Usta oyuncu Fatma Girik, evinde düşerek ayağını çatlattı. Kaza sonrası hemen hastaneye kaldırılan oyuncu, tedavi sonrasında evine gönderildi.Habertürk'ün haberine göre, Fatma Girik, Bodrum'da yaşadığı evde düşerek ayağını çatlattı. Hastaneye kaldırılan sanatçı ilk müdahalenin ardından taburcu edilerek evinde dinlenmeye çekildi.
AYAĞINI ÇATLATTI
75 yaşındaki usta sinema sanatçısı, evinde geçirdiği talihsiz kazada ayağını çatlattı. Her yıl SİSAY (Sinema Salonu Yatırımcıları Derneği) tarafından MGD'nin (Magazin Gazetecileri Derneği) iş birliğiyle düzenlenen Bodrum Türk Filmleri Haftası'nda onur ödülü alacak Fatma Girik'in törene katılıp katılamayacağı akşam saatlerinde belli olacak.
DURUMU DÜZELMEZSE ÖDÜL GECESİNE TELEFONLA BAĞLANACAK
Fatma Girik, kendini iyi hissederse ödül törenine katılacak, aksi takdirde telefon bağlantısı yapacak.
FATMA GİRİK KİMDİR? ASLEN NERELİDİR?
Fatma Girik kimdir, Oyuncu. Türkan Şoray, Filiz Akın ve Hülya Koçyiğit‘le birlikte Türk sinemasının 60’lı yıllardan bugüne en önemli aktrislerinden biridir. Sert ve mağrur bakışları, haksızlıkların karşısında oluşu, sözünü esirgemeyen yapısıyla karakteristik rollerin oyuncusu olan Girik, bu özellikleri dolayısıyla Erkek Fatma adıyla anılmıştır. Köy temalı filmlerin de vazgeçilmez oyuncusu olmuş, çevirdiği 180’den fazla filmle birçok ödülün sahibi olmuştur. 1988–1993 yılları arasında Şişli Belediye Başkanı olarak görev yapan Girik, Söz Fato‘da isimli reality show programıyla toplumsal sorunlara farklı bir perspektiften bakıp, çözüm yolları aramıştır.
Ezo Gelin, Keşanlı Ali Destanı, Büyük Yemin ve Acı aktrisin önemli filmlerindendir.
12 Aralık 1942‘de Münevver Girik ve Hayri Girik‘in üç çocuğundan biri olarak İstanbul‘da dünyaya geldi. Babası dalgıç, annesi ev hanımıydı. Müesser Girik ve Günay Girik isimlerinde iki kardeşi de olan Girik’in çocukluğu Sultanahmet‘te geçti. Cağaloğlu Ortaokulu‘na devam ederken, ailesine yardımcı olmak zorunda kaldığı için eğitimini ikinci sınıfta sonlandırdı. Girik, annesiyle birlikte filmlerde figüranlık yapmaya başlamıştı ve küçük rollerle izleyicinin karşısına çıkıyordu. İlk filmi yönetmenliğini ve senaristliğini Seyfi Havaeri‘nin yaptığı Leke‘ydi. Leke’yi oyuncu olarak adından bahsettirmeyi başaramadığı birkaç iddiasız yapım daha izledi. Fatma Girik’in performansıyla dikkatlerden kaçmayacağı film, Memduh Ün‘ün yönetmenliğindeki 1960 yapımı
Ölüm Peşimizde‘ydi. Memduh Ün’le tanışıklığı Girik’in hayatındaki dönüm noktalarından biri olacaktı. Zira o dönem Beşiktaşlı futbolcu Varol ile birlikteliğini sonlandırmış ve Ün’le uzun soluklu bir birlikteliğin ilk adımını atmıştı.
Fatma Girik kendi ağzından sinemaya başlayışını şöyle anlatmaktadır :
12 yaşına gelince, gazete okuyan babamın karşısına geçtim; en kararlı ses tonuyla, “Baba ben artist olmak istiyorum” dedim. Babam biraz daha okumaya devam ettikten sonra gazeteyi katlayıp yanına koydu ve sadece “Ne b.k olursan ol ama adam gibi ol” dedi. Komşumuz Sezai Abi Yeni Sabah Gazetesi’nde işçiydi ama vakit buldukça filmlerde figüranlık yapıyordu. Annemle bana, “Gelin sizi sete götüreyim” dedi, ve anne-kız birlikte setlere gidip figüranlık yapmaya başladık. Bazı komşular “Ana-kız filmlere gidiyor, kızını şıllık mı yapacak” diye tepki gösterdi. 13 yaşındaydım, büyük hayaller kurmuyordum. Levent’te bir villada oturur muyum, evde yardımcılarım olur mu, adıma ödüller konulur mu gibi şeyler aklımın ucundan bile geçmezdi. Tek derdim eve ekmek götürmekti. İlk olarak barda oturan bir kızı oynadım, elime 2.5 lira tutuşturdular. Bir sene sonra, 1957’de 1000 TL karşılığında oyunculuğa başladım. Bu parayı eve getirip anneme verdiğimde mavi bir bluz ve muz istedim. Muz o kadar ulaşılmazdı ki bizim için o zamanlar; ilk kez 14 yaşında yedim.
