Keçiören Belediyesinde memur (asil) olarak çalışırken ailevi nedenlerinizden dolayı istifa ettiğinizi belirttiğiniz ve herhangi bir kamu kurum veya kuruluşuna tekrar atanma talebinde bulunduğunuz ilgi dilekçeniz incelenmiştir.
Bilindiği üzere, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunun 92 nci maddesinde "İki defadan fazla olmamak üzere memurluktan kendi istekleriyle çekilenlerden veya bu Kanun hükümlerine göre çekilmiş sayılanlardan tekrar memurluğa dönmek isteyenler, ayrıldıkları sınıfta boş kadro bulunmak ve bu sınıfın niteliklerini taşımak şartıyla ayrıldıkları tarihte almakta oldukları aylık derecesine eşit bir derecenin aynı kademesine veya 71 inci madde hükümlerine uyulmak suretiyle diğer bir sınıfta eşit derecedeki kadrolara atanabilirler.
657 sayılı Kanuna tabi olmayan personelden kendi istekleri ile görevinden çekilmiş olanlar, boş kadro bulunmak ve gireceği sınıfın niteliklerini taşımak kaydı ile bu Kanuna tabi kurumlardaki memuriyetlere atanabilirler.
Yasama görevinde veya bakan olarak geçirilen her yıl bir kademe ilerlemesi ve her iki yıl bir derece yükselmesine esas olacak şekilde değerlendirilir." hükmü yer almaktadır. Bu madde kapsamında bir kadroya atama; ilgilinin, mezkur Kanunun 48 inci maddesinde ki genel şartlar, belirlenmesi durumunda özel şartlar ve girilecek sınıfın niteliklerini taşıması kaydı ile atanma talebinde bulunulan kamu kurum veya kuruluşunun takdirinde yer alan bir husustur.
Bu kapsamda, memuriyete atanma için aranan şartları taşımanız halinde sınav şartı aranmaksızın kamu kurum ve kuruluşlarının kadrolarına, 657 sayılı Kanunun 92 nci maddesi ve ilgili mevzuat çerçevesinde atamanızın yapılması ilgili kurumların takdirinde olup, konuya ilişkin olarak Başkanlığımızca yapılabilecek bir işlem bulunmamaktadır.
ÖZET: Milli Eğitim Bakanlığında vekil öğretmen olarak görev yapmakta iken istifa eden personelin, İzmir İli Tire Belediyesindeki eğitmen kadrosuna, 657 sayılı Kanunun 92 nci maddesi uyarınca atanamayacağı hk. (27/10/2010-20223)
Stajyer Beden Eğitimi Öğretmeni olarak görev yapmakta iken istifa eden personelin,
Belediyesinde boş bulunan eğitmen kadrosuna, 657 sayılı Kanunun 92 nci maddesi
uyarınca atanıp atanamayacağı hususunda görüş talep eden ilgi yazı ve ekleri incelenmiştir.
Bilindiği üzere, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 92 nci maddesinin birinci fıkrasında; “İki defadan fazla olmamak üzere memurluktan kendi istekleriyle çekilenlerden veya bu Kanun hükümlerine göre çekilmiş sayılanlardan tekrar memurluğa dönmek isteyenler, ayrıldıkları sınıfta boş kadro bulunmak ve bu sınıfın niteliklerini taşımak şartıyla ayrıldıkları tarihte almakta oldukları aylık derecesine eşit bir derecenin aynı kademesine veya 71 inci madde hükümlerine uyulmak suretiyle diğer bir sınıfta eşit derecedeki kadrolara atanabilirler.” denilmek suretiyle, istifa ederek Devlet memurluğundan ayrılanların kazanılmış hak aylık dereceleriyle sınav şartı aranmaksızın yeniden memurluğa atanabilecekleri hükme bağlanmıştır.
Mezkur madde, adaylığı kaldırılarak asli memurluğa atanmış personelden istifa edenler hakkında uygulanabilmekte olup; aday memur iken istifa edenlerin ise gerekli koşulları taşımaları halinde sadece ayrıldıkları kurumlara yeniden atanabilmeleri mümkün bulunmaktadır.
İlgi yazı ekinde yer alan hizmet belgesinde, .. ,’ın görevinin sona erme nedeni istifa değil vekilliğin sona ermesi gösterilmekte olup; bu durumda ilgilinin söz konusu tarihler arasında Milli Eğitim Bakanlığında asli veya aday memur olarak değil, vekil öğretmen olarak görev yaptığı anlaşılmaktadır.
