Pilot nasıl olunur?

Pilot nasıl olunur? sorusu meslek seçmek isteyenler tarafından arama motorlarında sıkça araştırılmaktadır. Biz de sizler için bu konuda tüm merak edilenleri derledik. İşte detaylar

Özellikle son zamanların gözde mesleklerinden birisi pilotluktur. Bu mesleğe ilgi duyanlar ama nasıl bir yol izleyeceğini bilemeyenler internette araştırma yapmaktadırlar. Peki Pilot nasıl olunur? Tüm merak edilenler ve detaylar haberimizde.

PİLOT KİME DENİR?

Pilot, bir uçağı, insanları veya eşyaları bir noktadan başka bir noktaya ulaştırmak için kullanmakla görevli olan kişidir. Hem işinizi yapmak hem de bulutların üstünde olmak istiyorsanız pilotluk tam da size göre olabilir.

PİLOT NASIL OLUNUR?

Pilot olmak için tercih edebileceğiniz seçenekler bulunmaktadır. Bu seçenekler; askeriye, sivil havacılık okulu veya ücretli pilotluk kursları bulunmaktadır. Bu seçeneklerden herhangi birini kullanarak pilot olma eğitim hakkını kazanabilirsiniz. Tabi ki pilot olmak tahmin edersiniz ki çok kolay değildir. Zorlu sınavlardan, eğitimlerden ve zeka, fiziki yeterlilik gibi sınavlardan ve uygulamalardan başarılı sonuçlar almanız gerekmektedir. Lise mezunu olmak pilotluk eğitimi alabilmek için yeterli bir eğitim düzeyidir. Ancak lisans mezunu olmak size bu konu da daha çok avantaj sağlayacaktır. Bunun nedeni ise bazı kursların sadece lisans mezunu kabul etmesi ve iş yerlerinin ise önceliği lisans mezunlarına vermesinden kaynaklıdır.

Pilot olmak için aranan ön koşullar şunlardır:

1) Öğrenci pilot lisansı için müracaatlarda aşağıdaki şartlar aranır(SP)

a) İlk yalnız uçuşundan önce 17 yaşını tamamlamış olmak. Ancak entegre kurslara başlayacak adaylar için 16 yaşını tamamlamış olmak yeterlidir.

b) En az lise veya dengi okul mezunu olmak.

c) SHGM tarafından veya SHGM'ce yetkilendirilmiş havacılık tıp merkezleri tarafından düzenlenmiş geçerli 1 veya 2 nci sınıf sağlık sertifikası sahibi olmak.

(2) Hususi pilot lisansı almak için müracaatlarda aşağıdaki şartlar aranır:(PPL)

a) En az 18 yaşında olmak.

b) En az lise veya dengi okul mezunu olmak.

c) SHGM tarafından veya SHGM'ce yetkilendirilmiş havacılık tıp merkezleri tarafından düzenlenmiş geçerli 1 veya 2 nci sınıf sağlık sertifikası sahibi olmak.

ç) SHGM tarafından yetkilendirilmiş olan Uçuş Eğitim Organizasyonlarında gerekli teorik bilgi ve uçuş eğitimini başarıyla tamamlamış olmak.

d) Teorik bilgi sınavlarında ve uçuş eğitiminin tamamlanmasından sonra 6 ay içinde girilecek yetenek testinde başarılı olmak.

e) Gece uçuşu yetkisi isteniyorsa gerekli eğitimleri almış olmak.


f) Bu Yönetmelikte belirtilen uçuş tecrübesine sahip olmak.

(3) Ticari pilot lisansı almak için müracaatlarda aşağıdaki şartlar aranır:(CPL)

a) En az 18 yaşında olmak.

b) En az lise veya dengi okul mezunu olmak.

c) SHGM tarafından düzenlenmiş geçerli 1. sınıf sağlık sertifikası sahibi olmak.

ç) SHGM tarafından yetkili kılınmış uçuş eğitim organizasyonlarında gerekli teorik bilgi ve uçuş eğitimini başarıyla tamamlamış olmak.

d) Teorik bilgi sınavlarında ve uçuş yetenek testinde başarılı olmak.

e) Bu Yönetmelikte belirtilen uçuş tecrübesine sahip olmak.

