Toyota Türkiye CEO’su Ali Haydar Bozkurt, “Aslında 2020 için planlamıştık ama bir yıl önceden ulaştık. Dizel yerine yeni Corolla dahil artık her binek modelimizin hibrit versiyonunu satacağız” dedi.
Emisyon skandalı ve sertleşen regülasyonlar sonrası Avrupa’da dizel otomobil üretimi ve satışları hızla düşmeye başladı. Bundan 2 yıl önce satışlarda yaklaşık yüzde 50 olan dizelin payı 2018 yılının sonunda yüzde 33’lere kadar geriledi. Avrupa’da dizelin payının en yüksek olduğu ülkelerden biri olan Türkiye’de de dizel satışları az da olsa düşmeye başladı. Avrupa’daki gibi hızlı olmasa da son üç yıldaki düşüş 4 puana yaklaştı. 2015’te 61.7 olan dizelin payı, 2016’da 61.5’e 2017’de ise 60.67’ye geriledi. Dizel otomobil satışlarındaki düşüş 2018’de de sürdü. Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) verilerine göre 2018 sonunda dizel otomobil satışları pazardaki düşüşe paralel olarak geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 35 azaldı. Bu dönemde 282 bin 497 adet dizel otomobil satıldı. Dizelin payı ise yüzde 58.09’a indi. Yıl içinde bazı aylarda dizelin payı yüzde 56.8’i bile gördü. En yüksek düşüş ise B segmenti yani küçük sınıftaki dizel otomobillerde yaşandı. B segmentindeki dizel otomobil satışları yüzde 44 gibi yüksek oranda geriledi.
TOYOTA DİZEL ÜRETİMİNİ NEDEN BİTİRDİ?
Avrupa’da dizelin payını çok hızlı bir şekilde elektrikli ve hibrit otomobiller alıyor. Her geçen gün elektrikli ve hibrit otomobillerin satışı artıyor. Türkiye’de ise elektrikli ve hibrit otomobillere yönelik vergi teşvikleri olsa da talep beklentilerin çok altında seyrediyor. 2018 sonunda Türkiye’de 155 adet elektrikli ve 3 bin 899 adet hibrit otomobil satışı gerçekleşti. Ama buna rağmen iç pazarda Avrupa’daki gelişmelere bağlı olarak özellikle hibrit (hem benzinli hem elektrikli motor) otomobiller konusunda ciddi yatırımlar yapılıyor. Yüzde 100 elektrikli otomobiller öncesi dizel motorlara alternatif olarak gösterilen çevreci hibrit araçlara yönelik Türk halkının bilinci hızla artıyor. 2 yılda Türkiye’de ‘hibrit alırım’ diyenlerin oranı yüzde 2’den 34’e çıkarken, markaların bu konudaki yatırımları da artıyor. Japon Toyota’nın Sakarya’da hibrit C-HR üretiminin ardından bugün Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın katılacağı törenle hibrit Corolla üretimini de devreye alması Türkiye’de bu konuda bilincin artmasına destek olurken, Fransız Renault da ilk hibrit modeli olan yeni Clio’yu Bursa’da üretmeye hazırlanıyor. Fransız otomotiv devi Bursa’da ayrıca hibrit motor da üretecek.
TOYOTA NEDEN HİBRİT ARAÇ ÜRETECEK?
Sonuçta Türkiye’de üretilen hibrit modellerin artmasıyla bu konudaki bilincin daha da yükseleceğini belirten Toyota Türkiye CEO’su Ali Haydar Bozkurt, hibrit Corolla’nın devreye girmesiyle 2019’da Türkiye’de artık dizel otomobil satışını tamamen bitirdiklerini açıkladı. “Biz yıllardır bu yıla hazırlanıyorduk” diye konuşan Bozkurt, şunları söyledi: “Artık dünyada hiç bir fabrikada dizel otomobil üretmiyoruz. Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de hibrit ve benzinli araçlarımızın satışına devam edeceğiz. Avrupa’da Toyota’nın toplam satışları içinde hibrit satışları yüzde 58’e ulaştı. Türkiye’de de artık hibrit otomobillerin hızla dizelin yerini almaya başladığını gözlüyoruz. Aslında biz Toyota Türkiye olarak, “2020’de her binek modelimizin bir de hibrit versiyonu olacak” diye hedef koymuştuk. Buna 1 yıl önceden ulaştık. Bu yıl bizim yıllardır üzerine yatırım yaptığımız ve Corolla dahil olmak üzere her binek modelimizin hibrit versiyonlarının olacağı bir yıl olacak.”
HİBRİT NE DEMEK? TOYOTA HİBRİT ARABA NEDİR?
Hibrit bugün hayatımızın her alanında karşımıza sıklıkla çıkan bir kavram.
Kelime anlamı "melez" olan bu kavram, farklılıkları bir araya getirip güçlü bir sinerji yaratıyor olmasıyla da dikkatleri üzerinde topluyor.
Zıt gibi görünen ancak aynı amaca hizmet eden farklılıkları buluşturan hibritin, otomobil endüstrisindeki teknolojik öncülüğünü ise Toyota üstleniyor.
Hybrid Synergy Drive sistemi, hem benzinli hem de elektrik motoru arasındaki etkileşimi tamamen otomatik olarak kontrol eder.
Bu nedenle hibrit otomobillerin kullanımı çok basittir. Standart olarak otomatik vitesli olduğu için sürüş kolaylığı sunar.
Fakat diğer geleneksel motorlu araçlara göre çok daha sessiz ve pürüzsüz bir sürüş sağlar.