Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış Üst Yöneticisi (CEO) Ali Haydar Bozkurt, birikmiş birkaç senelik talebin yanı sıra bu senenin talebi de eklenince müşterilerin 2-3 ay araç beklemek zorunda kaldığını belirterek, "Bu durum çok uzun sürmez gibi hissediyorum. Eylül-ekimden sonra korkulduğu gibi ikinci dalga olmazsa, fabrikalar üretimi durdurmazsa, eylül-ekimden sonra tam kapasiteye geçilirse, ekim-kasım gibi talebe yetişmeye başlarlar. Şu anki fotoğraf onu gösteriyor." dedi.
Bozkurt, AA muhabirine yaptığı konuşmada, yeni tip koronavirüs (Kovid-19) pandemisinin ilk dönemlerinde çok ağır şartlar olduğunu, o dönemde bayilerin tamamen kapanmadığını ve böyle bir süreci hem çalışanların hem müşterilerin güvenliği açısından en üst düzey önlemlerle geçirdiklerini söyledi.
1 Haziran'da ise yeni çalışma formatına başladıklarını aktaran Bozkurt, "Ofisimizi haftanın belli günlerinde açmaya başladık. Ofisimizde çalışanları ikiye böldük. Haftada 2 gün bir ekip gidiyor. Çarşamba günü evden çalışma var. Perşembe ve cuma günü diğer ekip geliyor. Bir vaka olursa şirketin yarısını karantinaya alacak şekilde bir önlemle çalışmaya başladık. 2 aydır böyle çalışıyoruz. Azami dikkatle ilerliyoruz." ifadelerini kullandı.
Bozkurt, özellikle son aylarda görülen yoğun araç talebine de değindi. Hazirandan itibaren yoğun bir araç talebi olduğunu dile getiren Bozkurt, "2018'den itibaren ertelenen bir talep vardı. Hem filo hem perakende pazarı çok düşmüştü. Araçlar belli bir yaşa geldi. Değişim zamanı geldi. Özellikle bireysel müşteriler toplu taşımadan ziyade bireysel araçlarını kullanmayı güvenli bulduğu için alım başladı." dedi.
Pandemi nedeniyle dünyada üretimin bir süre durduğunu ancak talebin devam ettiğini aktaran Bozkurt, "Bence pandemi sürecini Türkiye'de daha dikkatli yönettik. Bizde alınan önlemlerin bir çoğunu bizden çok sonra almış diğer ülkeler. Dolayısıyla Avrupa'da vakalar hızla büyüdü. Böyle olunca Avrupa, hastalıkla daha fazla boğuşurken, araç alımı gibi bir eğilim yokken Türkiye'de talep başladı. Elde olanlar satıldı. Üretim yavaş yavaş başladı. Tam kapasite çalışamıyorlar. Vardiyalı çalışıyorlar. Sosyal mesafeye dikkat ederek çalışıyorlar. Bu nedenle de tam kapasiteli üretim yok. Yarım kapasite gibi düşünebiliriz. Dolayısıyla bu talep karşılanamıyor." diye konuştu.
"BEN OLSAM 2 AY SONRA BAYİDEN SIFIRINI ALIRIM"
Piyasadaki fırsatçılara taviz verilmemesi gerektiğini vurgulayan Bozkurt, şunları kaydetti:
"Fırsatçılardan bahsettiniz. Bayiden aldığı arabayı 20-30 bin lira karla satmaya çalışıyor. İlana koyuyor. Arada bir o fiyata satan da çıkabilir. Bir arabanın fiyatı 180 bin lira ise diğer araba 200 bin liradan ilanda varsa... Neden alayım daha yükseğini. Gider beklerim 2 ay bayiden sıfırını alırım.
Ali Haydar Bozkurt, yıl sonu otomotiv pazar beklentilerini de paylaştı. Temmuz ayında 80-90 bin adetlik satışın konuşulduğunu aktaran Bozkurt, şöyle devam etti:
"Ama şu an bilmiyoruz. Onu bayramdan sonra ODD açıklayacak. Böyle olursa çok yüksek bir hız... Bu hızla giderse pazar 700 binleri yakalar. Ama tabi üretim buna cevap verebilecek mi? Bu önemli. Ayrıca, diğer ülkelerde de pandemi sonrası süreç başlarsa bekleyen talep var. Orada da talep olursa araç bulunurluğunda değişiklik olabilir. Her şey böyle giderse, üretim cevap verebilirse, şu andaki faizle ilgili durumu koruyabilirsek.
"Avro kuru düşündürüyor. Bunların hepsi birbirine bağlı olarak pazara yön verecek şeyler. Şu anda faiz hala bence makul seviyede. Bunu kullanmak için zaten çok fazla insan araç almak istiyor. Faizlerin bu seviyesini koruyabilirsek yıl sonuna kadar bence 700 bine işaret ediyor gibi pazar..."