Sinema yapımcıları ve sinema salonu işletmecileri arasında şu sıralar büyük bir anlaşmazlık söz konusu. Her salonda farklı bilet fiyatlarının uygulanması yapımcıları boykota sürükledi. Uzun uğraşlar sonucu büyük emeklerle çekilen filmlerden yapımcılara çok düşük pay kalıyor. Mısır- içecek promosyonu yaparak bilet fiyatlarını yükselten sinema salon işletmecilerine, film yapımcıları tepkili. Hatta artık Bakanlık devreye girdi. Peki hangi taraf ne istiyor? Sinema yapımcıları “mısır krizine” ne diyor, salon işletmecileri neden anlaşmaya gitmiyor? İşte Türkiye’nin gündeminde olan ‘mısır krizi’ nin detayları…
MARS SİNEMA KİMİN?
Menderes Utku ve Muzaffer Yıldırım tarafından 2001 yılında kurulan Mars Cinema, iki yıl önce 800 milyon dolara Güney Koreli şirkete satıldı. Şirket, 884 salon ve 120 binin üzerinde koltukla Türkiye’nin bu alanda tekeli haline geldi.
Dolayısıyla sinema salonlarında da global kurallar işlemeye başladı. Ülkenin kültürü ya da sinema anlayışını gözetmeksizin yapıldığı belirtilen bu uygulamalar sinema yapımcılarını ayağa kaldırdı.
SİNEMA YAPIMCILARI NE İSTİYOR?
Sinema yapımcılarının temel şikayeti şuydu: Büyük bir emekle çekilen sinema filminden yapımcılara çok düşük pay kalıyor. Sinema salon işletmecisi sinema biletinden daha pahalı ücrete 5 dk’da hazırladığı mısır ve içeceği satıyor. Sinema yapımcısı olarak biletten aldığımız pay, salon işletmeci firmanın mısırdan kazandığından çok daha az.
Sinema salonu işletmecisi firma bize düşük pay veriyor, biletleri mısır ve içecek kampanyalarıyla izleyiciye yüksek fiyata satıyor. Hem biz hem de izleyici artık mağdur olmasın!
SİNEMA SALON İŞLETMECİLERİ 'MISIR KRİZİNE' NE DİYOR?
Sinema salonu işletmecileri ise bu tartışmaya şu cevabı veriyor: Sinema operatörü belli kampanyalar yapabilir. Bunlar tüketicinin lehine yapılan indirimler. Yapımcılar bunu istemiyor. Bunun engellenmesi tüketicinin zararına olacak. Hatta bilet fiyatları bile artacak. Yapımcılar tüketiciye alternatif sunulmuyor gibi yansıtıyor, kampanyadan yararlanma ya da tek bilet alma hakkı tamamen tüketiciye ait.
MARS YAPIM 'MISIR KRİZİNE' NE CEVAP VERMİŞTİ: BAŞKA CEM YILMAZ’LAR ÇIKAR
Hürriyet’ten Cengiz Semercioğlu‘na konuşan Acar, “Cem Yılmaz olmazsa başka Cem Yılmaz’lar mı çıkar” mı diyorsunuz?” sorusunu, “Tabii ki de çıkar. Fırsat verilen her yetenek çıkabilir. Biz Mars olarak 2018 yılında yapımcılara film çekebilsin diye 26 milyon lira finansman destek verdik” diyerek yanıtladı.
Konu iyice uzadı. Twitter’a taşındı. Gazete röportajında dağıtım şirketinin yetkili ismi "Cem Yılmaz olmazsa başka Cem Yılmaz’lar çıkar" deyince, ortalık karıştı. Yılmaz’ın sert cevabı gecikmedi: Yapımcı-salon işletmecisi krizinin en büyük taraflarından Mars'ın sözcüsü Acar'ın "Cem Yılmaz olmazsa başka Cem Yılmaz’lar çıkar… Onlar film çekmezse çekeni bulacağız" sözleri Hürriyet'in Kelebek ekinde manşete taşındı. "Hayatımda ilk defa gördüğüm bu hanım yeni Cem Yılmaz’lar çıkaracakmış! Yavaş çıkarsın. Hanımefendi hadi bırak Cem Yılmaz çıkarmayı da tüm Türkiye’de sinema biletini 15 lira yapmayı teklif ediyorum, 40 liraya bilet satmak yok, var mısın? Yoksun tabii…"
FİLM YAPIMCILARINDAN “MISIR KRİZİ” YORUMU
İşte Şahan Gökbakar’ın “Yeni Cem Yılmaz’lar çıkar” paylaşımı
Instagram'dan yaptığı esprili bir paylaşımla Cem Yılmaz'a destek veren Şahan Gökbakar, 'Kore’den uçağa bindirmişler geliyormuş. Yeni Cem Yılmaz çıkartması. Mısır sever bir hanım ile Cengiz’in boş salonda kova kova mısır yiyip sohbet etmeleri manidar olmuş! Zira bu gidişle yeni Cemler, yeni Yılmazlar çıkana kadar anca boş salonlarda sadece mısır yenip sohbet edilecek gibi duruyor' ifadelerini kullandı.
