Bu kanın akmasıyla yalnız abdest bozulur, gusül gerekmez (Mevsılî, İhtiyâr, İstanbul, ts. I, 27).
İstihaze kanının süreklilik arz etmesi halinde genel özürlülük hükümleri geçerli olur. Buna göre sürekli kan gören hamile bir kadın, her namaz vaktinin girmesi ile yeni bir abdest alır; başka bir sebeple bozulmadıkça bu abdest o vakit çıkıncaya kadar geçerli olur (Mevsılî, İhtiyâr, İstanbul, ts. I, 29).
Bayanlar adetli iken saç boyatabilirler mi?
Hz. Peygamber (s.a.s.): “Saçı olan, bakımına özen göstersin. ” (Ebû Dâvûd, Teraccül, 27) buyurmuştur. Saçları temizlemek, yıkamak, koku sürmek, taramak Peygamberimiz (s.a.s.)’inteşvik ettiği hususlardandır. Toplum tarafından yadırganmayacak şekilde ve yabancı erkeklere yönelik olmamak kaydıyla kadınlar saçlarını boyatabilirler. Bunu kına ile yapabilecekleri gibi, günümüzde kullanılan saç boyaları ile de yapabilirler (İbn Âbidîn, Reddü’l-muhtar, I, 329-331).
Hayızlı ve nifaslı kadınlar ile cünüp olan kişilerin, yeme-içme gibi günlük insani ihtiyaçlarını karşılamak için gerekli olan mubah işleri yapmaları dinen yasaklanmamıştır (İbn Nüceym, el Bahr er-Râik, I, 49. ) Bu itibarla, bu işler kapsamında olan saç boyatma da, adetli kadınlar için yasak değildir. Saç boyamanın adet döneminde veya başka zamanlarda yapılması arasında fark yoktur.
/v
Âdetli bir bayan tırnaklarını kesebilir mi?
Bayanların adet dönemlerinde tırnak kesmeleri ve istenmeyen tüyleri gidermelerinden dinimizce bir sakınca yoktur. Ancak bazı âdap kitaplarında adetli veya cünüp iken tırnak kesme, istenmeyen tüyleri giderme ve tıraş olmak gibi işlemlerin boy abdesti aldıktan sonra yapılması daha uygun görülmüştür (Tahtâvî, Hâşiye ala Merâki’l- Felâh, 44).
Kaynak: Diyanet İşleri Başkanlığı