Kur’an-ı Kerim, kendisiyle evlenilmesi haram olan kadınlardan bahsederken öncelikle Cahiliye döneminde bir nikah türü olan üvey anneyle evlenme âdetine şu ayetiyle yasak getirmiştir: “Geçmişte olanlar hariç, artık babalarınızın evlendiği kadınlarla evlenmeyin. Çünkü bu bir hayâsızlık, öfke ve nefret gerektiren bir iştir. Bu ne kötü bir yoldur. ” (Nisâ, 4/22)
Bir sonraki ayette nesep ve süt hısımlığıyla sıhrî hısımlıktan dolayı evlenilmesi haram olan kadınlar sıralanmıştır:
“Size şunlarla evlenmek haram kılındı: Analarınız, kızlarınız, kız kardeşleriniz, halalarınız, teyzeleriniz, erkek kardeş kızları, kız kardeş kızları, sizi emziren sütanneleriniz, süt kız kardeşleriniz, eşlerinizin anneleri, kendileriyle zifafa girdiğiniz eşlerinizden olup evlerinizde bulunan üvey kızlarınız, -eğer anneleri ile zifafa girmemişseniz onlarla evlenmenizde size bir günah yoktur- öz oğullarınızın eşleri, iki kız kardeşi (nikah altında) bir araya getirmeniz.
Ancak geçenler (önceden yapılan bu tür evlilikler) başka. Şüphesiz Allah çok bağışlayıcıdır, çok merhamet edicidir.” (Nisâ, 4/23) Daha sonra evli kadınlarla evlenmenin de haram olduğu ifade edilmiştir: “...Evli kadınlar (da size) haram kılındı. (Bunlar) üzerinize Allah’ın emri olarak yazılmıştır. ” (Nisâ, 4/24)
Ayrıca Kur’an-ı Kerim’de iddet bekleyen kadınla evlenmenin yasaklandığı (Bakara, 2/235), tek kadınla evlilik esas olmakla birlikte şartlarına uyarak birden fazla kadınla evlenmek isteyen erkek için bu sayının dörtle sınırlı olduğu, dörtten fazla kadını nikah altında tutmanın yasaklandığı (Nisâ, 4/3) bildirilmiştir. Medine’ye hicretten sonra kadın olsun erkek olsun kâfir ve müşriklerle evlenmek yasaklanmış (Mümtehine, 60/10) ancak, erkeklerin ehl-i kitab olan iffetli kadınlarla evlenmelerine izin verilmiştir (Mâide, 5/5).
Hz. Peygamber (s.a.s.)’in “Kadın, halası, teyzesi, erkek veya kız kardeşinin kızı üzerine (onlarla birlikte) nikahlanamaz, eğer bunu yaparsanız akrabalık bağlarını koparmış olursunuz. ” (Buhârî, Nikah 27; Müslim, Nikah 37-38) hadisiyle Nisâ suresi, 23. âyette geçen “iki kız kardeşi (nikah altında) bir araya getirmeniz” ifadesine; “Nesep sebebiyle haram olanlar süt emme sebebiyle de haram olur. ” (Buhârî, Nikah 20; Müslim, Rada 1; İbn Mâce, Nikah 34) hadisiyle de “sizi emziren süt anneleriniz, süt kız kardeşleriniz” ifadesine açıklık getirilmiş ve hükmün kapsamı genişletilmiştir.
Kaynak: Diyanet İşleri Başkanlığı