(4) Hava yolu nakliye pilotu lisansı almak için müracaat edenlerde aşağıdaki şartlar aranır(ATPL)

a) En az 21 yaşında olmak,

b) En az lise veya dengi bir okul mezunu olmak,

c) SHGM tarafından düzenlenmiş geçerli 1 inci sınıf sağlık sertifikası sahibi olmak,

ç) CPL(A) ve çok motor IR(A) sahibi olmak,

d) SHGM tarafından yetkilendirilmiş Uçuş Eğitim Organizasyonlarında gerekli teorik bilgi eğitimini tamamlamak,

e) Teorik bilgi sınavlarında ve uçuş kontrolünde başarılı olmak,

f) Bu Yönetmelikte belirtilen uçuş tecrübesine sahip olmak,


g) MCC kursu görmüş olmak.

---- Aletli uçuş yetkisi almak isteyen adaylarda aşağıdaki şartlar aranır:-----(IR)

a) İlgili sınıfta geçerli sağlık sertifikasına sahip olmak.

b) SHGM tarafından onaylı bir programa uygun olarak, onaylı bir uçuş eğitim organizasyonunda teorik bilgi ve aletli uçuş eğitimi almak.

c) Aletli uçuş eğitimi; hususi pilot veya ticari pilot lisansına sahip bir pilot tarafından SHGM tarafından onaylı bir uçuş eğitim organizasyonunda alınabileceği gibi, sıfırdan başlayan ve devamlılık isteyen entegre bir kurs takip edilerek ticari pilot sertifikası ile birlikte de alınabilir.

ç) Teorik bilgi sınavlarında ve uçuş kontrolünde başarılı olmak.

d) IR(A) için müracaat sahibi, gece yetkisini içeren PPL(A) ya da CPL(A) sahibi ve sorumlu pilot olarak uçulmuş 50 saat seyrüsefer uçuşu tecrübesine sahip olmalıdır. IR(A) için helikopter seyrüsefer tecrübeleri de kredilendirilir. Bunun için en az 10 saati uçakta olmak kaydıyla helikopter seyrüsefer uçuşunun 40 saati kredilendirilir.

PİLOTLAR İÇİN ARANAN ÖZELLİKLER NELERDİR?

● Askerliği yapmış olmak veya eğitim başlangıç tarihi itibarıyla en az 2 yıl tecilli olmak.

● Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün yetkilendirdiği hastanelerden sağlık muayenesini yaptırmak.

● Adli sicil kaydı bulunmamak.

●T.C. vatandaşı olmak

● En az lisans mezunu (örgün veya açık öğretim) olmak

● Yabancı dili (İngilizce) üst seviyede olmak.

● Erkek adaylar için boy 165 cm’den (kadında 160 cm) kısa, 195 cm’den uzun olmamak.

PİLOT OLMANIN AVANTAJLARI NELERDİR?

  • Bir pilot bir ayda sadece 8 gün çalışabilir.
  • Eve iş götürmek zorunda değillerdir ve uçağı havaalanına indirdikleri anda işleri biter.
  • Pilotlar diğer mesleklere göre çok daha iyi kazanırlar ve emeklilik şartları da son derece güzeldir.
  • Ücretsiz veya indirilmiş oranla seyahat ederler. Pilotlar için oteller ve araç kiralama hizmetleri indirimlidir.  Pilotlar maaş dışında verilen hakları mesai dışı saatlerde kullanabilirler.
  • Pilotların birçoğu mesleklerini sever ve hatta izinli oldukları günlerde bile eğlence için uçarlar.

PİLOT OLMANIN DEZAVANTAJLARI NELERDİR?

  • Bir pilotun kaç gün çalışacağı pilotun çalıştığı şirkete ve ne kadar süredir bu şirket için çalıştığına bağlı olarak değişir. Pilotlar bir ayda en az 8 en çok 20 kere uçarlar. Büyük havayolu şirketlerinde çalışan pilotlar bir ayda 14 gün çalışabilirken bu pilotların bu 14 gün boyunca evlerine gitmediklerini aklınızdan çıkarmayın. Yani bir ayın 14 günü evlerinden ve ailelerinden uzak olurlar. Bu ödenmesi ağır bir bedeldir. Daha fazla çalışmaları fiziksel olarak mümkün değildir. Pilotlar hayatlarının yarısını evlerini sırtlarında taşıyarak geçirirler.
  • Pilotlar eve iş götürmese bile testler için hazırlıklı olmaları gerekir. Pilotların birçoğu yılda iki kere uçuş testine girerler. Bunun için biraz ev çalışması yapmaları gerekir ve başarısızlık durumunda işsiz kalabilirler.
  • Kaptan pilotların her 6 ayda bir fiziksel sınavdan geçmesi gerekirken diğer ticari pilotların yılda bir kere bu sınavdan geçmesi gerekir. Sağlık sorunları olan bir pilot işsiz kalır. Buna ek olarak pilotlar düzenli alkol ve uyuşturucu testlerine tabi tutulurlar. Alkol veya uyuşturucu ile ilgili daha önceden problem yaşadıysanız farklı bir meslek seçmeniz gerekecektir. Dahası sürüş kayıtlarınız dikkatle incelenir ve herhangi bir ağır suçla ilgili sabıkanız varsa diskalifiye olursunuz. Fiziksel zorunlulukların yanı sıra pilotların zihinsel olarak da bu iş için uygun olmaları gerekir. Diğer mesleklerin aksine birçok insanın hayatı pilotların problemleri çözerken ki sakinliklerine ve kendilerine hakim olma kabiliyetlerine bağlıdır.
  • Bir diğer dezavantaj da nitelikli bir pilot olmanın maliyetinin yüksek olmasıdır.