“İlk figüranlık yaptığım filmin yönetmeni Memduh Ün‘dü. O yıllarda Muhterem Nur‘la büyük aşk yaşıyordu. Filmin başrol kadın oyuncusu Neriman Köksal, erkek oyuncusu da Talat Artemel‘di. Dedem yaşındaki Talat Artemel elçi gönderip annemden beni isteyince annem setlere gitmemi yasakladı. Gönderdiği elçi de Memduh Ün‘ün büyük aşk yaşadığı Muhterem Nur’du. Memduh Ün, Antalya’da çektiği ‘Murada Ereceğiz’ adlı filmde beni kesmeye başladı. O sıralar Memduh Ün 38, ben 15 yaşındaydım. Film bitti İstanbul’a geldik; Memduh bana, “Bak sen çok küçüksün, böyle olmaz. Kendi dengin birini bul” dedi ve özür direm Nur’la kavga edip ayrılmışlar, o küslük sırasında beni idare etmiş!
Lütfi Akad bir gün Memduh Ün’ü bir kenara çekti. Konuşuyorlar. Yıllar sonra Memduh anlattı; “Böyle yeteneksiz kızlarla ne uğraşıyorsun?” demiş. Memduh Ün de, “Hayır Lütfi, onda bir ışık var. O ışık bir gün çıkacak ortaya” diye cevap vermiş. Kemal Film’in sahibi Osman Seden de, benim için “Daha çocuk” diye düşünüyordu. O sırada setlerde makyajcı olarak çalışan Feridun Karakaya (Cilalı İbo) bana makyaj yapıp, Osman Seden‘e “Nasıl olmuş?” diye gösterdi. Osman Seden, “Bu kadından bir b.. olmaz” dedi. Memduh, Osman Seden’e de “Şimdi öyle pek kabiliyetli gözükmese de göreceksin bir gün çok açılacak, kendini gösterecek” demiş. O zamanlar beyazperdede olmak, sevdiğin biri elinden tutmuş gibi bir his verirdi.
İşte biz bu duygularla film çekiyorduk. İnsanlar bizi olduğumuz gibi sevdiler. Çünkü biz beyazperdede de kendimize yakın özellikte kadınları oynadık. Dürüst, samimi, fedakar, aşka ve gurura inanan. Gurur dolu bir uzun yolculuk oldu bizimkisi. Sinemada para kazanmadık. Sahneye çıktım; sinemada ün, sahnede para kazandım.
1959’da Memduh Ün‘le tekrar birlikte olduğumuzda 16 yaşındaydım. O 39. Muhterem Nur’dan ayrılmıştı. Beraber olmaya başladıktan sonra başkalarını sokmadık hayatımıza. Memduh Ün ile 50 yılı aşkın büyük bir aşk, sevgi, tutku, şefkat, saygı, olmazsa olmaz beraberlik yaşıyoruz. Bizim ilişkimizin içine biz her şeyi sığdırdık. Aşkı büyüttük, besledik, vazgeçilmez hale getirdik. Beni incitmedi, kadınlık gururumla hiç oynamadı. Onu anlatırken gözlerim doluyor, tüylerim diken diken oluyor. Daha da büyüyor aşk biçim değiştirdikçe, yok olma ihtimali hiç kalmıyor. O sen, sen o oluyorsun. Onu doktora götürmeyi kimselere bırakamam, ne yiyeceğini benden başka kimse düşünemez, ilaç saatini benim kadar iyi kimse bilemez, neden üzülüp, neye sinirlenip, neye sevineceğini ben kendim gibi bilirim ve hayatı onun için öyle kurgularım.
Civanmert, Duvaksız Gelin, Kısmetin En Güzeli ve Severek Ölenler gibi filmlerde izleyicinin karşısına başrolde çıkan Girik’in popülaritesi giderek artıyordu. Fatma Girik’in ağlatılan ve ezilen kadın rollerinden Erkek Fatma olarak anıldığı döneme geçişi 1962 yılında yine Memduh Ün‘ün yönetmenliğini yaptığı Belalı Torun filmiyle oldu. Filmde bir erkeği canlandıran ve bunun için saçlarını kısacık kestiren aktris, gerçek hayatta da dobra dobralığı, sözünün eri oluşu ve haksızlığa tahammül edemeyen yapısıyla Erkek Fatma imajıyla örtüşüyordu.