Organize İler 2: Sazan Sarmalı 1 Ocak'ta vizyona girmesi beklenirken, sinema salon işletmecilerine, bilet fiyatlarından dolayı tepki göstererek vizyona girmediği açıklanmıştı.
HANGİ FİLM YAPIMCILARI MISIR- İÇECEK KAMPANYASINA TEPKİ GÖSTERDİ
BKM, Çamaşırhane Film, Dijital Sanatlar, NuLook, Taff Pictures, Madd Entertainment, CMYLMZ | Fikir Sanat, Boyut Film gibi Türkiye sinemasının en iyi örneklerini veren şirketler, birer birer vizyon tarihlerini erteledi. Ancak konunun yapımcı-saloncu kavgasından öteye geçip, Meclis’e taşınması, her iki tarafın, hatta önce izleyicinin çıkarını gözetecek bazı yasaların çıkması gerekiyor...
Anadolu Ajansı sektördeki krizi rakamlarla özetledi.
SİNEMADA YAŞANAN MISIR KRİZİ İÇİN KÜLTÜR BAKANLIĞI DEVREYE GİRDİ
Sinemada 'mısır' krizi karşılıklı açıklamalarla devem ederken, Kültür Bakanlığı uzlaşma sağlaması beklenen yasa tasarısını önümüzdeki çarşamba günü görüşeceğini açıkladı.
MISIR KRİZİNE YASA TEKLİFİ BEKLENİYOR
Sinema yapımcıları ile salon işletme sahipleri arasında yaşanan kriz git gide büyürken; gözler film yapımcıları ile sinema salonları işletmecileri arasında yaşanan gerilimi sonlandırması beklenen yasa teklifine çevrildi. Yapımcılar gişe rekorları kıran filmlerin hasılatlarının düşük kaldığını savunurken sinema salonlarından gelen seyredilme sayıları verilerinin de güvenilir olmadığı iddia ediliyor. Bu sebeple yapımcılar sinema biletiyle ilgili yapılan promosyon düzenlemesinden anında haberdar olmak istiyor. Salonlarda, mısır, kola ve sinema biletine yapılan indirimlerin de biletten karşılanmasına da tepki gösterilirken işletmeciler ise promosyonla salonlara daha fazla seyircinin geldiğini ifade ediyor.
SİNEMADA MISIR KRİZİ İÇİN VERİLEN YASA TEKLİFİ NELERİ İÇERİYOR?
Kültür ve Turizm Bakanlığı, bu iki yapının uzlaşmazlığını sağlaması beklenen teklifini geçtiğimiz haftalarda Meclis’e göndermişti. Önümüzdeki çarşamba görüşülecek olan teklifle sinema salonu işletmecileri tarafından uyulması gereken reklam, fragman ve film arası süreleri belirleniyor. Sinema filmi öncesinde gösterilen reklamların süresi en fazla 10, fragman gösterim süresi en az üç, en fazla beş, sinema filmi gösterim arası en fazla 15 dakika olarak sınırlandırılıyor. İzleyici sayısının artırılmasına yönelik kampanya ve toplu satış faaliyetlerinin ancak filmin yapımcısı ve varsa dağıtımcısı ile yapılacak sözleşmeler aracılığıyla gerçekleştirilebileceği hüküm altına alınıyor.
MISIR KRİZİNE DENETİM KOMİSYONU KURULACAK
İstatistiklerin temini ve şeffaflığın sağlanması hedefiyle, sinema salonu işletmecilerinin film gösterimleriyle ilgili bilgileri Bakanlığa iletmek üzere gerekli donanım ve yazılımı işler hâlde bulundurmaları hüküm altına alınıyor. Eksiklerin giderilmesi için sinema salonu işletmecilerine 60 gün süre verilecek. Belirtilen yükümlülüklere ilişkin denetimleri gerçekleştirmek üzere de mahallin mülki idare amirlerince denetim komisyonları kurulacağı hüküm altına alındı. Yükümlülükleri yerine getirmeyenlere 20 bin ile 50 bin TL arasında idari para cezaları öngörülüyor.