Ady-Ar’ın Yerel Yönetimler Performans Araştırması’nın İstanbul ayağında Avrupa ve Asya yakasının en başarılı belediye başkanları belirlendi. İlçelerde yapılan araştırmada vatandaşa ‘Hizmet memnuniyeti’, ‘Halka yakınlık’ ve ‘Tanınırlık’ olmak üzere 3 kategoride sorular yöneltildi.
Andy-Ar’ın anketinde ‘üst sıralarda yer alan belediye başkanlarıyla sohbetimiz devam ediyor. Bugünkü konuğum da özellikle ‘hizmet’ kategorisinde Asya yakasında dikkat çeken bir başarı sağlayan Pendik Belediye Başkanı Kenan Şahin...
-Yerel Yönetimler Anketi’nde vatandaş memnuniyetinde üst sıralardasınız. Bunu nasıl sağladınız?
Pendik Belediyesi bütün faaliyetlerinde sonuç odaklı bir yönetim anlayışı ortaya koyuyor. Bir şeyin sonucunu ölçerken de, en iyi metotlardan biri memnuniyet çalışmalarıdır. Kentin gündemi de, belediyenin gündemi de, vatandaşın taleplerine odaklıdır. Pendik Belediyesi kurumsal yapısını buna göre düzenlemiş bir belediyedir. Belediyemiz vatandaşla iletişime çok önem verir, vatandaşın taleplerini vatandaşın en kolay ulaşacağı yolla alır. Vatandaştan aldığı talepleri en hızlı şekilde cevaplandırır, vatandaşın taleplerini sorunlarını çözecek şekilde bütün birimlerini de organize etmiştir. Bu çerçevede gerek strateji müdürlüğümüz gerekse çağrı merkezimiz bütün müdürlüklerimizin vatandaş memnuniyetini en üst düzeyde tutmaya odaklı olarak planlamalarını yapmış ve uygulamaya geçirmiştir. Aynı şekilde vatandaşın taleplerini de en iyi şekilde çözecek teknik ve sosyal müdürlüklerimiz oluşturulmuştur. Vatandaşın gündemi, belediyenin ana gündemidir. Halkın gündemi neyse, benim gündemim de odur. Vatandaş açısından olumsuzluk oluşturacak tüm konularla ilişkili olarak, Pendik Belediyesi ekipleri, sorunu çözmek için hassasiyetle davranmaktadırlar. Bu çerçevede de, vatandaşın Pendik Belediyesi hizmetlerinden memnuniyeti konusu; planlı, programlı, bilinçli bir çalışmanın sonucunun ürünüdür. Burada kurumsal, ciddiyetli, nitelikli çalışmanın ve vatandaş odaklı hizmet kalitesinin memnuniyetimizi artırmada etkili olduğunu düşünüyoruz.
-Halkın nabzını tutmak, memnuniyeti ölçmek için profesyonel bir çalışmanız olduğunu anlıyorum... Gelelim başkanın performansına... Bir başkan vatandaş tarafından tanınırlığını nasıl sağlar?
Güvenilirlilik açısından bilinilirlik şarttır. Bu konuda, vatandaşla iletişimi sağlayacağımız tüm kanallarda, yaptığımız faaliyetleri anlatma çabasındayız. Çünkü vatandaşın sahiplendiği konularda ancak başarılı oluyoruz. Vatandaşın sahiplenmediği sürecin parçası olmadığı konularda iyi sonuçlar almak mümkün değil, bu anlamda Pendik Belediyesi, faaliyetleri üzerinden vatandaşla iletişimi kurmakta ve faaliyetleri ile birlikte tanınma politikası uygulamaktadır.
Halka yakınlıkta 4. sırada çıkmışız burada daha iyi olmamız gerekiyor tabii... Dijital belediyeciliğe çok ciddi yatırımlar yaptık, e-devlette ve bütün sosyal mecralarda Pendik Belediyesi erişilebilir bir belediye konumundadır. Çünkü vatandaşın erişebildiği oranda hizmet kalitesi artmaktadır. Daha doğru ve isabetli kararlar verilebilmektedir. Vatandaş sürecin paydaşı olduğu konularda da yapılan çalışmalara sahip çıkmakta, hem çalışmanın verimliliği hem de sürdürülebilirliği artmaktadır.
-Peki hangi hizmetler vatandaş memnuniyetini beraberinde getiriyor?
