Şafiîlere göre bu şartlara ilaveten, abdeste niyet etmek ve tertip (abdest organları yıkanırken ayetteki sırayı gözetmek) de farzdır (Şirbînî, Muğnî’l-Muhtac, Beyrut, ts. , I, 47-54).
Hanbelîler, tertibi ve organların ara verilmeden art arda yıkanmasını (muvâlât) (el- Buhuti, Keşşâfu’l-Kına’, Beyrut, 1402, I, 175); Malikiler ise, niyet ve abdest organlarının art arda yıkanması yanında, organların yıkanırken ovulmasını da abdestin farzlarından sayarlar (Haraşî, Şerhu Muhtasarî Halîl, Daru’l-Fikr, Beyrut, ts, I, 120).
Öte yandan abdestin ittifak edilen farzlarının detayıyla ilgili de mezhepler arasında bazı farklılıklar vardır. Hanbelilere göre yüzü yıkamanın kapsamına ağza ve burna su vermek dahildir (İbn Kudame, el-Muğnî, Daru Alemi’l-Kütüb, ts. , I, 166). Aynı şekilde hem Malikilere, hem de Hanbelilerce tercih edilen görüşe göre başın tamamını mesh etmek, başı mesh etme farzının kapsamındadır (İbn Kudame, el-Muğnî, Daru Alemi’l- Kütüb, ts. , I, 175-176, 185; Haraşî, Şerhu Muhtasarî Halîl, Daru’l-Fikr, Beyrut, ts, I, 124-125).
Kaynak: Diyanet İşleri Başkanlığı