PİLOT MAAŞLARI NE KADARDIR?

Pilot maaşları aylık olmak üzere pilotun tecrübesine ve çalıştığı hava yolu şirketine bağlı olarak 20 ila 55 bin TL arasında değişkenlik göstermektedir. Göreve yeni başlayan bir pilotun maaşı yaklaşık 20 bin TL civarındadır.

TÜRKİYE'DE UÇUŞ LİSANS SEVİYELERİ NELERDİR?

SPL (Öğrenci Pilot Lisansı)
Pilot adaylarının lisans alabilmek için eğitimler esnasında verilen bir lisans türüdür.öğrenci pilot lisansı ile uçuş eğitimi maksadıyla eğitim programı çerçevesinde uçuşlar yapılabilir.

PPL (Hususi Pilot Lisansı)
sadece kişisel kullanım amaçlıdır ücret karşılığı ticari uçuşlar yapılamaz.

CPL (Ticari Pilot Lisansı)
Ticari hava taşımacılığı yapan uçaklarda ikinci pilot olarak uçabilir, Hava araçlarında tek pilot sertifikalı ticari taşımacılık yapan hava araçlarda sorumlu pilot(1. pilot) olarak uçabilir ) Ticari taşımacılık yapmayan hava araçlarında sorumlu pilot ya da ikinci pilot olarak uçabilir.

ATPL (Havayolu Nakliye Pilotu Lisansı)
Hava Taşımacılığında Kaptan Pilot olmak için gerekli olan lisansıdır. ATPL lisansı ile diğer lisansların tüm haklarına da sahiptir.

PİLOT OLMAK İSTEYENLERE ÖNERİLER NELERDİR?

1. Gerçekten Pilot Olmak İstiyor musunuz? Kararınızdan Emin Olun
Pilotluk kesinlikle dikkat çekici bir meslek! Ancak pilot olmak için aslında oldukça zor eğitimlerden geçecek ve pek çok sorumluluğu üstleneceksiniz. 

Pek çok meslek gibi pilotluk da emek ister. Pilot olabilmek için aylar, belki de yıllar süren eğitimler almayı kabul etmeli ve buna ek olarak pek çok zorlu sınava da hazırlıklı olmalısınız. Ayrıca pilotluğun sürekli kendinizi geliştirmeniz gereken bir meslek olduğunu da unutmamalısınız. Yani evet, pilot olmak istiyorsanız her daim gelişime açık olmalısınız.

Pilot olmak yüzlerce yolcunun can ve mal güvenliğini üstlenmek anlamına geliyor. Aslında stresli durumlarla karşı karşıya olmayı göze almalı ve soğukkanlı bir şekilde çözüm üretme kabiliyetine sahip olmalısınız. Ayrıca bu meslekte özel gün denilen bir şey de yok! Yani hafta sonu tatili, bayram, yılbaşı gibi günlerde sevdiklerinizden uzak olabilirsiniz. İlk aşamada tüm bunları düşünerek gerçekten pilot olmak isteyip istemediğinizi sorgulamalısınız.

2) Eğitim Almak İçin Alternatifleri Değerlendirin
Kararınız kesinse ve kendinizden emin bir şekilde “Ben pilot olmak istiyorum.” diyorsanız bir sonraki aşama, pilotaj eğitimi almak! Bu eğitimi alabilmek için ise farklı seçenekleriniz mevcut. Alternatifleri inceleyip size en uygun seçeneği tercih etmelisiniz.

Herhangi bir hava yolu şirketinde pilot olarak çalışabilmeniz için ilk seçenek, üniversitelerin “Pilotaj” bölümlerini tercih etmek. Eğer pilot olmak istiyorsanız ve üniversite tercihi yapacaksanız bu bölümü seçebilirsiniz.

