Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk Antalya'da bir sempozyumda temel liselerin kapatılması konusunu değerlendirdi ve "Yeni sistemde ihtiyaç ve talep konusunda çok net yol haritamız var, bunu ileride bir lansman ile açıklayacağız" dedi.
MİLLİ EĞİTİM BAKANI SELÇUK'UN AÇIKLAMALARI NEDİR?
İhtiyaç ve talep konusunda çok net bir yol haritamız var. Önümüzdeki haftalarda bir lansmanla açıklayacağız. Hazırlıklarımız bitti, herkes rahat olsun. Sürpriz yok, 4- 5 sene önce alınmış kararlar. 2023 vizyonuyla dönüşüm tasarlıyoruz. Kasım ayına kadar hangi hafta hangi ay hangi somut çalışmayı nasıl hayata geçirebiliriz, kamuoyuyla paylaşacağız.
TEMEL LİSELER NE ZAMAN KAPANACAK?
Pilot çalışmalar şubat ayında başlıyor. İmkanı daha zayıf olan okullarımız için dönüşüm planlıyoruz. Biz 3 yıllık bir takvim ortaya koyduk. Takvim belgede olmasına rağmen niye değişiklik gerçekleştirilmiyor sorularına maruz kalıyoruz. Bir değişiklik yaparken niye ve nasıl yaptığımızı derinlikli olarak analiz etmek zorundayız. Biz neyi ne zaman yapacağımızı takvimde çok net belirttik. Ben çayın demlenmesinden yanayım.
TEMEL LİSE NEDİR? NE DEMEK?
TEOG'da istediği okula yerleşemeyen, onun yerine meslek lisesi ya da imam hatip lisesine gitmek istemeyen öğrencilerin alternatif eğitim kurumları haline gelen Temel Liseler, eğitimin özneleri öğretmen, veli ve öğrencilerin bakışı ile değerlendirildi.
Eğitim Reformu Girişimi, temel liselerin eğitim sisteminin neresinde, ne kazandırıyor ne kaybettiriyor, artıları eksilerini öğretmen, öğrenci ve velilerin gözüyle değerlendirme yazısı yayınladı.
Yayınlanan değerlendirme yazısında şu bilgiler aktarılıyor.
İlayda Akça, ortaokulda üç yıl boyunca kendi deyişiyle ‘iyi’ bir liseye girebilmek için çalıştı. O dönem üç yıl üst üste SBS’ye (Seviye Belirleme Sınavı) girdi. İstanbul’daki ‘iyi Anadolu lise’lerinden birine girmeyi de başardı. Lise sona geldiğinde ise girmek için uğraştığı okulu bu kez de ‘iyi bir üniversiteye’ yerleşmek, sınava hazırlanmak için bırakıp temel liseye geçti. Sınav odaklı eğitim sisteminin yaman çelişkisi…
Sadece İlayda değil, pek çok öğrenci dershaneler kaldırılınca sınava hazırlanabilmek için temel liselere geçmeye başladı. Temel liselerin ismi önce bu öğrenci göçü nedeniyle gündemdeydi. TEOG’da (Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi) istediği okula yerleşemeyen, meslek lisesine ya da imam hatip lisesine gitmek istemeyen öğrenciler için de temel liseler kendi deyişleriyle ‘alternatif’ oldu.
“Hem okul hem dershane!”
Dört yıl önce, dershanelerin dönüşüm sürecinde yeni bir okul türü olarak eğitim sistemine dahil oldu temel liseler. Aslında dershane tabelaları indi, yerine temel lise tabelaları asıldı. Apartmanlarda, aynı öğretmenlerle eğitime devam edildi. Artık sadece sınava hazırlık konuları değil, Millî Eğitim Bakanlığı’nın ortaöğretim müfredatı da işlenecekti bu kurumlarda. Pek çok lise tanıtımını ‘hem okul hem dershane’ diye yaptı.
MEB, bu kurumların 2018-2019 eğitim yılının sonunda bahçeli, derslik ve sosyal alanları okul standartlarına uygun binalara geçerek, özel okula dönüşmesini şart koştu. Dönüşüme az kaldı. Peki aradan geçen 4 yılda neler oldu?
Özel liseye gidenlerin yüzde 42’si temel liselerde
Millî Eğitim Bakanlığı’nın 2016-2017 eğitim öğretim yılı istatistiklerine göre, 1.007 temel lise var. Temel lisede çalışan öğretmen sayısı 19 bin 928, okuyan öğrenci sayısı 214 bin 551. Temel liselerin öğrenci sayısı tüm özel liselerin toplam öğrenci sayısı içinde hatırı sayılır bir orana sahip. Özel liselere giden öğrencilerin yüzde 42’sini temel lise öğrencileri oluşturuyor.
Bunlar sayısal veriler; işin bir de eğitim ve öğretim tarafı var. Eğitim Reformu Girişimi (ERG) olarak, İstanbul’daki bazı temel liseleri gezdik. Öğrenci, öğretmen, müdürlerle görüştük. Mezunlara ve velilere de ulaştık.