DPB Görüşü | Kurum idari kurullarının teşekkülü hakkında
4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanununun “Kurum idarî kurulları” başlıklı 22 nci maddesi “Kurum düzeyinde kamu görevlilerinin çalışma koşulları ve kanunların kamu görevlilerine eşit uygulanması konularında görüş bildirmek üzere, eşit sayıda kam
4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanununun “Kurum idarî kurulları” başlıklı 22 nci maddesi “Kurum düzeyinde kamu görevlilerinin çalışma koşulları ve kanunların kamu görevlilerine eşit uygulanması konularında görüş bildirmek üzere, eşit sayıda kamu işveren vekili ile en çok üyeye sahip sendikaca, üyeleri arasından belirlenen temsilcilerin katıldığı kurum idarî kurulları oluşturulur. Bu kurullar yılda iki kez toplanır.” hükmünü getirmiştir. Mezkur Kanuna dayanılarak çıkarılan “Kurum İdari Kurulları, Yüksek İdari Kurul, Kamu İşveren Kurulu ve Uzlaştırma Kurulunun Teşkili ile Çalışma Usul ve Esaslarına İlişkin Yönetmelik” 9.11.2001 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Söz konusu Yönetmeliğin 4 üncü maddesi “Kurul; en az iki veya daha fazla işveren vekili ile kurumda en çok üyeye sahip sendikanın aynı sayıdaki temsilcilerinden oluşur.
Kamu işveren vekillerinden biri en üst amir tarafından Kurul Başkanı, sendika temsilcilerinden biri ilgili sendika tarafından Kurul Başkan Vekili ve üyelerden biri de Kurulca raportör olarak görevlendirilir.
Kurula seçilecek kamu işveren vekillerinin sayısı beşi geçemez.” hükmünü; 5 inci maddesi ise “Kamu işveren vekilleri kamu kurum ve kuruluşlarının en üst amirleri tarafından; sendika temsilcileri ise kurumdaki üyeleri arasından yetkili organlarınca belirlenir.
Sendikalar aynı sayıda yedek temsilci belirler. Asıl üyenin katılamadığı toplantılara yedek üyeler iştirak eder.” hükmünü getirmiştir.
Yukarıda yer verilen hüküm ve açıklamalar çerçevesinde;
1- Kurum idari kurulları kurum düzeyinde teşkil edildiğinden Rektörlüğünüze bağlı bütün birimler (üniversite hastaneleri hariç) dikkate alınarak en fazla üye kaydetmiş sendika tespit edilerek, adı geçen Kurulun, kurum temsilcileri ve bu sendikanın temsilcileri ile toplanması gerektiği,
2- Kurum idari kurullarında temsil edilecek sendika ile toplu görüşmede yetki alma arasında bir bağlantı bulunmadığı, kurum düzeyinde en fazla üye kaydetmiş sendikanın kurum idari kuruluna katılmasının yasal zorunluluk olduğu, bu nedenle üniversite hastanesinde en fazla üye kaydetmiş Sağlık-Sen’nin kurum idari kurulunda temsil edilmesi gerektiği,
3- Üniversite hastaneleri her ne kadar 7.9.2001 tarih ve sayılı 24516 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu Kapsamına Giren Kurum ve Kuruluşların Girdikleri Hizmet Kollarının Belirlenmesine İlişkin Yönetmelik”in eki listede 03 hizmet kolu “sağlık ve sosyal hizmetler” bölümünde yer alsa da 4688 sayılı Kanunda ifade edilen “kurum” tanımına uymadığı, bu nedenle Kanuna aykırı bir düzenleme olduğu gerekçesiyle Yönetmelik eki listeden çıkarılmasına ilişkin Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına göndermiş olduğumuz ilgi ( c ) yazımız çerçevesinde Kanuna aykırılığın giderilmediği, bu itibarla kurum idari kurulunun mevcut mevzuat çerçevesinde toplanması gerektiği,
4- Diğer taraftan, işyerlerinde temsilci odası ve ilan panosu sağlanması hususunun ise “Kurum İdari Kurulları, Yüksek İdari Kurul, Kamu İşveren Kurulu ve Uzlaştırma Kurulunun Teşkili İle Çalışma Usul ve Esaslarına İlişkin Yönetmelik” ile ilgide kayıtlı Başbakanlık Genelgesi çerçevesinde işyerinin fiziki imkan durumu gözönünde bulundurularak değerlendirilmesinin uygun olacağı, mütalaa edilmektedir.