Kültür ve spor merkezlerine ciddi yatırımlar yaptık. Kapalı ve açık tesislerle donatılan Pendik’te 3 yaşından başlayarak her isteyene spor yapma imkânı sunduk. Sadece spor tesisleri değil, inşa ettiğimiz her merkezi spor imkânı da sunacak şekilde planlanlamaya özen gösteriyoruz. İlçemizde şu anda 4 büyük spor kompleksi hizmet verirken, 1 spor kompleksinin de inşası devam ediyor. Yine kültür merkezleri içinde hizmete sunduğumuz modern fitness salonları özellikle bölgedeki kadınlar tarafından büyük talep görüyor. Bu anlamda kadınların ihmal edilen önemli bir ihtiyacına cevap verdiğimizi düşüyoruz. Gençlere yönelik bilgi evleri de yine kültür ve eğitim hizmetinin yanı sıra, yanında spor imkânı sunan tesislerle birlikte inşa edildi. Ayrıca geçen yıl 10 bin çocuğa yüzmeden masa tenisine kadar birçok branşta ücretsiz spor eğitimi verdik. 3 yaşındaki miniklerimizi de jimnastik eğitimi ile spora başlattık. Son iki yılda çeşitli mahallelere 24 antrenman sahası açtık.
“Nüfusumuz 676 bin. Kent merkezinde, yaklaşık 50-60 bin nüfusu olan eski Pendiklilerin olduğu bölge var. Bir de yaklaşık 100 bin yeni Pendiklinin olduğu yeni yerleşim noktası var. Kente adaptasyon yaşayan yaklaşık 500 bin nüfusumuz var. 500 bin nüfüsun yaklaşık 50 bini gecekonducu. Ama 450 bini kaçak yapıda oturuyor. Kaçak yapı ile gecekondu arasındaki fark şu, gecekondu devletin arazisine, kaçak yapı ise kendi arazisine ama ruhsatsız mimarın yanından geçmediği bina dikmek. Bugün Pendik’te toplam konut sayımız 230 bin. Yaklaşık 90 bini yeni ve depreme dayanıklı. 140 bin yenileyeceğimiz konut kaldı. Avantajlı tarafımız Pendik’in altyapısı iyi durumda. Pendik’e vaadim sıfır gecekondu.”
“En önemli hedeflerimden biri de Pendik’te minibüsleri tamamen kaldırmak. Onun yerine raylı sistem gelecek. Yapacaklarımı bu dönem bitireceğim çünkü diğer dönemde aday olmayacağım. Ben hekimim. Yarım kalan akademik kariyerime bir üniversitede devam etmek istiyorum. Yapacaklarımı tamamlayıp 3. döneme bırakmak istemiyorum.”
-Halka yakınlığı teknolojinin nimetlerini kullanarak sağladınız yani...
Göreve geldiğimiz 2009 “Vatandaşı belediyeye gelmekten kurtaracağız” diyerek teknolojik yenilikler için düğmeye bastık.
Pendik Belediyesi vatandaşı belediyeye çağıran değil, teknolojiyi en iyi şekilde kullanarak vatandaşın bulunduğu her yerden belediyeye erişmesini sağlamaya çalışmaktadır.
Zaman ve malzeme tasarrufu sağlamak üzere önemli teknolojik yatırımlar yaparak, dijital arşiv uygulamasından yazılım geliştirmeye kadar birçok alanda ilke imza attık. Arşivlerimizdeki 21 milyon evrakı tek tek dijital ortama aktardık. Vatandaşların bilgilerinin güvenli ortamda saklandığını kanıtlayan İSO 27001 Veri Güvenliği Sertifikası’na sahip Türkiye’deki ilk ve tek kamu kurumu olduk. Belediyecilik hizmetlerinde ilk kez e-imza uygulaması başlatarak kağıt evraka son verdik. 2012 yılında e-devlet portalına entegrasyonu ilk gerçekleştiren belediye olduk. Geçtiğimiz yıl TURKSAT’la örnek bir işbirliğine imza atarak belediyecilikte en fazla sayıda hizmeti de e-devlet’e taşıdık. Her ay 10 bine yakın vatandaşımız e-devlet üzerinden 22 başlıktaki bu hizmetlere erişerek belediyeye gelme zahmetinden kurtuluyor. 360 derece Kent Bilgi Sistemi ile bilgisayar başında 3 boyutlu olarak Pendik’in gezilebilmesini sağladık. Bu konu özellikle imar uygulamalarından nöbetçi eczanelere kadar çeşitli konuları bilgisayar ve mobil uygulamalarda görme imkânı vermesi açısından büyük önem taşıyor. Vatandaşlarımız, son derece hızlı ve etkili çalışan çağrı merkezimiz aracılığı ile talep ve önerilerini iletebiliyor, sonucu hakkında bilgilendiriliyor. Dijital devrimin sonrasında Pendik’in veriye dayalı yönetilen bir şehir olması noktasında kararlı adımlarla ilerliyoruz. Bizde hizmet bir tuş uzaklığında. Benim e-postamı herkes biliyor vatandaş hemen söyler bana ve hemen sorgulatırım her şeyi.Ekiplerimizle WhatsApp üzerinden iletişim halindeyiz. Vatandaşla da çağrı merkezinden iletişim kuruyoruz.
