adedinin kadrosu münhal olmak üzere, toplam (6) adet daire başkanlığı bulunduğu anlaşılmaktadır.Bahsedilen daire başkanlıklarınca yürütülen görevler incelendiğinde ise, bu daire başkanlıklarından birinin idari ve mali işlerle, birinin personelle ve birinin de halkla ilişkiler ve tanıtımla ilgili hizmetleri yürüttüğü görülmektedir. Yani, bahsedilen Genel Müdürlüğün bünyesinde bulunan daire başkanlıklarının sadece (3) adedi, 3146 sayılı Kanunun 12 nci maddesinde bu Genel Müdürlükçe yürütüleceği belirtilen iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili hizmetleri yürütmektedir.
Oysa, bakanlıkların teşkilatlanmasına temel teşkil eden 3046 sayılı Kanunun Bakanlık merkez teşkilatı başlıklı 6 ncı maddesinin ilk fıkrasının (c) bendinde, bakanlıkların merkez teşkilatında bulunan yardımcı birimlerin, bakanlığın anahizmet birimleri ile danışma ve denetim birimlerine yardımcı olan ve her bakanlıkta zorunlu olarak yürütülmesi gereken personel, idari, mali, güvenlik ve sivil savunma gibi hizmetleri yerine getirmekle görevli olan birimler olduğu vurgulanmış ve 26 ncı maddesinde, bakanlıklarda basın ve halkla ilişkilerle ilgili faaliyetleri planlamak ve bu faaliyetlerin belirlenecek usul ve ilkelere göre yürütülmesini sağlamak üzere Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği teşkil edilebileceği belirtilmiş olup, 3146 sayılı Kanun incelendiğinde de, Bakanlığınızın Merkez Teşkilatında yardımcı birim olarak Bakanlığınızın personeline ilişkin hizmetleri yürütmek üzere Personel Dairesi Başkanlığı, Bakanlığınızın idari ve mali hizmetlerini yürütmek üzere yine yardımcı birim olarak İdari ve Mali İşler Dairesi Başkanlığı ile Bakanlığınızın basın ve halkla ilişkilerle ilgili faaliyetlerinin yürütülmesini sağlamak üzere danışma birimi olarak Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği teşkil edildiği görülmektedir.
Öte yandan, bilindiği gibi, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 60 ıncı maddesinin ilk fıkrasında kamu idarelerinin mali hizmetler birimlerince yürütüleceği belirtilen görevleri yürütmek üzere, 5018 sayılı Kanunda değişiklik yapan 5436 sayılı Kanun ile bakanlıklarda Strateji Geliştirme Başkanlıkları kurulmuş ve bu Başkanlıklara verilen görevleri yürütmek üzere de bahsedilen Başkanlıklara (4) adet daire başkanlığı tahsis edilmiştir.
Görüleceği üzere, Bakanlığınız bünyesinde idari ve mali işlerle, personelle ve halkla ilişkilerle ilgili görevleri yürütmek üzere bir çok birim ( Strateji Geliştirme Başkanlığı, Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği, Personel Dairesi Başkanlığı, İdari ve Mali İşler Dairesi Başkanlığı ) teşkil edilmiş iken, İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü bünyesinde bulunan (3) adet daire başkanlığınca da aynı görevlerin yürütülmesi söz konusudur.
Yukarıda belirtilen hüküm ve açıklamalar ışığında, 3046 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde yer alan teşkilatlanmaya ilişkin düzenlemelerde atıl kapasite ve kaynak israfının önlenmesinin esas olduğu hükmü ile 2009 Yılı Programında, hizmet gereklerinin zorunlu kıldığı durumlar dışında yeni birimlerin oluşturulmamasının öngörüldüğü de dikkate alınarak, sözkonusu Genel Müdürlük bünyesinde kurulması öngörülen (2) adet Daire Başkanlığına ilişkin ihtiyacın, bu Genel Müdürlük bünyesinde idari ve mali işlerle, personelle ve halkla ilişkilerle ilgili hizmetleri yürüttüğü anlaşılan mevcut daire başkanlıklarının görev tanımlarının, bahsedilen Genel Müdürlüğün 3146 sayılı Kanunun 12 nci maddesinde belirtilen temel görevleri ile uyumlu olarak yeniden düzenlenmesi yoluyla karşılanabileceği değerlendirilmektedir.