Eminönü’nden başlayarak haliç sahili boyunca ilerleyerek Alibeyköy’e ulaşacak olan Eminönü-Alibeyköy tramvay hattı, Türkiye’yi ‘APS’ adı verilen yerden beslemeli elektrik hattıyla tanıştıracak.
Fransa’da Tours, Orleans, Reims, Angers, Bordeaux şehirleri, Dubai, Rio, Sidney, Cuenca, Lusay gibi 10 noktada bulunan bu sistem, taşıyıcı rayların ortasındaki üçüncü bir raydan elektrik alarak çalışıyor. Hattın üzerinde herhangi bir kablo, tel ya da direk bulunmuyor.
ZEMİNDEN ENERJİ
Devam eden hatlardan birinin Eminönü - Alibeyköy olduğunu ifade eden Çitak, 10.1 km uzunluğunda, 14 istasyona sahip hattın katenersiz (kablo ve telsiz) olacağını belirterek, “Tramvaya enerji, zemindeki güç besleme rayları ile sağlanıyor. elektrik, sadece tramvay aracı rayların üzerini tamamen kapladığında etkinleşiyor. Böylece raylar boşken, güvenli bir şekilde yolcu trafiği mümkün oluyor. Bu sistemle kamulaştırma bedelleri azalıyor, ağaçlar kesilmiyor. Doğa ve kentin tarihi dokusu korunuyor. tramvay, bu tarihi hatta adeta süzülerek ilerleyecek” dedi.
HEDEF 1000 KM
Türkiye’de şu anda 12 ilde raylı sistem bulunduğunu, İstanbul’un da toplamın yüzde 80’ini teşkil ettiğini ifade eden arban çitak, şunları söyledi: “İstanbul’da 160 km hat bulunuyor ancak ihtiyaç yaklaşık 1000 km. İstanbul’da metro hatları çok geç başlasa da son 20 yılda çok kısa sürede büyük bir yol kat edildi. 2020 hedefi 400 km. hedef sadece bu ağların artması değil aynı zamanda entegrasyonu. Şu anda İstanbul’da 6 tane proje devam ediyor.”
POTANSİYEL BÜYÜK
APS sistemini bu tramvay hattına tedarik eden Alstom’un Türkiye Genel Müdürü Arban Çitak, Türkiye’de demiryollarının anahat ve şehirler olarak ikiye ayrıldığını belirterek, “Türkiye’de şu anda 15 bin km anahat bulunuyor. Bunun 2 bine yakını hızlı tren hattı. 2023’e kadar 25 bin kilometreye ulaşmak hedefleniyor. Bu iddialı bir hedef. Mevcut hatların yüzde 65’i de henüz sinyalli ve elektrikli değil. Bu konuda çalışmalar devam ediyor. Bu nedenle Türkiye’de büyük bir potansiyel bulunuyor” diye konuştu.
BİLGİ YATIRIMI DA YAPIYORUZ
Son 3 yıldır sadece ulaşım sektörüne odaklanan Alstom’un Ortadoğu ve Afrika bölgesi İstanbul üzerinden yönetiliyor. Bugüne kadar Türkiye’de pek çok projede aracı ve imzası bulunan Alstom’un yalnızca üretim yatırımı yapmadığını anlatan Arban Çitak, “Aynı zamanda Türkiye’de dünyaya insan gücü ihraç ediyoruz. İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) ile işbirliğimiz var. İstanbul’da yetişen 25 elemanımız dünyada çeşitli görevlerde çalışıyor. Türkiye’ye bilgi yatırımı da yapıyoruz” diye konuştu.
APS SİSTEMİ NEDİR?
Halk arasında "anti-patinaj sistemi" olarak da isimlendirilen çekiş kontrol sistemi, elektronik bir aktif güvenlik ünitesidir. Otomobilin çekişe sahip tekerleklerinden herhangi birisi gereğinden fazla dönüp patinaja düştüğünde devreye giren sistem gazi kademeli olarak kesip motor gücünü gerekli oranda düşürerek patinaji önler. Böylece tekerleklerin yola tutunması sağlanarak aracın güvenli bir şekilde yol alması sağlanır
HANGİ ARAÇLARA UYGULANABİLİR?
ABS fren sistemli ve enjektörlü her türlü araca uygulanabilir.
ÇEKİŞ KONTROL SİSTEMİNİN AVANTAJLARI NELER?
Çekis Kontrol Sistemi bulunmayan araçlarda kaygan zeminlerde (islak, buzlu, toprak, vb.) ve dönüslerde gereginden fazla gaza basilmasi durumunda çekis yapan tekerlekler hizla bosa döner ve aracin savrulmasina sebep olabilir. Oysa Çekis Kontrol Sistemi bulunan araçlarda her türlü yol sartlarinda emniyetli yol tutus saglanir.
- Sürüs güvenliginizi arttirir
- Virajlarda yoldan çikmanizi engeller
- Kayfan zeminlerde güvenli yol almanizi saglar
- Her türlü yol sartinda daha performansli kalkis yapmaniza yardim eder
- Lastik ömrünü uzatir
- Aks, debriyaj balatasi, sanziman vb. aktarma organlarinin ömrünü uzatir
- Kullanim tarzina göre ayarlanabilir
- Istenildiginde devreden çikartilabilir
- Aracin orjinal tesisatini bozmaz
- -40 C, +80 C ortam sicaklakliklari arasinda çalisabilir