Hac esnasında Şeytan Neden Taşlanır? İşte Şeytan Taşlama İle ilgili Sıkça sorulanlar

Hac mevsiminde Mina'da, Kurban Bayramının birinci, ikinci ve üçüncü günleri Akabe Cemresi, Küçük Cemre ve Orta Cemre olmak üzere üç şekilde şeytan taşlanır. Bu ibadet vaciptir. Burada yapılan hareketler, haccın şeairindendir.

Taşlama, bir bakıma tel’in, yâni lânetleme mânâsı taşır. Zîrâ o devirlerde lânetleme, taşlamak sûretiyle yapılırdı. Nitekim şeytana «racîm» yâni taşlanmış, taşa tutulmuş denmesi, onun lânetlendiğini ifâde etmek içindir.

Şunu da belirtmek gerekir ki, burada şekil itibârıyla yerden alınıp atılan taş, aslında günâha atılmış olan taştır. Niyet; Cenâb-ı Hakk’ın rızâsına ulaşmaktır. Nitekim Rasûlullâh -sallâllâhu aleyhi ve sellem- şöyle buyurmuştur:

(Şeytan) taşlamak ve Safâ ile Merve arasında sa’y yapmak, ancak Allâh’ın zikrini ikâme etmek için emredilmiştir.” (Tirmizî, Hac, 64/902)

Şeytan Taşlamak İle İlgili Sıkça sorulan sorular

55     Cemerata abdestsiz taş atmak caiz midir? Cemerata abdestsiz taş atmak caizdir.
56     Bayramın ilk günü gece yarısından önce Akabe cemresine taş atmak caiz midir?

Bayramın ilk günü gece yarısından önce Akabe cemresine taş atmak caiz değildir. Zira Akabe cemresini taşlama zamanı; Ha¬nefi ve Malikî mezheplerine göre bayramın birinci günü fecr-i sadıktan itibaren başlar, ikinci gün, fecr-i sadığa kadar devam eder. Taşlar bu zaman diliminde atılmazsa dem gerekir.
İmam Ebû Yusuf ile İmam Muhammede göre, vaktinde atılamayan taşlar, bayramın dördüncü günü güneş batıncaya kadar kaza şeklinde atılabilir ve vaktinde atılamadığı için terettüp etmiş olan ceza düşer.
Şafiî ve Hanbelî mezheplerine göre ise, Aka¬be Cemresi’ne taş atma bayramın birinci günü gece yarısından itibaren başlar, bay¬ramın 4. günü güneşin batmasına kadar de¬vam eder. Bu zaman diliminde atılması ge¬reken taşlar bayramın dördüncü günü güneş batımına kadar atılsa caiz olur, her hangi bir ceza da gerekmez.
57     Mazereti nedeniyle şeytan taşlamayı tamamlamadan Mekke’den ayrılmak zorunda kalan kimsenin ne yapması gerekir? Bu durumdaki kimsenin yerine vekil tayin ederek kalan taşları attırması gerekir.
58     Vaktinde atılamayan taşların kazası nasıl yapılır?

Mazeretsiz olarak şeytan taşlamayı tama¬men terk etmek veya bir günde atılması gereken taşların yarıdan çoğunu atmamak Ebu Hanife’ye göre dem gerektirir. Her gün için atılması gereken taşların yarıdan fazlası atılmış ise, eksik bırakılan her bir taş için sa¬daka gerekir.
Ebu Yusuf ve İmam Muhammed ile Şafiî ve Hanbelî mezheplerine göre ise, vaktinde atılmayan veya eksik bırakılan taşlar, ertesi gün veya bayramın son günü güneşin bat¬masına kadar atılırsa ceza düşer.

Din Haberleri