Otomatik fatura ödemesinde, bankalar komisyon alıyor mu?

Kredi kartı aracılığıyla otomatik talimat verilen fatura ödemelerinde bazı bankaların komisyon aldığı iddia ediliyordu. Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu ise iddialara yönelik; "Tüketiciler otomatik fatura ödemelerinde dikkatli olsunlar. Ekstrelerini mutlaka kontrol etsinler" dedi.

Kredi kartı aracılığıyla otomatik talimat verilen fatura ödemelerinde bazı bankaların komisyon aldığı iddia ediliyordu. Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu ise iddialara yönelik; "Tüketiciler otomatik fatura ödemelerinde dikkatli olsunlar. Cep telefonu, su faturası, elektrik, doğal gaz gibi ödemelerde hiç beklemedikleri ücretlerle karşı karşıya kalabilirler. Ekstrelerini mutlaka kontrol etsinler" dedi.

"BANKALAR KOMİSYON TAHSİL ETMEYE BAŞLADI"

Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu, bir program kapsamında geldiği Bursa'da  bankaların bazı ücret kalemlerinde haksız gelir elde etmek için yeni uygulamalar geliştirdiğini ileri sürdü.

Tüketicilere bu konuda dikkatli olmalarını tavsiye eden Ağaoğlu, "3 Ekim 2014'te Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu'nun (BDDK) yayımladığı yönetmeliğe göre finansal tüketicilere yansıtabilecekleri ücretler 20 kalemle sınırlandırılmıştı. Bizim açtığımız dava neticesinde Danıştay, hesap işletim ücretini iptal edince bankacılık sektörü ciddi bir faaliyet dışı kazançtan mahrum kaldı ve yeni yeni yöntemler geliştirmeye başladı" diye konuştu.

Geçmişte bankaların kredi kartıyla yapılan elektrik, su, doğal gaz ve telefon otomatik ödemelerde herhangi bir bedel almadığını dile getiren Ağaoğlu, şimdilerde komisyon tahsil etmeye başladıklarını savundu.

Ağaoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü:

"1 lira, 1,5 lira gibi başlayan bu düşük komisyonlara tüketiciler tepki gösterdiğinde onu siliyorlardı ancak geçen zamanla birlikte insanlar alıştı, 'küçük bir ücret' diye tepki vermez oldular. Bu ücretler yükseltilmekle kalınmadı bir de faiz eklendi. Yani siz ayın 10'undaki elektrik faturanızı kredi kartınızdan ödettirdiyseniz ve ekstrenizin son ödeme tarihi ya da kesim tarihi ayın 25'i ise bu döneme kadar faiz yürütüyorlar."

Aydın Ağaoğlu, kredi kartlarıyla yapılan otomatik talimatlı ödemelerde komisyon alınmasının, "Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu"nun 17. maddesine aykırı olduğunu vurguladı.

Alınan ücretler küçük olsa da bazı bankaların zamanla bunları yükselttiği iddiasında bulunan Ağaoğlu, "Şimdi 3 ayda bir Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası'nın (TCMB) belirlediği kredi kartlarına uygulanabilecek faiz oranlarının azamisini bu tür otomatik ödeme ücretleriyle ilgili tüketicilere yansıtıyorlar. Tüketici 100 liralık fatura ödüyor, ödeme tarihi ile hesap kesim tarihi arasındaki gün sayısına göre aylık faiz hesaplanarak ekstresine yansıtılıyor. Tüketiciler ekstrelerini kontrol etsinler." diye konuştu.

OTOMATİK FATURA ÖDEME TALİMATI VEREN KİŞİLERİN HABER OLMUYOR

Ağaoğlu, mevzuata göre bankaların, faiz oranlarında değişiklik yapmaları halinde veya tüketiciye kullandırdığı kredi, kredi kartı şartlarında tüketici aleyhine bir değişiklik söz konusu olduğunda, bunu en az 30 gün önceden bildirmesi gerektiğini vurguladı.

Tüketicileri uyaran Ağaoğlu, şunları kaydetti:

"Tüketiciler otomatik fatura ödemelerinde dikkatli olsunlar. Cep telefonu, su faturası, elektrik, doğal gaz gibi ödemelerde hiç beklemedikleri ücretlerle karşı karşıya kalabilirler. Ekstrelerini mutlaka kontrol etsinler. Kredi kartından otomatik ödeme talimatı verdikleri faturaların ödenmesi tüketiciye kolaylık getirirken, bankalar bunu ek bir kazanç kapısı haline çevirdi. Tüketicinin haberi olmadan faiz ve komisyon ücreti yansıtılabiliyor. Oysa ilgili kanunun 17'nci maddesi kredi kartıyla ödemelerde herhangi bir ek ücret istenmesini yasaklamıştır. Bu nedenle tüketiciler böyle bir ücret yansıdığını görürlerse bankalarına itirazlarda bulunsunlar. Bu ücretlerin iptali için tüketici hakem heyetlerine hiçbir ücret ödemeden başvurabilirler."

OTOMATİK FATURA ÖDEME TALİMATI NASIL İPTAL EDİLİR?

Bu işlemi yapabilmek için öncelikli olarak otomatik ödeme talimatı vermiş olmanız gereklidir.

İşlem için; Ödemeler/Fatura/Talimat Verme menüsünden hangi kuruma talimat vermek istiyorsanız ilgili kurumu seçip, abone bilgilerinizi girip 0.00₺’ye talimat verebilirsiniz. Fatura son ödeme gününde hesabınızdan ilgili faturanız kaç ₺ ise, o tutar çekilecektir.

İptal işlemi için; Ödemeler/Fatura/Talimat Değişiklikleri sayfasına gelince talimatınız varsa, aşağıdaki gibi bir görsel karşınıza gelecektir. Gördüğünüz gibi Turkcell,  Digiturk kurumlarına ait talimatlarım yer alıyorlar. Bu talimatlardan birini ve/veya hepsini iptal edebilmek için tek tek işlem yapmalısınız. Örneğin Digiturk seçili. “TALİMAT İPTALİ” derseniz ait talimat iptal edilecektir. Faturanızın tutarı son günü olan ayın 16’sında hesabınızdan çekilmeyecektir.
Fatura talimatı ile ilgili verme/iptal gibi işlemlerde sorun yaşamanız halinde 0850 724 0 724 numaralı İş Bankası Müşteri  Hizmet’lerini arayabilirsiniz.

Bankacılığa internetten giriş yapmak için: https://isbank.com.tr/Internet sekmesinden girişinizi yapabilirsiniz. Bizim anlattıklarımız Bireysel İnternet Bankacılığı içindir. Ticari İş Bankası Müşterisi iseniz, sistem aynı mı bilmiyorum. Detay için Bankanız ile görüşünüz.

Ekonomi Haberleri