Teşrik Tekbiri Nedir? Ne Zaman Başlıyor?

Teşrik tekbiri kaç defa getirilir? Teşrik tekbiri nedir ne zaman okunur? Teşrik tekbiri namazın neresinde getirilir? Tekbir ne zaman okunur? Teşrik tekbirleri nedir, sözleri nasıl? Teşrik tekbirine dair tüm detayları sizler için derledik..

Teşrik Tekbiri Nedir? Ne Zaman Başlıyor?

Zilhicce ayının ilk on günü ile başlayan teşrik tekbirleri, Kurban Bayramı'nın son günü ikindi vaktine kadar devam eder. Teşrik tekbirlerinin getirilmesi ile ilgili ayet ve hadislerle ilgili detayları haberimizde sizlerle paylaştık. Teşrik tekbiri getirmek için illa kurban kesmek gerekmiyor. Kurban kesmeyenler de tekbir getirmekle yükümlü.

Teşrik Tekbiri Nedir?

Kurban Bayramı'nın arifesinde (9 zilhicce) Sabah namazından başlayarak bayramın 4. günü ikindi namazına kadar (13 zilhicce) farz namazlardan sonra toplam 23 defa "Allâhü ekber Allâhü ekber lâ ilâhe illallâhü vallâhü ekber Allâhü ekber ve lillâhi'l-hamd" cümlesini söylemeye 'teşrik tekbiri' deniyor.

Teşrik Tekbiri Kimlere Vacip?

İmam Ebû Yusuf ve İmam Muhammed'e göre bu tekbirlerin söylenmesi kadın-erkek her Müslümana vacip. Ebû Hanîfe'ye göre bu tekbirin arife günü sabah namazından itibaren bayramın birinci günü ikindi namazına kadar sekiz vakit, cemaatle kılınan farz namazlardan sonra söylenmesi vacip.

Bu tekbirleri söylemek, Şâfiî ve Hanbelî mezheplerine göre sünnet, Mâlikî mezhebine göre ise müstehap.

Kurban bayramının birinci gününe yevm-i nahir, diğer üç gününe ise eyyâm-ı teşrik denir. Bayramdan evvelki güne ise yevm-i arefe (arefe günü) denir ki Zilhicce'nin 9. günü olmaktadır. Ramazan bayramında arefe yoktur.
Arefe gününün sabah namazından itibaren bayramın 4. günü ikindi namazına kadar 23 vakit farz namazını müteâkip birer defa
اَللّهُ اَكْبَرُ اَللّهُ اَكْبَرُ لاا اِلهَ اِلاَّ اللّه وَاللّهُ اَكْبَرُ اَللّهُ اَكْبَرُ وَلِلّهِ الْحَمْدُ  
Allahü Ekber Allâhü Ekber Lâ ilâhe İllâllahü Vallâhü Ekber, Allâhü Ekber ve Lillâhi'l-Hamd şeklinde tekbir alınır. Bunlara teşrik tekbirleri denir.
Teşrik tekbirleri fakîhlerin çoğuna göre, namaz kılmakla mükellef herkes için vâcibtir. Sünnettir diyenler de vardır.
Teşrik tekbirleri günlerinde namazı kazaya kalan bir kimse, bu namazları yine teşrik günlerinde kılarsa tekbirleri de kaza eder. Teşrik günlerinden sonra kıldığında ise, teşrik tekbirlerinin kazâsı gerekmez.
Kadınlar teşrik tekbirlerini gizli olarak getirirler.
TEŞRİK TEKBİRİ NE ZAMAN GETİRİLİR?
اَللّهُ اَكْبَرُ اَللّهُ اَكْبَرُ لاا اِلهَ اِلاَّ اللّه وَاللّهُ اَكْبَرُ اَللّهُ اَكْبَرُ وَلِلّهِ الْحَمْدُ
Allahü Ekber Allâhü Ekber Lâ ilâhe İllâllahü Vallâhü Ekber, Allâhü Ekber ve Lillâhi'l-Hamd şeklinde tekbir alınır. Bunlara teşrik tekbirleri denir.
Cem'-i takdîm: Arefe günü Arafat'ta öğle ve ikindi namazlarının öğle vakti içinde birleştirilerek birlikte kılınması sünnettir. Buna cem'-i takdîm denir. Ebû Hanîfe'ye göre bu namazların cem'-i takdîm ile kılınabilmesi için; a) Arefe günü hac için ihramlı olarak Arafat'ta bulunmak, b) Mescid-i Nemîre'de cemâat-i kübrâ ile kılmak gerekir. Aksi halde her namaz kendi vaktinde kılınır. Diğer üç mezhep ile Ebû Yûsuf ve İmam Muhammed'e göre, arefe günü hac için ihramlı olanların Arafat'ta öğle ve ikindi namazlarını, ister Nemîre Mescidi'nde ister çadırlarda, ister cemaatle, ister münferit olarak cem'-i takdîm ile kılmaları sünnettir. Bu namazlar cem'-i takdîm ile kılınırken ezan okununca önce öğle namazının ilk sünneti kılınır. Sonra ikamet yapılarak öğlenin farzı kılınır. Tekrar ikamet yapılır ve ikindinin farzı kılınır. İkindi namazı için ayrıca ezan okunmaz ve iki farz arasındaki sünnetler kılınmaz. Her iki farzdan sonra telbiye ve teşrik tekbirleri okunur.