Yukarıda yer verilen hüküm ve açıklamalar çerçevesinde; 04/11/1997 ile 26/09/1998 tarihleri arasında vekil öğretmen olarak görev yapan adı geçenin, Milli Eğitim Bakanlığında asli yahut aday memur olarak görev yapmaması sebebiyle 657 sayılı Kanunun 92 nci maddesinden yararlanamayacağından bahisle, Tire Belediyesindeki eğitmen kadrosuna atanmasının mümkün bulunmadığı düşünülmektedir.
Lüleburgaz Devlet Hastanesine eczacı olarak atandığınızı, babanızın sağlık sorunları nedeniyle istifa ettiğinizi belirttiğiniz ve tekrar görevinize atanmak istediğiniz ilgi dilekçeniz incelenmiştir.
Bilindiği üzere, 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunun "Bazı sağlık personelinin atanması" başlıklı ek 1 inci maddesinin birinci fıkrasında "Kamu kurum ve kuruluşlarının uzman tabip, tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman , tabip, diş tabibi ve eczacı kadro ve pozisyonlarına yapılacak açıktan atamalar, açıktan atama izni alınmaksızın mevzuatta öngörülen işlemlerin tamamlanmasından sonra gerçekleştirilir ve bunların yerleştirilmeleri Sağlık Bakanlığınca sınavsız ve kura ile yapılır. Kura ile yapılacak atamalara ilişkin usûl ve esaslar Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir."hükmü yer almaktadır.
Diğer taraftan, 10/07/2015 tarihli ve 29412 sayılı Resmi Gazete yayımlanarak yürürlüğe giren Kamu Kurum ve Kuruluşlarına Açıktan Kura İle Atanacak Sağlık Personelinin Atama Usûl ve Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin "Kapsam" başlıklı 2 nci maddesinin birinci fıkrasında "Bu Yönetmelik, kamu kurum ve kuruluşlarının tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olanlar ile uzman tabip, uzman diş tabibi, tabip, diş tabibi ve eczacı kadro ve pozisyonlarına ilk defa veya yeniden açıktan kura ile yapılacak yerleştirme ve atamaları kapsar." hükmü, "Kuraya ilişkin usul ve esaslar" başlıklı 7 nci maddesinde "(1)Kuraya ilişkin usul ve esaslar şunlardır:
a) Tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olanlar ile uzman tabip, uzman diş tabibi, tabip, diş tabibi ve eczacı kadro ve pozisyonlarına ilk defa veya yeniden yapılacak atamalara ilişkin kura işlemleri Bakanlığın koordinatörlüğünde yürütülür.
ç) İlan edilecek kadro ve pozisyon sayısı, kuraya başvuru, kura zamanı ve yapılış şekli ile gerekli görülen diğer hususlar, kura tarihinden en az 15 gün önce, ülke genelinde günlük olarak yayımlanan en az bir gazetede ve Yönetim Hizmetleri Genel Müdürlüğünün resmi internet sitesinde ilan verilmek suretiyle duyurulur.
d) Kuraya, ilan edilen kadro ve pozisyonlara ilk defa veya yeniden atanmak isteyen adaylar müracaat edebilir.
e) Adayların kura tarihinde, atama için ilgili mevzuatında belirtilen genel ve özel şartları taşımaları gerekir.
f) Adaylar, ilanda belirtilen sayıyı geçmemek üzere yer tercihinde bulunabilirler. Kurada tercih sıralaması dikkate alınır.
g) Tercihlerine yerleştirilemeyen Devlet hizmeti yükümlüleri resen, diğer adaylar istekleri halinde münhal kalan yerlere genel kura ile yerleştirilir.
ğ) Kura işlemleri, tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olanlar ile uzman tabip ve uzman diş tabibi kadro ve pozisyonlarında her branş için, diğerlerinde ise her unvan için ayrı ayrı yapılır.
h) Kura sonuçları, kura işlemlerinin tamamlanmasını müteakiben en geç üç gün içinde Bakanlık internet sayfasında duyurulur. Devlet hizmet yükümlüleri için bu duyuru, tebligat yerine geçer.
