Kadir Gecesi hakkındaki rivayetler nasıl anlaşılmalıdır?

Kadir Gecesi Kur’an’da belirtildiğine göre, içersinde kadir gecesi bulunmayan bin aydan daha hayırlıdır. Kur’an Ramazan ayında (Bakara 2/185) ve bu gecede indirilmiştir (Kadîr 97/1).

Kadir gecesinin Ramazan ayında olduğu kesindir. Ancak hangi güne tekabül ettiği konusunda faklı rivayetler vardır.
Zirr b. Hubeyş anlatıyor: “Ubey b. Ka’b (r.a.)’a; İbn Mes’ud (r.a.)’un, “Bütün sene geceleri kalkan kimse kadir gecesine tesadüf edebilir. ” sözünü hatırlattığımda, bana şu cevabı verdi: “Kendisinden başka ilâh olmayan Yüce Allah’a yemin olsun ki, kadir gecesi Ramazan ayındadır. Rasûlüllah bize, o geceyi değerlendirmemizi emretmiştir. Bunun emâresi, o gecenin sabahında güneşin beyaz ve ışınları gözü almayacak şekilde doğmasıdır” (Müslim, Salâtü’l-Müsâfirîn, 25, H. No: 762).
Abdullah b. Ömer’den gelen bir rivayette Hz. Peygamber, “Kadir Gecesi’ni aramak isteyen yirmi yedinci gecede arasın” (Ahmed b. Hanbel, Müsned, II, 27) buyurmuş, böylece yirmi yedinci geceyi ibadet ve zikirle uyanık olarak geçirmemizi tavsiye etmiştir. Kadir Gecesi’nin Ramazan ayının 27. gecesinde olduğu (Müslim, Sıyâm, 40 H. No: 2834) genel kabul görmüş olmakla birlikte, Ramazanın son on gününün tek gecelerinde (Müslim, Sıyam, 40, H. No: 2829) veya son yedi gecesinde aranması ile ilgili farklı rivayetler de vardır (Müslim, Sıyâm, 219 H. No: 2821). Dolayısıyla Ramazanın son gecelerini Kadir Gecesi’ymiş gibi değerlendirmek gerekir. Bununla birlikte asırlardır bütün İslâm ülkelerinde Kadir Gecesi Ramazanın 27. gecesinde kutlanmaktadır.

Kaynak: Diyanet İşleri Başkanlığı

Din Haberleri