BAYRAMIN BİRİNCİ GÜNÜ (10 ZİLHİCCE).
Bu günde yalnız Akabe Cemresi'ne yedi taş atılır. Hanefîler'e göre, bayramın birinci günü taş atma zamanı, tan yerinin ağarmasından (fecr-i sâdık) ertesi günün tan yeri ağarmasına kadar olan süre olmakla birlikte, belirlenen bu süre içinde, güneşin doğması ile öğle namazı vaktinin girmesi arasındaki vakitte taşlamak sünnet, sabah güneşin doğmasından önce ve akşam güneşin batmasından sonra taş atmak mekruh kabul edilmiştir. Bu vakitlerde taş atmanın mekruh sayılması, ortalığın karanlık olmasıyla ilgilidir. Çünkü karanlıkta atılan taşın hedefi tutması zor olduğu gibi, hedefe varıp varmadığı da izlenemez. Bunun yanında hem eziyet çekme hem de başkasına eziyet etme ihtimali bulunmaktadır. Fakat günümüzde bu bölgeler aydınlatıldığı için kerâhet sebebi olan sakıncalar da ortadan kalkmış olmaktadır. Bu bakımdan özellikle yaşlıların ve kadınların taşlamayı bu vakitlerde yapmaları, hem kendileri için rahat olacağı, hem de gündüz olacak izdihamı rahatlatacağı gerekçesiyle daha uygun görülmüştür. Mâlikîler'e göre taşlama vakti bayramın birinci günü tan yerinin ağarmasıyla başlar ve akşam namazı vaktinin girmesine kadar devam eder. Güneş battıktan sonra (gece veya ertesi gün) atılırsa, edâ değil kaza sayılır ve ceza gerekir. Şâfiî ve Hanbelîler'e göre ise bu vakit gecenin yarısından bayramın dördüncü günü güneş batıncaya (teşrik günlerinin sonuna) kadar sürer. Bu sürenin herhangi bir anında taş atılması sahihtir. Ancak henüz güneş doğmadan atılması mekruh; güneşin doğuşundan zevale kadar geçen sürede sünnet; zevalden güneş batıncaya kadar kerâhetsiz câiz; mazeretsiz güneş battıktan sonraya geciktirmek ise mekruh sayılmıştır.
2. BAYRAMIN İKİNCİ VE ÜÇÜNCÜ GÜNLERİ (11-12 ZİLHİCCE).
Bu günlerin her birinde her üç cemreye yedişer olmak üzere toplam 21 taş atılır. Bu iki günde taş atma zamanı, zeval vaktinde başlar. Hanefîlere göre ertesi gün fecr-i sâdıka kadar, Malikîlere göre ise güneşin batmasına kadar devam eder. Belirtilen bu sürenin herhangi bir bölümünde taş atma işi yapılabilir. Bu iki günde zevalden önce taş atılması ise câiz değildir. Şâfiî ve Hanbelîler'e göre ise bu günlerle ilgili taşlamanın süresi de bayramın ilk günü gibi teşrîk günlerinin sonuna kadardır.
3. BAYRAMIN DÖRDÜNCÜ GÜNÜ (13 ZİLHİCCE).
Ebû Yûsuf, İmam Muhammed ve diğer üç mezhep imamına göre bayramın dördüncü günü de taş atma vakti, ikinci ve üçüncü günlerde olduğu gibi zevalden itibaren başlar. Ebû Hanîfe'ye göre ise bayramın dördüncü günü taş atma zamanı fecr-i sâdıkta başlar. Ancak taşların henüz güneş doğmadan atılması mekruh, güneşin doğuşundan zevale kadarki sürede câiz, zevalden sonra atılması ise sünnettir. İster edâ, ister kazâ olsun, bayramın dördüncü günü güneşin batmasıyla taş atma süresi sona erer.

