Dijital dünya her geçen gün veri sınırları konusunda yeni rekorlar kırıyor. Depolama alanları dijital verilerin büyüklüğü ile dolup taşıyor. Dijital veriler konu başlıkları ve veri türleri konusunda büyük çeşitlilik gösteriyor. Hal böyleyken akıl almaz büyüklüğe erişen dijital verilerin içinden doğru ve ihtiyaç duyulan veriye erişebilme konusu ciddi anlamda önem kazanmaya başlamıştır. Geliştirilen yazılımlar ile toprak altında kalan madenlerin ortaya çıkarılıp işenmesi gibi bir gayret içerisine girilmeye başlanmıştır. Elbette bu gayret yeni ortaya çıkmamıştır. Her dönemde veriler üzerinde doğru ve ihtiyaç duyulan veriye hızlıca erişmek bir ihtiyaç olmuştur.
İnternetin ulaştığı yapı göz önünde bulundurulursa faydalı bilgi dışında veri çöplüğüne dönen bir yapının da oluşması kaçınılmaz bir hal almıştır. Doğru ve istenilen niteliklerdeki veriye erişebilmek için oluşturulan yöntemler ve bu yöntemler için geliştirilen yazılımlar veri madenciliği kavramını dijital dünyanın vazgeçilmez bir kavramı haline getirmiştir.
Bu kavram veri analizi, istatistik ve yapay zeka gibi kavramlarla anlam kazanmaya başlamış ve dijital pazarlamanın da temel yapı taşı olmuştur. Günlük hayatta olduğu gibi dijital dünyada da farklı iş kollarında faaliyet gösteren çok sayıda işletme bulunmaktadır. Bu işletmeler hedef kitlelerine erişim sağlayabilmek için veri madenciliğini en etkin şekilde kullanan sosyal medya platformları, arama motorları ve bunların reklam hizmetleri sayesinde reklamlarını özelleştirerek hedef alan, hedef kitle gibi analizler yardımıyla daha etkili reklam kampanyaları oluşturma imkanı bulmaktadırlar.
Örneğin tüm bankalar müşterilerine ait birçok veriyi ellerinde bulundurmaktalar. Bu veriler yardımıyla örneğin geçen bir yılın ardından kart kullanılarak yapılan alışverişler, bu alışverişlerin dağılım yoğunluğu, ödeme noktasındaki geri dönüş oranları konusunda analizler sağlayarak kimi zaman kamuoyu ile de bunlar paylaşılmaktadır. Veri madenciliği sadece bunlarla sınırlı değildir elbette, örneklerimiz ile kullanım alanlarının neler olabileceği konusunda ışık tutmaya çalışıyorum.
Veri madenciliği geleceğin mesleği olabilir mi acaba diye bir soruya karşılık şunu söyleyebiliriz, veri madenciliği geçmişin, günümüzün ve geleceğin ihtiyaç duyduğu, duyacağı bir kavramdır. Madeni işlemek konusunda ne kadar başarılı olunursa elde edilecek kazanımlar o denli iyi olacaktır.
Bir sonraki yazımızda görüşmek dileğiyle.
e-mail: mahir.dogan@dogandesig.net
instagram: dogan.mahir.23
<