-Dijital belediyecilikte çok iddialısınız...
En zengin belediyelerden biriyiz. İddialı olacak ama bütçesini en iyi yöneten bir belediyeyiz. Kent planımız vardır, stratejimiz bellidir. Teknolojiyi en iyi kullanan belediyeyiz. Dünyanın en iyi kamu altyapısını oluşturduk. Herkes her yerde bilgisayarla iş görür kâğıt falan yoktur.
-Ya halkın temel ihtiyaçlarının giderilmesiyle ilgili çalışmalar? ‘En başarılı’ belediyelerin ve başkanların hizmetleri incelendiğinde özellikle istihdama yönelik projeler dikkat çekiyor. Sizde durum ne?
Hem iş arayanların, hem de nitelikli eleman bulmakta zorluk çeken firmaların sorununa çare bulmak amacıyla “İş’te Pendik Buluşmaları” projesini hayata geçirdik. İŞKUR ortaklığı ile başta Pendik olmak üzere bölgedeki tüm işveren ve iş arayanları düzenli olarak bir araya getirmeyi amaçlıyoruz. İş arayan vatandaşlar kapı kapı dolaşmak yerine Pendik Belediyesi tarafından tahsis edilen stantlarda firma temsilcileriyle yüz yüze görüşerek niteliklerine göre iş sahibi olma fırsatı yakaladı. Geçtiğimiz günlerde 4.’sünü düzenlediğimiz etkinliğe firmaların da ilgisi büyük. Ayrıca iş başvurusu yapacaklara nitelikli iş görüşmeleri yapabilmeleri ve CV oluşturabilmeleri için eğitim de veriliyor.
“380 kişilik dev temizlik ordumuz, Pendik’in 1000 kilometre uzunluğundaki yollarının her iki tarafını süpürüyor; 263 bin metrekare toplam alana sahip parkları temizliyor. Yeraltı çöp konteyneri üreten tek belediyeyiz.”
“Geri dönüşüm konusundaki çalışmalarımızla beş yılda yüzde 136 oranında artış sağladık. 2009 yılında 3 bin 400 ton ambalaj atığı, 2015 yılında 8 bin 55 ton olarak gerçekleşti.”
“Pendik Belediyesi olarak kentin modern yapılaşmasını sağlarken diğer taraftan yeşil alan ve park sayısını artırmaya büyük önem veriyoruz. Bu kapsamda daha yaşanabilir bir kent sunmak amacıyla 4 milyon metrekare yeşil alan ve park oluşturduk. Son 6 yılda kentin birçok yerinde 200 bin ağaç toprakla buluşturularak 5 milyon metrekare alan ağaçlandırıldı. 2009 yılından günümüze park yapımında ulaşılması güç sayıya imza atılarak ilçeye 333 yeni park kazandırdık. Mevcut durumdaki eskimiş parklar baştan aşağı yenilenirken; 2011-2014 yılları arasında gelen talepler doğrultusunda siteler ve okullarımıza parklar oluşturduk.
Kentsel dönüşümle birlikte kentsel siluete de standart getirdik. Kimse kafasına göre bina dikemeyecek. Kentsel dönüşümde birinci takıntımız yollar ikincisi ise otoparklardır. Bu ikisi konusunda kıyamet kopsa taviz vermiyoruz. Pendik’te imar alanında geldiğimiz nokta yüzde 80’ini bitirdik. Kentte parsel bazlı dönüşümün önünü açtık. Toplu konut alanı oluşturup 90 binini bitirdik. 15 yıl içinde de kalan 145 bin konutu bitirmeyi öngörüyoruz. Yıllık konut üretme kapasitemiz 9 bin bunun 10 binlerin üstüne çıkması gerekiyor.”