Birçok vatandaş Bayram namazını vakit namazlarıyla karıştırır. Peki Bayramı namazı nasıl kılınır? 2 salla bir bağla, 3 salla 1 eğil ne demek? Ayrıntıları haberimizde bulabilir, bayram namazının nasıl kılınacağını video ile öğrenebilirsiniz.

Öncelikle şu noktanın altını çizmek gerekiyor. Cuma namazı farz olan Müslümanlara, bayram namazlarını kılmak vaciptir. Yılda iki kere, Kurban ve Ramazan Bayramlarında kılınan Bayram namazı 2 rekattır. Kurban Bayramı Namazı cemaatle kılınır. Bayram namazlarında ezan okumak, kamet getirmek yoktur. Bayram hutbesi sünnet olduğu için namazdan sonra okunur. Cuma hutbesi ise farzdır ve namazdan önce okunur.

Bayram namazına giderken yolda tekbir getirilir

Bayram namazına giderken yolda tekbir getirilir. Bu tekbirler ramazan bayramında sessiz, kurban bayramında ise açıktan yapılır. Camiye varıldıktan sonra her ikisinde de namaz vaktine kadar hep birlikte tekbir alınır. Camide vaaz ediliyorsa oturup sessizce dinlenir.

2 SALLA 1 BAĞLA, 3 SALLA 1 EĞİL NE DEMEK

Bayram Namazı'nın nasıl kılınacağını akılda tutmanın en iyi formülü "2 salla bir bağla, 3 salla 1 eğil" sözünü unutmamak. Bu tekerleme, Bayram namazının nasıl kılınacağını özetliyor. Namazın nasıl kılınacağından önce niyet önemli.

Niyet- Kurban Bayramı namazına durmadan önce şöyle niyet ediler: Niyet ettim Allah rızası için Kurban Bayramı Namazını kılmaya, uydum imama...

Diğer namazlardan farklı olarak bayram namazlarının 1. rek'atında 3, 2. rek'atında da 3 kere olmak üzere fazladan 6 tekbir alınır. Bunlara "Zevaid" tekbirleri denir.

BAYRAM NAMAZININ KILINIŞI: 1. REKAT

1) Cemaat düzgün sıralar halinde imamın arkasında yer alır ve "Niyet ettim Allah rızası için Ramazan ya da Kurban Bayramı namazını kılmaya, uydum imama" diye niyet eder.

2) İmam "Allahu Ekber" deyip ellerini yukarıya kaldırınca cemaat de "Allahu Ekber" diyerek ellerini yukarıya kaldırıp daha sonra göbeğinin altında, sağ el sol elin üzerine gelecek şekilde bağlar.

3) Hem imam, hem de cemaat gizlice "Sübhaneke"yi okur. Bundan sonra üç kere tekbir alınır. Tekbirlerin alınışı şöyledir:

Birinci Tekbir: İmam yüksek sesle, cemaat de onun peşinden gizlice "Allahu Ekber" diyerek (iftitah tekbirinde olduğu gibi) ellerini yukarıya kaldırıp sonra aşağıya salıverirler. Burada kısa bir süre durulur.

İkinci Tekbir: İkinci defa "Allahu Ekber" denilerek eller yukarıya kaldırılıp yine aşağıya salıverilir ve burada da birincide olduğu kadar durulur.

Üçüncü Tekbir: Sonra yine "Allahu Ekber" denilerek eller yukarıya kaldırılır ve aşağıya salıverilmeden bağlanır.

4) Bundan sonra imam, gizlice "Euzü Besmele", açıktan Fatiha ve bir sure okur. (Cemaat bir şey okumaz, imamı dinler.)

5) Rüku ve secdeler yapılarak ayağa (ikinci rek'ata) kalkılır ve eller bağlanır.

 Bayram Namazının Kılınışı 2. Rekat:

6) İmam gizlice Besmele, açıktan da Fatiha ve bir sure okur. Sure bitince imam yüksek sesle, cemaat de içinden (birinci rek'atta oldugu gibi) üç kere daha tekbir alır, üçüncü tekbirden sonra eller bağlanmadan, dördüncü tekbir ile rüku'ya varılır. Sonra da secdeler yapılarak oturulur.

