Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan tarafından 2011 yılında açıklanan ve kamuoyunda "çılgın proje" olarak bilinen Kanal İstanbul Projesi'nin detaylarını paylaşıyor.
Arslan'ın konuşmasından satır başları şöyle;
Ağustos 2017 tarihi itibarıyla çalışmalara başlandı. Güzergahların tespiti buna bağlı olacaktır. Sayısal model çalışmaların yapılması, deprem risk değerlendirmelerinin yapılması, rüzgar ve dalga ikliminin çalışmalarının yapılması ve entegre olacağı bütün projelerin yapılmsı bu yılbaşı itibarıyla çalışmalarımızı tamamladık.
Çevresel koşullar ile maden alanlarını, sit alanları, hassas alanları, yer altı ve yer üstü toprak ve su kaynakları ayrıca kanal uzunluğu, kamulaştırma gibi etkenler çerçevesinde de dikkate alınarak 5 farklı güzergah üzerinde çalışmalar devam ettirildi.
Kanal güzergahı boyunca tek bir yer altı sularının bulunmadığı tespit edildi.
Kanal İstanbul projesinde tsunami ile parametreler belirlenirken, kayıtlı tüm veriler çerçevesinde detaylı çalışmalar yapılmış ve olumsuz etkisinin olmayacağı da tespit edilmiştir.
17 bin metre sondaj 2017 yılı sonu itibarıyla tamamlanmıştır.
Küçükçekmece-Sazlıdere-Durusu koridroru Kanal İstanbul projesinin yolu olarak tespit edilmiştir.
Güzergah 45 kilometredir.
Küçükçekmece Gölü'nden başlayacaktır.
KANAL İSTANBUL PROJESİ NEYE YARIYOR?
Marmara Denizi ve Karadeniz’i birleştiren yapay su yolu projesi ‘Kanal İstanbul’, tanker ve yük gemilerinin yarattığı deniz trafiği yükünü İstanbul Boğazı’ndan alternatif bir güzergaha kaydırmayı amaçlıyor.
İnşaat çalışması Marmara Denizi’ne 1 kilometre uzaklıktaki Küçükçekmece Gölü’nün denizle birleşerek yok olması anlamına da geliyor. Ayrıca Sazlıdere Barajı da artık içini doldurduğu vadi, gemi güzergahı olduğu için ortadan kalkacak.
Kanal, Marmara Denizi’ne Küçükçekmece Gölü’nden açılacak. Sazlıdere baraj havzası boyunca devam ederek Sazlıbosna köyünü geçecek, sonrasında Dursunköy’ün doğusuna ulaşıp Baklalı köyünü geçtikten sonra Terkos Gölü’nün doğusunda Karadeniz’e kavuşacak.
Sabah’tan Erhan Öztürk’n haberine göre Avcılar, Küçükçekmece, Başakşehir ve Arnavutköy’den geçecek ‘Kanal İstanbul’ 45.2 kilometre uzunluğunda olacak.
Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan tarafından detaylarının açıklanması beklenen projenin ihale süreci de başlatıldı. Hazırlanan beş alternatiften seçilen ‘Kanal İstanbul’un güzergahı resmileşti ve sondaj çalışmaları kapsamında ilk kazma vuruldu.
Projeden çıkan hafriyatla Marmara Denizi’ne üç grup ada yapılması planlanıyor. Birinci grup ada 186 hektar olacak. İkinci grup ada 155 hektar olacak. Üçüncü grup ada 104 hektar alanı kaplayacak.
Çıkan hafriyatın kalanı Karadeniz kıyısının doldurulmasında ve Terkos Gölü’nün olduğu bölgeye yeni kıyı yapımında kullanılacak.
Boğaz’dan yılda geçen 50 bin geminin sayısının 2030’da 65 bine, 2050’de ise 100 bine yaklaşacağı tahmin ediliyor.
‘Kanal İstanbul’ güzergahı Marmara Denizi’ni Küçükçekmece Gölü’nden ayıran kıstaktan başlıyor. Altınşehir ve Şahintepe mahallelerinden geçerek Sazlıdere Baraj Havzası boyunca devam edecek ‘Kanal İstanbul’, Terkos ve Durusu mahallelerinin yakınlarında Terkos Gölü’nün doğusundan Karadeniz’e ulaşacak.
Proje alanı, Arnavutköy (28,6 km) Küçükçekmece (7 km), Başakşehir (6,5 km) ve Avcılar (3,1 km) ilçe sınırları içinde.
Projenin 65 milyar lira yatırımla hayata geçirilmesi planlanıyor. İnşaat aşamasında 6 bin kişinin, işletme aşamasında bin 500 kişinin çalışması öngörülüyor. Kanal derinliğine bağlı olarak yaklaşık 1,5 milyar metreküp hafriyat çıkması bekleniyor. Deniz ve dip taramasından da 115 milyon metreküp malzemenin çıkacağı tahmin ediliyor.
Proje kapsamında hem Marmara Denizi’ne hem de Karadeniz’e konteyner yük limanı inşa edilecek. Karadeniz’e yapılacak liman 4,8 kilometre uzunluğunda olacak. Bin 500 hektar alana lojistik merkez kurulacak. 3. havalimanı ve demir yoluyla entegresi sağlanacak. Küçükçekmece Gölü’ne 200, Sazlıdere’ye 860 tekne kapasiteli yat limanları yapılacak.
‘Kanal İstanbul’un üzerinden geçecek altı köprüyle kara ve demiryolu ulaşımı sağlanacak. Yabani hayvanların geçişi için de ayrıca altı köprü inşa edilecek. Köprüler dışında kanal içerisinde acil durum rıhtımları da olacak. Dalgakıranlar, fenerler ve Karadeniz ile Marmara Denizi’nde bekleme alanları inşa edilecek.
Yatay mühendislik çalışmaları devam eden güzergâhın inşaatının beş yılda tamamlanması bekleniyor.
Güzergahın 12 kilometresi Sazlıdere, 8 kilometresi ise Küçükçekmece Gölü’nden geçiyor. Bir kilometrelik alan ise orman. Geri alan 23 kilometrekarelik alan kamulaştırılacak. Projeden en fazla etkilenecek alan 35 bin kişinin yaşadığı Şahintepesi.