(3) Kura sonucu herhangi bir kadro veya pozisyona yerleşip atanmak istemeyenler kura sonuçlarının ilanından itibaren bir yıl süreyle tekrar kuraya başvuramazlar." hükmü, "Atamaya ilişkin usul ve esaslar" başlıklı 8 inci maddesinde "(1) Adaylar atamaya esas evraklarını, kura sonucu yerleştikleri bağlı kuruluş/kamu kurum ve kuruluşuna teslim ederler. Atamalar ilgili bağlı kuruluş/kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılır. Çekilen kura
sonucunda, görev yerleri belirlenen adayların atama işlemlerine derhal başlanır. Bağlı kuruluş/kamu kurum ve kuruluşların kadrolarına yerleştirilenlerin kura sonuçları Bakanlık tarafından sonuçların ilanından itibaren en geç on gün içinde ilgili kurum ve kuruluşun sorumlusuna kapalı ve mühürlü bir zarf içerisinde tutanakla teslim edilir.
(2) Özel veya kamu kurum ve kuruluşlarında görev yapanlar, kura tarihinden sonraki bir ay içinde görevlerinden ayrılmaları gerekir. Görevlerinden ayrılmayanların atamaları yapılmaz, yapılmış olsa dahi iptal edilir.
(3) Kura tarihi itibariyle atama şartlarını taşımadıkları anlaşılanların atamaları yapılmaz. Kura sonucu ataması yapılanların belgelerinin gerçek dışı olduğu veya atama şartlarını taşımadığı sonradan anlaşılanların atama onayları iptal edilir.
(4) Bakanlık ve bağlı kuruluş kadro ve pozisyonlarına yerleştirilen adayların atama kararları, adayın başvuruda belirttiği adrese tebliğ edilir. Tebliğ tarihinden itibaren ilgili mevzuatı gereği süresi içerisinde işe başlamayanların atamaları iptal edilir. Bunlardan 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (A) bendine göre atanmış olanlar bir yıl süreyle Devlet memuru olarak istihdam edilemezler. Bunların belge ile ispatı mümkün zorlayıcı sebepler nedeniyle göreve başlamama hali iki ayı aştığı takdirde de atamaları iptal edilir." hükmü yer almakta olup, tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olanlar ile uzman tabip, uzman diş tabibi, tabip, diş tabibi ve eczacıların ilk defa veya yeniden, Sağlık Bakanlığı ile bağlı kuruluşlarına veya yukarıda belirtilen unvanlarda kadro veya pozisyonu olan kamu kurum veya kuruluşlarına atanabilmeleri için Sağlık Bakanlığınca ilana çıkılan kuraya katılmaları ve ilgili mevzuatta yer alan şartları taşımaları gerektiği değerlendirilmektedir.
Bu itibarla; eczacı olarak yeniden göreve dönebilmeniz için Sağlık Bakanlığınca yapılacak olan kura ilanını takip etmeniz gerekmekte olup, yukarıda yer verilen hükümler çerçevesinde söz konusu kura sonucuna göre atamanızın yapılabileceği mütalaa edilmektedir.
ÖZET: Meslekten çıkarma cezası ile tecziye edilen polis memurunun diğer kamu kurum ve kuruluşlarının memur kadrolarına atanıp atanamayacağına ilişkin. (27/08/2007¬15368)
Emniyet Genel Müdürlüğü emrinde polis memuru unvanlı kadroda görev yapmakta iken meslekten çıkarma cezası ile tecziye edilen ... hakkında meslekten çıkarma cezası ile tecziye edilmesine sebep olan suçtan Suluova Asliye Ceza Mahkemesi tarafından beraat kararı verildiğinden bahisle ilgilinin .Belediyesi emrine atamasının yapılıp yapılamayacağı hususundaki ilgi yazı incelenmiştir.
Bilindiği üzere, 3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanununun 82 nci maddesinin (E) ve (F) bentlerinde; “E) Meslekten Çıkarma: Memurun, Emniyet Örgütü hizmetlerinde bir daha çalıştırılmamak üzere meslekten çıkarılmasıdır.
F) Devlet Memurluğundan Çıkarma: Bir daha Devlet Memurluğuna atanmamak üzere memurluktan çıkarmaktır...” hükmü yer almaktadır.
Yukarıda yer verilen hüküm çerçevesinde; Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından verilen meslekten çıkarma cezalarının, Devlet memurluğundan çıkarma cezasından farklı olarak, sadece tekrar söz konusu Genel Müdürlüğe Devlet memuru olarak atanmaya engel teşkil ettiği anlaşılmakta olup, Devlet memuru olma vasfına haiz olması ve atanılacak kadroya dair diğer özel şartları taşıması kaydıyla, ilgilinin Emniyet Genel Müdürlüğü haricindeki kamu kurum ve kuruluşlarında ilgili mevzuatı çerçevesinde Devlet memuru olarak istihdam edilmesinin mümkün bulunduğu değerlendirilmektedir.