7) Oturuşta ise imam ve cemaat, Ettehiyyatü, Allahumme Salli, Allahumme Barik ve Rabbena Atina dualarını diğer namazlarda olduğu gibi okuyarak önce sağa, sonra sola selam verir. Namaz selamla biter. Namazdan sonra hutbe okunur.

Bayram namazı ve hutbenin ardından imam ve cemaat teşrik tekbiri getirir.

kurban-bayrami-2017-namaz-saatleri-istanbul.jpg

2017 KURBAN BAYRAMI NAMAZ SAATLERİ

01 Adana Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:48

02 Adıyaman Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:36

03 Afyon Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:06

04 Ağrı Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:16

05 Amasya Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:44

06 Ankara Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:56

07 Antalya Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:07:00

08 Artvin Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:20:00

09 Aydın Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:17:00

10 Balıkesir Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:16:00

11 Bilecik Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:07:00

12 Bingöl Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:26:00

13 Bitlis Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:20:00

14 Bolu Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:01:00

15 Burdur Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:08:00

16 Bursa Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:11:00

17 Çanakkale Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:22:00

18 Çankırı Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:53:00

19 Çorum Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:47:00

20 Denizli Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:13:00

21 Diyarbakır Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:28:00

22 Edirne Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:20:00

23 Elazığ Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:31:00

24 Erzincan Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:30:00

25 Erzurum Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:22:00

26 Eskişehir Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:06:00

27 Gaziantep Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:40:00

28 Giresun Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:33:00

29 Gümüşhane Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:29:00

30 Hakkari Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:14:00

31 Hatay Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:45:00

32 Isparta Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:07:00

33 Mersin Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:51:00

34 İstanbul Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:11:00

35 İzmir Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:20:00

36 Kars Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:15:00 

37 Kastamonu Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:52:00

38 Kayseri Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:46:00

39 Kırklareli Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:18:00

40 Kırşehir Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:51:00

41 Kocaeli Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:07:00

42 Konya Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:59:00

43 Kütahya Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:08:00

44 Malatya Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:35:00

45 Manisa Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:19:00

46 K.Maraş Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:41:00

47 Mardin Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:26:00

48 Muğla Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:16:00

49 Muş Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:22:00

50 Nevşehir Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:49:00

51 Niğde Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:50:00

52 Ordu Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:35:00

53 Rize Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:25:00

54 Sakarya Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:05:00

55 Samsun Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:41:00

56 Siirt Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:21:00

57 Sinop Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:46:00

58 Sivas Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:40:00

59 Tekirdağ Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:17:00

60 Tokat Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:41:00

61 Trabzon Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:28:00

62 Tunceli Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:30:00

63 Şanlıurfa Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:34:00 

64 Uşak Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:11:00

65 Van Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:11:00

66 Yozgat Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:48:00

67 Zonguldak Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:59:00

68 Aksaray Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:52:00 

69 Bayburt Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:26:00

70 Karaman Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:56:00

71 Kırıkkale Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:54:00

72 Batman Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:24:00

73 Şırnak Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:19:00

74 Bartın Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:57:00

75 Ardahan Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:16:00

76 Iğdır Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:11:00

77 Yalova Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:10:00

78 Karabük Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:56:00

79 Kilis Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:41:00

80 Osmaniye Kurban Bayramı Namaz Saati : 06:44:00

81 Düzce Kurban Bayramı Namaz Saati : 07:02:00

KURBAN BAYRAMI NE ZAMAN BİTECEK?

26 Ağustos 2017 Cumartesi | Hafta sonu tatili

27 Ağustos 2017 Pazar | Hafta sonu tatili

28 Ağustos 2017 Pazartesi (Birleştirildi)

29 Ağustos 2017 Salı (Birleştirildi)

30 Ağustos 2017 Çarşamba | Zafer Bayramı resmi tatili

31 Ağustos 2017 Perşembe Günü | Arefe (Birleştirildi)

1 Eylül 2017 Cuma Günü | Kurban Bayramı 1. Gün

2 Eylül 2017 Cumartesi Günü | Kurban Bayramı 2. Gün

3 Eylül 2017 Pazar Günü | Kurban Bayramı 3. Gün

4 Eylül 2017 Pazartesi Günü | Kurban Bayramı 4. Gün

Kurban bayramında havalar nasıl olacak?

KURBAN BAYRAMI TATİLİNDE HAVA DURUMU NASIL?

Bayramda güzel bir hava beklendiğini kaydeden Kızıldağ, "Tatilin de uzun oluşu vatandaşların hem aile ziyareti yapmalarını hem dini vecibelerini yerine getirmelerini hem de tatil yapmalarını sağlayacak. Turizme de daha uzun süreli konaklama ve maddi açıdan değer yaratacak." dedi.

