Sezaryen yöntemi ile doğum yapmak guslü gerektirir mi? Diyanet İşleri Başkanlığı

Doğum, organları belirmiş olan çocuğun düşmesi ya da sezaryen işleminden sonra çoğunlukla kadında bir süre kanama olur. Buna lohusalık kanı denir.

Sezaryen yöntemi ile doğum yapmak guslü gerektirir mi? Diyanet İşleri Başkanlığı

Nadiren kan gelmediği de olur. Lohusalık kanı en fazla kırk gün devam eder. Kırk günün sonunda lohusalık hali sona ermiş olur. Sezaryen yöntemi ile çocuk dünyaya getirmek de lohusalık açısından normal doğum ya da düşük yapmak hükmündedir. Doğum, düşük veya sezaryenden sonra rahimden kan gelmezse kadın ilk fırsatta guslederek lohusalık (nifas) halinden temizlenir. Rahimden kan gelirse, kanın kesilmesinden sonra gusletmek gerekir (el-Mevsılî, el-İhtiyâr, I, 3; es-Serahsî, el-Mebsût, III, 210).
/v

Âdet hali devam eden kadın gusül abdesti alınca temizlenmiş olur mu?
Adet hali devam eden bir kadın, gusül abdesti alınca temizlenmiş olmaz. Çünkü gusletmek ay halinin bitimi ile farz olur. Bu nedenle İslam âlimleri adet hali devam ederken alınan guslün geçersiz olduğunu ifade etmişlerdir (İbn Kudame, Muğnî, I, 168, 242).

Bedenin herhangi bir yerine sürülen boyalar abdest ve gusle engel midir?
Abdestte ilgili organların, gusülde ise tüm bedenin yıkanması farzdır. Bu itibarla abdest veya gusülde, yıkanması gereken uzuvlarda, suyun deriye ulaşmasına engel olacak herhangi bir tabaka bulunmamalıdır. Bu tür maddelerin abdest ve gusülden önce vücuttan temizlenmesi gerekir. Ancak kına gibi suyun deriye geçmesine engel olmayan boyalar abdest ve gusle mani değildir. Zira pek çok hadis, sahabîlerin kına kullandıklarını (Ebû Dâvud, Tereccül 19; İbnu Mâce, Libâs, 34), Hz. Peygamber (s.a.s.)’in de kına kullanmayı tavsiye ettiğini göstermektedir (Ebû Dâvud, Tereccül, 18; Tirmizî, Libâs, 20).

Cünüp olarak denize giren kimse gusül abdesti almış olur mu?
Cünüp olan kimsenin gusül abdesti alarak temizlenmesi gerekir. Gusül ile ilgili ayette bütün vücudun iyice yıkanması emredilmektedir (Mâide, 5/6). Hanefilere göre gusül için niyet şart olmamakla birlikte, ağza ve burna su almak farzdır (İbnü’l-Hümâm, Fethu’l-Kadîr, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, 1424/2003, I, 60). Bu itibarla, denize giren kimse, ağız ve burnuna su aldığı takdirde gusletmiş olur. Bazı müçtehitlere gör e ise, ağza ve burna su almak sünnettir; fakat niyet farzdır. Bunlara göre de ağza ve burna su almasa bile, niyet etmişse gusül geçerli olur (Şirbînî, Muğnî’l-muhtâc, Dâru’l- Marife, Beyrut, 1418/1997, I, 122).

 

Kaynak: Diyanet İşleri Başkanlığı

0
0
0
0
0
0
0
👍
👎
😍
😥
😱
😂
😡