Mahir Doğan

Mahir Doğan

Ne Yaani?

Ne Yaani?

Yaani isimli yerli arama motorundan söz ederken proje ortağı Yandex'ten başlamak sanırım daha doğru olacak. Yandex 1993 yılında Rusya’da kurulan bir arama motoru. Bu arama motoru 1997 yılında kullanıcıların hizmetine sunuldu ve kısa zaman içerisinde nüfusu 150 milyona yakın Rusya’da pazar lideri haline geldi.

Yandex şu anda birkaç ülkede faaliyet gösteren bir arama motoru olarak henüz Google’ın rakibi olacak düzeyde değil elbette ancak unutulmaması gereken bir nokta var oda Google’ın da bir gelişim evresi sürecinden sonra bu noktaya geldiği.

Yandex mevcut Pazar payını arttırmayı hedeflemekte, dünya nüfus sıralamasında 80 milyonu aşan nüfusuyla ilk 20 ülke içerisinde bulunan ülkemiz Yandex için elbette önemli bir pazar. Geçtiğimiz yıllarda Fenerbahçe SK ile yaptığı bir sponsorluk antlaşması ile büyük bir sıçrama gerçekleştirmeyi planlayan ancak bu konuda istenilen seviyeye ulaşamayan Yandex bu defa ülkemizin önemli GSM operatörlerinden biri olan olan Turkcell ile ortak bir proje yürüterek Türkiye pazarındaki oranını daha yukarılara çekmeyi hedefliyor.


Akla gelen ilk soru hemen “Yaani = Yandex mi?” olacaktır. Temelde bu sorunun cevabı “Evet” olacaktır. Ancak konuyu biraz daha açarak “Türkiye’nin Arama Motoru” kavramının altını biraz doldurmakta fayda var. Bir projenin ortağı olmak o proje üzerinde söz sahibi olmak, gelişmesinde ve bu gelişme ile birlikte ortaya çıkacak kazanımlarda hak sahibi olmak anlamına gelir. Ayrıca dataların Türkiye’de tutuluyor olması proje ortaklığındaki etkin rolümüzü de daha fazla gözler önüne seriyor.

Dataların burada ülkemizde tutulması konusunda çok şey söylenebilir. Gelecekteki yazılarımızdan birinde veri madenciliği konusunu ve arama motorlarının bu konudaki rolünü ele aldığımızda bu konuyu daha derinlemesine işleyebiliriz. Dijital reklamcılık ve beraberinde elde edilen gelir göz önüne alındığında yerli bir arama motoru ve bu arama motorunun maddi kazanımları da ortaya çıkacaktır.

Tarım ve Orman Bakanlığı ile işbirliği kapsamında yapılan bir kampanya olan “Aradığın Ağaç Olsun” kampanyası ile her 100 arama için bir fidan dikilmesi hedefleniyor. Bakanlığın fidan dikmek için böyle bir kampanyaya elbette ihtiyacı yok ancak bu kampanya bir yandan güzel bir sosyal projeyi hayata geçirmeyi sağlarken diğer yandan da Yaani arama motorunun kullanımını arttırmaya yönelik.

Okurlarıma tavsiyem arama motorları üzerinde yaptıkları arama işlemlerini Yaani arama motoru üzerinden yapmalarıdır. Eğer ki çıkan sonuçlar sizi tatmin etmiyor aradığınız bilgiye erişemiyorsanız o zaman diğer arama motorları üzerinden elbette arama işlemlerinizi gerçekleştirebilirsiniz.

Projenin gelişmesinin kullanım oranının artmasıyla mümkün olduğunu söylemek ve kullanımını tavsiye etmek te bizlerin üzerindeki bir sorumluluktur.

Bir sonraki yazımızda görüşmek dileğiyle.

İnstagram: dogan.mahir.23
email: [email protected]

 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
Mahir Doğan Arşivi