“Ben üniversitede başka bir bölüm okudum. Bu durumda pilot olamaz mıyım?” diye soruyorsanız merak etmeyin; elbette olabilirsiniz! Bunun için özel pilot kurslarını ya da hava yolu şirketlerinin bir sınav sonrasında eğitim görecek öğrencileri belirlediği, burslu pilotaj eğitimlerini değerlendirebilirsiniz.

Özel kursların fiyatlarının yüksek olması sebeiyle maddi nedenler dolayısıyla eğitim almakta zorlanırsanız hava yolu şirketlerinin burslu eğitimlerini deneyebilirsiniz. Örneğin Türk Hava Yolları Uçuş Akademisi, bu konuda eğitim alabileceğiniz en değerli kurumlardan biri. Peki, Türk Hava Yolları Uçuş Akademisi’ne ya da benzer kurumlara alım nasıl yapılıyor?

Bu kurumdan eğitim alabilmek için pek çok sınava girmeniz gerekiyor. Ayrıca kurumdan eğitim aldıktan sonra da sınavlara girip başarınızı kanıtlamanız, ardından uçuş eğitimi ve uçuş saati deneyiminiz doğrultusunda pilot lisansı almanız gerekiyor. Fizik, matematik, zeka gibi testlerin yanı sıra simülatör testi gibi sınavlar, akademiye girme aşamasında uygulanıyor. Kurul mülakatı, psikoloji mülakatı ve İngilizce sınav da gireceğiniz diğer uygulamalar. 

Bunların yanı sıra Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) tarafından yetki verilmiş sağlık kurumlarından sağlıklı olduğunuzu kanıtlayan bir sağlık raporu sunmanız da bekleniyor. Bu arada bu tarz burslu programlardan mezun olduktan sonra eğitim ücretinin pilot maaşınızdan taksitler halinde kesileceğini not düşelim.

Tüm aşamaları başarıyla geçerseniz öncelikle gözlemci pilot, ardından 2. pilot ve 5.000 saat uçuş tecrübesine sahip olduktan sonra da kaptan pilot olmaya hak kazanabilirsiniz. Tabii bu noktada pilot olarak çalışırken de belirli aralıklarla eğitim ve sınavlara tabi tutulacağınızı belirtmemizde fayda var.

3)Yabancı Dilinizi Geliştirin
Evet, sınavlar esnasında İngilizce seviyenizi ölçecek testlere, mülakatlara gireceksiniz. Fakat açıkça söylemeliyiz ki orta seviyede bir İngilizce, pilot olmak için ne yazık ki yeterli değil. Hem bu sınavlarda başarı elde edebilmek hem de mesleğinizin gerekliliklerini yerine getirebilmek için çok iyi seviyede İngilizce bilmelisiniz. Ayrıca havacılık sektöründe kullanılan global dil İngilizce olsa da İngilizceye ek olarak ikinci yabancı dil öğrenmeniz de faydalı olabilir.

4. Kendinizi Geliştirmekten Vazgeçmeyin
Artık “Pilot olmak zor mu?” sorusunun cevabını biliyorsunuz. Bu meslek, dönemlik bir heves ile yapılabilecek bir meslek değil; pilotluğu gerçekten sevmelisiniz! Bununla birlikte daha önce de bahsettiğimiz gibi kendinizi sürekli geliştirmelisiniz.

Fizik, matematik gibi alanlarla zaten uçuş okuluna ya da pilotluk sınavlarına girerken karşılaşacaksınız. Fakat bu alanların yanı sıra psikoloji, stres yönetimi, insanlarla iletişim, farklı kültürler gibi konularda da okumalar yapmalı ve kendinizi geliştirmelisiniz. Pilotluk mesleği, asla öğrenimin bitmediği bir meslektir!

5) Olumsuzluklar Karşısında Asla Vazgeçmeyin
Hayat bu; ne yazık ki her şey umduğumuz gibi kusursuz gitmeyebiliyor. Çok istemenize ve çok çalışmanıza rağmen burslu pilotaj eğitimlerine katılmaya hak kazanamayabilirsiniz. Hatta pilotluk eğitimi sırasında bazı sınavlardan kalabilir ve okulunuzu uzatmak durumunda kalabilirsiniz. Dahası eğitimi tamamladıktan sonra gittiğiniz iş görüşmelerinden olumsuz dönüş alabilirsiniz. Pilotluk pek çok özelliği bir arada bulundurmanızın gerekli olduğu zor bir meslek! Ama siz hayalinizin peşinden koşun ve asla pes etmeyin! Sağlıklı olduğunuz sürece pilot olmamanız için hiçbir neden yok; yeter ki gerçekten isteyin!

Kaynak: Yeni İş Fikirleri

Çalışma Hayatı Haberleri