Üzerinde resim olan elbise ile namaz kılınabilir mi? Diyanet İşleri Başkanlığı

Üzerinde canlı varlıkların resimlerinin bulunduğu elbise ile namaz kılmak mekruhtur.

Üzerinde resim olan elbise ile namaz kılınabilir mi? Diyanet İşleri Başkanlığı

Üzerinde canlı varlıkların resimlerinin bulunduğu elbise ile namaz kılmak mekruhtur. Mümkünse bu elbiseler çıkarıldıktan sonra namaz kılınmalıdır. Böyle bir elbise ile namaz kılınması mekruh ise de, bu şekilde kılınan namaz geçerlidir. Ancak, bakanın kolayca fark edemeyeceği şekilde küçük resimler bu kapsamda değildir (Merğînânî, el-Hidâye, I, 69).

Kısa kollu gömlek veya dar pantolonla namaz kılmak caiz midir?

Namaz kılan kimse, manen, Yüce Allah’ın huzuruna çıkmaktadır. Bu sebeple, kılık kıyafeti düzgün olmalıdır. Eskiden kolları sıvamak kibir alameti sayıldığı için, kolu kıvrık namaz kılmak mekruh kabul edilmiştir (Fetâvâ-yı Hindiye, I, 106). Ancak günümüzde böyle bir durum söz konusu değildir. Dolayısıyla bugün erkeklerin, kısa kollu gömlekle ve çorapsız namaz kılmalarında bir sakınca yoktur.

Vücut hatlarını belli eden elbisenin namaz dışında da içinde de giyilmesi doğru değildir. Bununla birlikte bu tür kıyafetle kılınan namazın sahih olmadığı da söylenemez. (İbn Âbidîn, Reddü’l-muhtâr, I, 274-275).

Kirli ve yağlı iş elbisesi ile namaz kılınır mı?

Dinimiz iç temizliğine olduğu kadar maddi temizliğe de önem verir. Hele Allah’ın huzuruna çıkmak demek olan namaz ibadeti söz konusu olunca temizliğin önemi daha da artar. Nitekim cünüplük ve abdestsizlik gibi manevi kirlerden; yine, beden ve elbisenin “necaset” diye anılan maddi pisliklerden uzak olması namazın geçerliliği için şart kılınmıştır. Necaset bulaşmamış fakat kirli olan elbise ile kılınan namaz geçerli olur. Ancak zorunlu olmadıkça kirli, paslı ve yağlı elbise ile namaz kılmak mekruhtur. Yaptıkları iş gereği giysileri yağlı ve kirli olanlar, mümkün mertebe kıyafet değiştirerek namaz kılmaya çalışmalıdırlar. Bir ayettte: “Ey Ademoğulları! Her mescitte ziynetinizi takının (güzel ve temiz giyinin.) ” (A’raf, 7/31) buyrulmuştur.

Hz. Ömer (r.a.) kirli ve buruşuk bir elbise ile namaz kılmakta olan bir şahsa, “Söyle bakayım, seni bu elbise ile halktan bazı kimselerin huzuruna göndersem gider misin? “ diye sormuş; “Hayır” cevabını alınca da; “Allah Teâlâ; kendisi için temiz ve güzel görünümlü olmaya daha fazla hak sahibidir” (Tahtâvî, Hâşiye ala Merâki’l-felâh, I, 359) demiştir.

 

Kaynak: Diyanet İşleri Başkanlığı

0
0
0
0
0
0
0
👍
👎
😍
😥
😱
😂
😡