İhramsız olarak Mekke’ye girmenin hükmü nedir? Diyanet İşleri Başkanlığı

Hanefi mezhebine göre ne maksatla olursa olsun, Şâfiî mezhebine göre ise hac veya umre yapmak amacıyla Harem bölgesine girmek isteyen kişinin, mîkat’tan ihramlı geçmesi gerekir.

Hac veya umreye giderken sebebi ne olursa olsun ihrama girmeksizin mîkat sınırından geçen kişi, henüz hac menasikinden birine başlamadan önce geri dönüp âfâkîler için olan bir mîkat mahallinden ihrama girerek tekrar içeri girerse bir ceza gerekmez. Geri dönmezse, bulunduğu yerden ihrama girer, bir koyun veya keçi kurban eder (Kâsânî, Bedâiü’s-sanâî, Beyrut 1406/1986, II, 164-165; Nevevî, el-Mecmu, Cidde, VII, 14-19). Buna ceza hedyi denir. Bu tür kurbanlar Harem sınırları içinde kesilmek kaydıyla, Kurban bayramı günlerinde kesilebileceği gibi diğer günlerde de kesilebilir (Merğinânî, el-Hidâye, Beyrut 1410/1990, I, 200; Nevevî, el-Mecmu, Cidde, VII, 481-482).

İhramdan çıkacak konuma gelen bir kimseyi ihramlılık hali devam eden kişi tıraş edebilir mi?

Hac veya umrede ihramdan çıkacak duruma gelen bir kimse kendisi tıraş olup ihramdan çıkmadan, ihramlı ya da ihramsız başka birisini tıraş edebilir ve bundan dolayı bir ceza gerekmez. Fakat ihramda olan ve henüz menasikini bitirmeyen kimsenin, ister ihramlı olsun, ister ihramsız, başka birini tıraş etmesi caiz değildir. Tıraş ederse -tıraş edilen kimsenin emriyle olsun olmasın- tıraş edene sadaka, tıraş edilen ihramlıya ise küçükbaş hayvan kurban etmesi gerekir (Merğinânî, el-Hidâye, I, 162). Şâfiî, Hanbelî ve Mâlikî mezheplerine göre ihramlıyken tıraş olan bir kişi, dem; üç gün oruç ve altı fakire sadaka vermekten birisini seçmekte muhayyerdir (Nevevî, el-Mecmû, VII, 371; İbn Kudâme, Muğnî, III, 493).

Kaynak: Diyanet İşleri Başkanlığı

Din Haberleri