Fatma Girik, 1958 yılından beridir de Sinema Yönetmeni Memduh Ün ile birliktedir. Bodrum’da evlerinde yaşayan Fatma Girik, 17 kedisi ve 2 köpeği vardır.
Aldığı Ödüller
1965 – 2. Antalya film şenliği, Keşanlı Ali Destanı, en iyi kadın oyuncu
1967 – 4. Antalya film şenliği, Sürtüğün Kızı, en iyi kadın oyuncu
1969 – 1. Adana altın koza film şenliği , Büyük Yemin, en iyi kadın oyuncu
1969 – 1. Adana altın koza film şenliği, Ezo Gelin, en iyi kadın oyuncu
1971 – 3. Adana altın koza film şenliği, Acı, en iyi kadın oyuncu
1998 – 35. Antalya film şenliği, Sürtüğün Kızı, yaşam boyu onur ödülü
2001 – İstanbul Uluslararası Film Festivali’nde onur ödülü
2007 – 18. Ankara Uluslararası Film Festivali, Aziz Nesin Emek Ödülü
Plakları :
1965 – Aguş / Aşka Şepke
1975 – Aşk Düğümü / Su Sızmazdı Aramızdan
Filmleri :
- 1954 – İstiklal Uğrunda
- 1956 – Yetimler Ahı
- 1957 – Memiş İş başında
- 1957 – Leke
- 1958 – Murada Ereceğiz
- 1958 – Memiş Gangsterler Arasında
- 1958 – Gönülden Ağlayanlar
- 1959 – Talihsizler
- 1959 – Sevdalı Gelin
- 1959 – Ömrümün Tek Gecesi
- 1959 – Eceline Susamışlar
- 1959 – Çakır Emine’m
- 1959 – Bağrıyanık
- 1960 – Vatan ve Namus
- 1960 – Üsküdar İskelesi
- 1960 – Telli Kurşun
- 1960 – Ölüm Peşimizde
- 1960 – Kaldırım Çocuğu Kopuk
- 1960 – Fakir Şarkıcı
- 1960 – Civanmert
- 1960 – Cici Kâtibem
- 1960 – Aşk Hırsızı
- 1960 – Aliii
- 1960 – Çapkın Hırsız
- 1961 – Seviştiğimiz Günler
- 1961 – İki Damla Gözyaşı
- 1961 – Duvaksız Gelin
- 1961 – Boş Yuva
- 1961 – Avare Mustafa
- 1961 – Mahalleye Gelen Gelin
- 1962 – Sokak Kızı
- 1962 – Küçük Beyefendi
- 1962 – Kısmetin En Güzeli
- 1962 – Günahsız Aşıklar
- 1962 – Fosforlu Oyuna Gelmez
- 1962 – Fatoş’un Bebekleri
- 1962 – Erkeklik Öldü Mü Atıf Bey?
- 1962 – Çöpçatan
- 1962 – Belalı Torun
- 1962 – Cengiz Han’ın Hazineleri
- 1963 – Zoraki Milyoner
- 1963 – Zifaf Gecesi
- 1963 – Yavaş Gel Güzelim
- 1963 – Yaralı Aslan
- 1963 – Katır Tırnağı
- 1963 – Hop dedik
- 1963 – Bulunmaz Uşak
- 1963 – Bir Hizmetçi Kızın Hatıra Defteri
- 1963 – Bire On Vardı
- 1963 – Bazıları Dayak Sever
- 1963 – Barut Fıçısı
- 1963 – Badem Şekeri
- 1963 – Kiralık Koca
- 1964 – Tophaneli Osman
- 1964 – Tatlı Sert
- 1964 – Öpüşmek Yasak
- 1964 – Öp Annenin Elini
- 1964 – Muhteşem Serseri
- 1964 – Köye Giden Gelin
- 1964 – Koçum Benim
- 1964 – Kırk Küçük Anne
- 1964 – Kimse Fatma Gibi Öpemez
- 1964 – Keşanlı Ali Destanı
- 1964 – Halk Çocuğu
- 1964 – Galatalı Fatma
- 1964 – Fatoş’un Fendi Tayfur’u Yendi
- 1964 – Beş Şeker Kız
- 1964 – Varan Bir
- 1964 – Hizmetçi Dediğin Böyle Olur
- 1964 – Kanun Karşısında
- 1965 – Yıldız Tepe
- 1965 – Üç Kardeşe Bir Gelin