“Her mahalleye açtığımız onlarca tesis yanında, 16 büyük ölçekli kültür ve spor merkezi hizmete açtık. Hemen hemen tamamı kentin kenar mahallelerinde. Çünkü niye, orada ihtiyaç daha fazla. 2014 yılından bu yana 5 büyük kültür merkezi, 4 bilgi evi ve spor tesisi, 3 spor kompleksi vatandaşlarımıza hizmet vermeye başladı. Arif Nihat Asya, Hamid Aytaç, Ahmedi Hani, Ahi Evran ve Akşemseddin kültür merkezlerini genci yaşlısı, kadını erkeği her yaştan insanın faydalanacağı şekilde inşa ettik. Bu merkezlerin içinde kadınlar için fitness salonları, kütüphane, seminerler için konferans salonu, kurslar için İSMEK sınıfları, aile sağlığı merkezleri, gençler için bilgi evi ve daha pek çok birim yer alıyor. Gençlerimize daha iyi bir gelecek sunmak amacıyla spor ve eğitimi iç içe yaşayabilecekleri merkezlerin sayısını da hızla artırıyoruz. Yanlarında spor tesisi ile birlikte inşa edilen 4 bilgi evi, hem hizmeti hem de mimarileriyle mahallelerin yaşamına büyük kalite kattı. Bunların neticesinde Pendik Belediyesi Spor Kulübumüz çatısı altında oluşturduğumuz ve kurslardan yetişen yetenekli çocuklarla desteklediğimiz takımlarımız, aldıkları başarılı sonuçlarla ilçemizi gururlandırıyor. Hedefimiz, çocuklarımızı hayatı boyunca en az bir sporla uğraşmalarını sağlayacak şekilde yetiştirmek.”
“Dünyada barış ve huzur için fikrini sanatla ifade eden, kültürünü, birikim ve gözlemlerini sanatıyla eserlerine aktarabilen ustalarımızın çoğalması gereklidir. Bu amaçla düzenlediğimiz Uluslararası Geleneksel Sanatçı Buluşması ile sadece Türk değil, dünya kültürlerini yansıtan el sanatları ustaları Pendik’te bir araya geliyor. Geçtiğimiz yıl 11.’sini düzenlediğimiz ve IRCICA (İslam Konferansı Teşkilatı İslam Tarih, Sanat ve Kültür Araştırma Merkezi) tarafından da desteklenen bu dev organizasyon, alanında dünyanın en önemli etkinlikleri arasında sayılıyor.
Bunun yanı sıra, Fevzi Çakmak Mahallesi’nde açtığımız El Sanatları Kurs Atölyesi’nde taş işlemeciliğinden cam füzyona kadar birçok dalda eğitim veriliyor. İpek halıcılığı alanında da Pendik artık bir marka oldu. Bu yıl 41 dalda kurs vererek Pendiklilerin kendilerini geliştirmelerine, ekonomik olarak da fayda sağlayacak bir meslek öğrenmelerine imkân sunduk. Kursiyerler tarafından üretilen eserler Pendik merkezde yer alan El Sanatları Satış Merkezi’mizde alıcılarıyla buluşuyor. Şu anda yanında açtığımız Sanat Kahve’de de bu kurslara katılamayanlar için her ay farklı sanat dallarının üretim aşamasını gösteren etkinlikler düzenlemeye başladık.”
ARAŞTIRMANIN KÜNYESİ
- Araştırma Andy-Ar’a ait. Bazı bölgelerde kantitatif araştırma tekniklerinden “Yüz yüze görüşme yöntemi’’ ile bazı bölgelerde ise yine başka bir kantitatif araştırma tekniği olan ‘CATI’ yani telefon ile görüşme yöntemi kullanılarak uygulanmıştır.
- Saha çalışması 21 Ekim-9 Aralık tarihleri arasında genelde 34 bin 200 denek ile görüşme yapılarak tamamlanmıştır.
- Çalışma, farklı sosyo– ekonomik ve sosyo– demografik gruba mensup kişilerden, yaş, cinsiyet, eğitim, mahalle/semt kotalarına göre tesadüfi yöntemle seçilmiş, denekler ile görüşme yapılmıştır.
- Araştırmada 0.95 güven aralığı içinde, hata payı +/- % 2.0’dir.