Kurban Bayramı önemi nedir?

Kurban gerek fert gerekse toplum açısından çeşitli yararlar taşıyan malî bir ibadettir. Kişi kurban kesmekle Allah'ın emrine boyun eğmiş ve kulluk bilincini koruduğunu canlı bir biçimde ortaya koymuş olur. Müminler her kurban kesiminde Hz. İbrâhim ile oğlu İsmâil'in Cenâb-ı Hakk'ın buyruğuna mutlak itaat konusunda verdikleri başarılı sınavın hâtırasını tazelemiş ve kendilerinin de benzeri bir itaate hazır olduğunu simgesel davranışla göstermiş olmaktadır. Kurban toplumda kardeşlik, yardımlaşma ve dayanışma ruhunu canlı tutar, sosyal adaletin gerçekleşmesine katkıda bulunur. Özellikle et satın alma imkânı hiç bulunmayan veya çok sınırlı olan yoksulların bulunduğu ortamlarda onun bu rolünü daha belirgin biçimde görmek mümkündür. Zengine malını Allah'ın rızâsı, yardımlaşma ve başkalarıyla paylaşma yolunda harcama zevk ve alışkanlığını verir, onu cimrilik hastalığından, dünya malına tutkunluktan kurtarır. Fakirin de varlıklı kullar aracılığıyla Allah'a şükretmesine, dünya nimetinin yeryüzündeki dağılımı konusunda karamsarlık ve düşmanlıktan kendini kurtarmasına ve kendini toplumunun bir üyesi olarak hissetmesine vesile olur.

Kurban Kesme Yükümlülüğü

Bir kimsenin kurban kesmekle yükümlü sayılması için bulunması gereken şartlara kurbanın vücûb şartları denilir. Kurban kesmenin sünnet oldu- ğunu söyleyenlere göre ise bunlar sünnet oluşun şartlarıdır. Bir kimsenin kurban kesmekle yükümlü olabilmesi için dört şart aranır:

1. Müslüman olmak.
2. Akıllı ve bulûğa ermiş olmak.
3. Mukim olmak, yani yolcu olmamak.
4. Belirli bir malî güce sahip bulunmak.

Gayri müslimler öncelikli olarak imanla mükellef olup ancak iman ettikten sonra ibadetleri ifa etmeye ehil sayılırlar. Bu sebeple, bir kimsenin kurban kesmekle yükümlü tutulabilmesi, daha doğrusu böyle bir ibadeti ifaya ehil sayılabilmesi için müslüman olması gerekir. Bu kural bütün ibadetler için geçerlidir. Hanefîler'den Ebû Hanîfe ve Ebû Yûsuf ile Mâlikî ve Hanbelî mezheplerine göre kurbanla yükümlü sayılmak için akıl ve bulûğ şart olmayıp gerekli malî güce sahip olan küçük çocuklar ve akıl hastaları adına kanunî temsilcileri tarafından kurban kesilmesi gerekir. Bu fakihler kurbanın malî bir ibadet oluşu ve başta fakirler olmak üzere üçüncü şahısların hakkının gözetilmesi hususunu ön planda tutmuşlardır.

Hanefî fakihlerinden İmam Muhammed'e ve Şâfiîler'e göre kurban mü- kellefiyeti için akıl ve bulûğ şarttır. Hanefî mezhebinde bu konuda fetva İmam Muhammed'in görüşüne göre verilmiş ve tatbikatta bu görüş ağırlık kazanmıştır. Bu son görüşün ilk bakışta, üçüncü şahısların yani kurban etinden yararlanacak ihtiyaç sahiplerinin haklarını göz ardı ettiği ileri sürü- lebilirse de, ehliyetsiz ve eksik ehliyetli kimselerin mal varlığının korunması ve gerekli tedbirler alınarak onlara daha güvenli bir gelecek hazırlanması açısından isabetli olduğu da söylenebilir. Çünkü çocuk ve akıl hastasının haklarının istikbale mâtuf olarak korunması, kanunî temsilciler için hukukî ve dinî bir sorumluluktur. Böyle bir kaygının söz konusu olmadığı durumlarda kanunî temsilcilerinin zengin çocuklar ve ehliyetsizler adına kurban kesmesi güzel bir davranış olur.

tiklayin.jpg

 

Etiketler :
0
0
0
0
0
0
0
👍
👎
😍
😥
😱
😂
😡