- 1965 – Sevişmek Yasak
- 1965 – Severek Ölenler (Kartalların Öcü
- 1965 – Seveceksen Yiğit Sev
- 1965 – Şenol Birol Gool
- 1965 – Şeker Hafiye
- 1965 – Şeker Gibi Kızlar
- 1965 – Kumarbaz
- 1965 – Korkunç İntikam
- 1965 – Hırsız
- 1966 – Bir Garip Adam
- 1966 – Altın Şehir
- 1966 – Yiğitler Ölmezmiş
- 1966 – Seni Bekleyeceğim
- 1966 – Ölüm Temizler
- 1966 – Kucaktan Kucağa
- 1966 – Kolsuz Kahraman
- 1966 – Karakolda Ayna Var
- 1966 – Koca Yusuf
- 1966 – Hedef Ankara
- 1966 – Fakir Çocuklar
- 1966 – Fabrikanın Şoförü
- 1966 – Ben Bir Sokak Kadınıyım
- 1966 – Bana Bela Derler
- 1966 – Avare Kız
- 1966 – Aşkın Kanunu
- 1966 – Allahaısmarladık Yavrum
- 1966 – Namusum İçin
- 1967 – Zilli Nazife
- 1967 – Ya Sev Ya Öldür
- 1967 – Yaprak Dökümü
- 1967 – Son Gece
- 1967 – Ömre Bedel Kız
- 1967 – Kız Kolunda Damga Var
- 1967 – Kiralık Kadın
- 1967 – Karakolda Ayna Var
- 1967 – Hırsız Prenses
- 1967 – Dolmuş Şoförü
- 1967 – Ayşecik (Canım Annem)
- 1967 – Ağa Düşen Kadın
- 1967 – Sürtüğün Kızı
- 1968 – Vuruldum Bir Kıza
- 1968 – Öksüz
- 1968 – Nilgün
- 1968 – Köroğlu
- 1968 – Ezo Gelin
- 1968 – Çöl Kartalı Şeyh Ahmet
- 1968 – Ana Hakkı Ödenmez
- 1969 – Vatan ve Namık Kemal
- 1969 – Menekşe Gözler
- 1969 – Erkek Fatma
- 1969 – Büyük Yemin
- 1969 – Boş Beşik
- 1970 – Sevenler Ölmez
- 1970 – Şoför Nebahat
- 1970 – Meçhul Kadın
- 1970 – Ham Meyva
- 1970 – Duyduk Duymayın Demeyin
- 1970 – Yarın Son Gündür
- 1971 – Solan Bir Yaprak Gibi
- 1971 – Satın Alınan Koca
- 1971 – Önce Sev Sonra Öldür
- 1971 – Mualla
- 1971 – Mahşere Kadar
- 1971 – Kerem ile Aslı
- 1971 – İki Ruhlu Kadın
- 1971 – Acı
- 1971 – Namus
- 1971 – Murat ile Nazlı
- 1973 – Toprak Ana
- 1973 – Kızgın Toprak
- 1973 – Kambur
- 1973 – Gönülden Yaralılar
- 1973 – Dağdan İnme
- 1974 – Önce Vatan
- 1974 – Kuma
- 1974 – Kara Peçe
- 1975 – Ağrı Dağı Efsanesi
- 1977 – Ölmeyen Şarkı
- 1977 – Meryem ve Oğulları
- 1977 – Hatasız Kul Olmaz
- 1977 – İntikam Meleği (Kadın Hamlet)
- 1978 – Yaşam Kavgası
- 1978 – Gelincik
- 1981 – Kanlı Nigar
- 1982 – Kaçak
- 1982 – Gülsüm Ana
- 1984 – Postacı
- 1984 – Nefret
- 1985 – Yılanların Öcü
- 1987 – Japon İşi
- 1987 – Hacer Ana
- 1987 – Gönül Dostları (Dizi)
- 1988 – Kadın Dul Kalınca
- 1988 – Sevgilerin En Güzeli
- 1988 – Bu Devrin Kadını
- 1988 – Tek Başına Bir Kadın
- 1988 – Dünya Fraggle (Dizi)
- 1989 – Namusun Bedeli
- 1990 – Gün Ortasında Karanlık
- 2000 – Benim İçin Ağlama (Dizi)
- 2001 – Bize Ne Oldu (Dizi)
- 2003 – Gurbet Kadını (Dizi)
- 2005 – Sinema Bir Mucizedir / Büyülü Fener
- 2006 – Hasret (Dizi)
- 2007 – Oğlum İçin (Dizi)
- 2009 – Altın Kızlar (Dizi)
- 2012 – Babalar ve Evlatlar (Dizi)