DPB | Sözleşmeli personelin mesai saatleri dışında görev alması hakkında

399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tabi sözleşmeli personel statüsünde çalışan personelin mevcut görevinin yanında Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı tarafından yürütülen bir projenin raporlama çalışmalarında mesai saatleri dışında görev alıp alamay

ÖZET: 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tabi sözleşmeli personel statüsünde çalışan personelin mevcut görevinin yanında Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı tarafından yürütülen bir projenin raporlama çalışmalarında mesai saatleri dışında görev alıp alamayacağı hususunda.(17/9/2014-4905)

Bakanlığınız ilgili kurumlarından Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürlüğünde 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tabi sözleşmeli personel statüsünde çalışan ilgilinin mevcut görevinin yanında Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı tarafından yürütülen bir projenin raporlama çalışmalarında mesai saatleri dışında görev alıp alamayacağı hususunda görüş talep eden ilgi yazınız incelenmiştir.

Bilindiği üzere, 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin "Başka İş ve Hizmet Yasağı" başlıklı 15 inci maddesinde "Teşebbüs ve bağlı ortaklıkların genel müdür, müessese müdürleri ile yönetim kurulu ve yönetim komitesi üyeleri ve her çeşit personeli bu Kanun Hükmünde Kararnamede öngörülen haller dışında başka bir işle meşgul olamazlar.

Birinci fıkrada sayılanlar;

a)            Anonim şirketler hariç olmak üzere, çalıştıkları kuruluşların faaliyet konusuna giren mal ve hizmetlerin istihsal ve ticareti ile uğraşan şirketlere ortak olamazlar. Bunların eşleri ile reşit olmayan çocukları da aynı yasaklara tabidir.

b)           Teşebbüs yönetim kurulunun muvafakatı üzerine teşebbüs veya bağlı ortaklıkların iştiraklerinin yalnız birisinde olmak kaydıyla bulundukları yerdeki, uygun aday bulunamaması halinde başka yerdeki iştiraklerin yönetim kurulu üyeliğine, denetçiliğine ve tasfiye kurulu üyeliğine getirilebilirler.

İlgili Bakanlık personeli de, kendi görevlerine ek olarak bakanın izni ile, teşebbüs genel müdürü tarafından, bu fıkrada adı geçen görevlere atanabilirler.

Aşağıda gösterilen iş ve hizmetler bu maddede öngörülen iş ve hizmet yasağının kapsamı dışındadır.

a)            Esas görevlerine halel gelmemesi ve teşebbüs genel müdürü veya yetki vereceği diğer amirlerin uygun görmesi şartıyla, her türlü eğitim ve öğretim faaliyetlerinde görev alınması,

b)           Kanunla kurulmuş sosyal güvenlik kuruluşları, kamu kurumu niteliğini haiz kuruluşlar, teşebbüsün faaliyetleri ile ilgili sosyal ve mesleki nitelikteki kuruluşların yönetim, denetim ve istişare organlarında görev alınması,

c)            Kişiler, kurum ve kuruluşlarca, görevleri dolayısıyla teşebbüs ve bağlı ortaklık personeli aleyhine açılan davalarda, teşebbüs genel müdürünün uygun görmesi şartıyla görevlendirilecek avukatlarca savunma yapılması,

d)           Bilirkişilik ve hakemlik gibi kanunlardan doğan görevler.

Kısmi zamanlı olarak istihdam edilen sözleşmeli personelin hangi iş veya hizmetleri yapamayacağı sözleşmelerinde belirtilir.

Bu madde hükümlerine aykırı hareket edenlerin sözleşmeleri fesh edilir." hükmü yer almakta olup, mezkur kanuna tabi olarak çalışan personelin asıl görevi haricinde hangi işleri yapabilecekleri sayma yoluyla belirtilmiş, bunlar haricinde herhangi bir kurum veya kuruluşta ikinci bir görev alması yasaklanmıştır.

Diğer taraftan, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın "Milletlerarası antlaşmalara uygun bulma" başlıklı 90 ıncı maddesinde, "Usulüne göre yürürlüğe konulmuş Milletlerarası antlaşmalar kanun hükmündedir. Bunlar hakkında Anayasaya aykırılık iddiası ile Anayasa Mahkemesine başvurulamaz. Usulüne göre yürürlüğe konulmuş temel hak ve özgürlüklere ilişkin milletlerarası antlaşmalarla kanunların aynı konuda farklı hükümler içermesi nedeniyle çıkabilecek uyuşmazlıklarda milletlerarası antlaşma hükümleri esas alınır." hükmü yer almaktadır.

Yukarıda yer verilen hüküm ve açıklamalar çerçevesinde, usulüne göre yürürlüğe konulmuş milletlerarası antlaşmalarda, 399 sayılı Kanuna tabi sözleşmeli personelin uluslararası kuruluşların projelerinde görev almasına cevaz veren hükümlerin bulunması durumunda ilgiliye izin verilebileceği; aksi takdirde söz konusu personelin izin talebinde bulunduğu ikinci görevin mezkur maddede sayılan görevler arasında yer almadığı anlaşılmakta olduğundan, kurumundaki mevcut göreviyle izin talebinde bulunduğu ikinci görevi birlikte yürütmesinin mümkün olmadığı mütalaa edilmektedir.

Çalışma Hayatı Haberleri