DPB Görüşü | Memur proje danışmanlığı görevini yürütebilir mi?

Devlet memurunun TÜBİTAK tarafından yürütülen proje kapsamında proje danışmanlığı görevini yürütüp yürütemeyeceği hk.(26/08/2016-5080)

 ÖZET: Devlet memurunun TÜBİTAK tarafından yürütülen proje kapsamında proje danışmanlığı görevini yürütüp yürütemeyeceği hk.(26/08/2016-5080)

Ankara Vali Yardımcısı ...'ın TÜBİTAK tarafından yürütülen "Kadın Cinayetleri Davalarının Niteliksel Analizi Projesi" kapsamında proje danışmanlık görevini yürütüp yürütemeyeceği hususunda görüş talep eden ilgi yazı ve ekleri incelenmiştir.

Bilindiği üzere, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 87 inci maddesinde; "Memurlara;

a) Bu Kanuna tabi kurumlarda,

  1. Sermayesinin tamamı Devlet tarafından verilmek suretiyle kurulan iktisadi kurumlar ile sermayesinin yarısından fazlası Devlete ait bankalarda,
  2. Özel kanunlarla veya özel kanunların verdiği yetkiye dayanılarak kurulan banka ve kuruluşlarda,

ç) Yukarıdaki bentlerde yazılı idare, kuruluş ve bankalar tarafından sermayelerinin yarısından fazlasına katılmak suretiyle kurulan kuruluşlarla bunların aynı oranda katılmaları ile vücut bulan kurumlarda,

İkinci görev verilemez; bu kurumlardan her ne ad ile olursa olsun para ödenemez ve yarar sağlanamaz.

Ancak, bu Kanunun memurlara ikinci görev verilmesini öngören hükümleri ile hakem, tasfiye memuru ve bilirkişilere takdir olunan İl Genel Meclisi ve İl Daimi Encümeni başkanları, özel kanunlarla kurulan ve asli görevlerinin devamı niteliğinde olmayan çeşitli kurul, komisyon, heyet ve jüri çalışmalarına, Üniversiteler, Akademiler, Türkiye ve Orta - Doğu Amme İdaresi Enstitüsü ve Özel Kanunlarla kurulan araştırma kurumları tarafından idareyle ilgili olarak yapılan inceleme ve araştırma çalışmalarına katılanlar için özel kanunlarınca gösterilen veya bu kanunlara dayanılarak tespit edilen ücretlerin ödenmesine ilişkin hükümler saklıdır." hükmüne yer verilmek suretiyle, memurların ikinci görev kapsamında özel kanunlarla kurulan ve asli görevlerinin devamı niteliğinde olmayan çeşitli kurul, komisyon, heyet, jüri çalışmalarına, üniversite ile özel kanunlarla kurulan araştırma kurumlarının inceleme ve araştırma çalışmalarına katılabilmeleri ve bu kanunlara dayalı olarak tespit edilen ücretlerin ödenebilmesi öngörülmüştür.

17/07/1963 tarihli ve 278 sayılı Türkiye Bilimsel ve Teknolojik araştırma Kurumu Kurulması Hakkında Kanunun 1 inci maddesinde; "Türkiye'nin rekabet gücünü ve refahını artırmak ve sürekli kılmak için; toplumun her kesimi ve ilgili kurumlarla iş birliği içinde, ulusal öncelikler doğrultusunda bilim ve teknoloji politikaları geliştirmek, bunları gerçekleştirecek alt yapının ve araçların oluşturulmasına katkı sağlamak, araştırma ve geliştirme faaliyetlerini özendirmek, desteklemek, koordine etmek, yürütmek; bilim ve teknoloji kültürünün geliştirilmesinde öncülük yapmak amacıyla, tüzel kişiliğe, idarî ve malî özerkliğe sahip,... "Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu" kurulmuştur. Kurumun kısa adı TÜBİTAK'tır...', 2 nci maddesinde; "Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumunun görevleri şunlardır:

  1. Bilimsel ve teknolojik alanlarda, araştırma ve geliştirme faaliyetlerini desteklemek, koordine etmek, izlemek, yapmayı özendirmek ve yapmak; bu amaçla program ve projeler geliştirmek;...

e) Kamu ve özel sektörün teknolojik araştırma, geliştirme ve yenilik faaliyetlerine etkin katılımını sağlayacak teşvik ve destek sistemlerini geliştirmek ve uygulamak; erken aşamadaki gelişme potansiyeli olan buluşların ticarileştirilmesi amacıyla faaliyet gösteren tüzel kişi ve fonları desteklemek, ... sanayinin üniversite ve araştırma kurum ve kuruluşları ile iş birliği yapmasını sağlayacak programlar geliştirmek ve bu iş birliğinin somut hale dönüşebileceği ortamlar oluşturmak; bu alanlarda girişimciliği desteklemek; fikri ve sınaî haklara ilişkin destek vermek; bu bentte sayılan amaçlarla Bilim Kurulu tarafından belirlenecek usul ve esaslar doğrultusunda teminatlı veya bir defaya mahsus olmak üzere teminat alınmaksızın, hibe niteliğinde ve/veya geri ödemeli destekler vermek ve ön ödemede bulunmak;..." hükmüne yer verilmiştir.

Mezkur Kanunun 16 ncı maddesinde ise; " ..Kurum tarafından desteklenen projelerde, proje süresiyle sınırlı olmak kaydıyla proje kapsamında ve projeye ilişkin hizmetlerde görev alan kamu kurum veya kuruluşlarının kadro veya pozisyonlarında bulunanlara, kadro veya pozisyonlarına bağlı olarak bir ayda ödenmekte olan tutarın yüzde 75'ini geçmemek kaydıyla proje sözleşmesinde belirlenen tutarlar üzerinden proje teşvik ikramiyesi ödenebilir. Bu ödeme, bir kişinin aynı anda birden fazla projede yürütücü olarak görevli olması durumunda en fazla iki, araştırmacı ve diğer personel olması durumunda ise en fazla dört proje için yapılır ve buna ilişkin esas ve usuller Bilim Kurulu tarafından belirlenir. Bu projelerde görev alan diğer proje personeline ve hizmetinden yararlanılacak diğer kişilere proje sözleşmesinde belirlenen tutarlar üzerinden ücret ödenir..." hükmüne yer verilerek. TÜBİTAK tarafından desteklenen projelerde görev alan diğer kamu kurumlarının personeline hangi durumda ve nasıl ödeme yapılacağına ilişkin usul ve esaslar belirlenmiştir.

Yukarıda yer verilen hüküm ve açıklamalar çerçevesinde; Devlet Memurları Kanununa tabi olarak vali yardımcısı görevini yürütmekte olan ilgilinin, TÜBİTAK tarafından desteklenen ve asli görevlerinin devamı niteliğinde olmayan "Kadın Cinayetleri Davalarının Niteliksel Analizi Projesi"nde danışmanlık görevini yürütmesinin, anılan Kanunun 87 inci maddesi ve 278 sayılı Kanunun 16 ncı maddesi kapsamında, ancak mesai saatleri dışında veya aylıksız izinli iken ve memuriyet statüsünün yüklediği sorumluluklar ve etik değerlerin dikkate alınması şartıyla mümkün bulunduğu mütalaa edilmektedir.

Çalışma Hayatı Haberleri