Üvey anne, üvey baba ve üvey çocuklara zekat ve fitre verilebilir mi?
Üvey anne, üvey baba ve üvey çocuklara, fakir olmaları halinde zekât verilebilir. Çünkü bunlarla zekâtı veren kişi arasında usul ve füru ilişkisi olmadığı gibi, zekât veren şahıs normal durumlarda bunlara bakmakla yükümlü de değildir. Ayrıca, bunların aralarında bir menfaat ilişkisi yoktur (İbnü’l-Hümâm, Fethu’l-Kadîr, II, 275, Beyrut 1424/2003; İbn Âbidin, Reddu’l-Muhtâr, Riyad 1423/2003, III, 172, 293).
Damat ve geline zekât ve fitre verilebilir mi?
Fakir olan damada ve geline zekât verilebilir. Çünkü bunlarla zekâtı veren kişi arasında usul ve füru ilişkisi olmadığı gibi, zekat veren şahıs bunlara bakmakla yükümlü de değildir (İbn Âbidin, Reddu’l-Muhtâr, Riyad 1423/2003, III, 172, 293).
Kayınvalide ve kayınpedere zekât ve fitre verilebilir mi?
Fakir olan kayınvalide ve kayınpedere zekât verilebilir. Çünkü bunlarla zekâtı veren kişi arasında usul ve füru ilişkisi olmadığı gibi, zekât veren şahıs bunlara bakmakla yükümlü de değildir. Bunların arasında bir menfaat ilişkisi de yoktur (İbn Âbidin, Reddu’l-Muhtâr, Riyad 1423/2003, III, 172, 293).
Evlat edinilen kişiye ve onun çocuklarına zekât verilebilir mi?
Dinimizde kimsesiz çocukların bakım ve gözetilmesi tavsiye edilmiş olmakla birlikte hukukî birtakım sonuçlar doğuracak şekilde bir evlatlık müessesesi kabul edilmemiştir (Ahzab, 33/4-5). Buna göre “evlat edinme”, evlat edinenle evlatlık arasında usul-füru ilişkisi meydana getirmez Bu sebeple kişi, bakımını üstlendiği ve kendi soyundan olmayan bir kişiye, fakir olması kaydıyla, zekât verebilir.
Zekât, havale yoluyla ödenebilir mi?
Kişi zekâtını, bizzat kendisi elden verebileceği gibi, başkasına vekâlet vermek veya havale yoluyla da verebilir. Burada önemli olan, zekâtın, zekât alacak kişiye ulaşmasıdır (İbn Âbidin, Reddu’l-Muhtâr, II, 3, 11, 237).
Fakir kardeşe zekat - fitre verilebilir mi?
Fakir olan kardeşe zekât verilebilir. Kardeş çocuğu, amca, dayı, hala ve bunların çocukları da böyledir (Merğinânî, el-Hidâye, I, 113, İbnü’l-Hümâm, Fethu’l-Kadîr, Beyrut 1424/2003, II, 275; İbn Âbidin, Reddu’l-Muhtâr, Riyad 1423/2003, III, 172, 293).
Hatta zekât verirken usul ve füru dışındaki yoksul akrabalara öncelik verilmesi daha sevaptır. Çünkü bunda hem zekât borcunu ödeme, hem de sıla-i rahim vardır. Hz. Peygamber (s.a.s.) “Sadakasını hısımına veren için iki ecir vardır: Hısımlık ecri, sadaka ecri vardır” buyurarak bunu teşvik etmiştir (Buhârî, Zekât, 44; İbn Mâce, Zekât, 24).
Kaynak: Diyanet İşleri Başkanlığı